Heatpipes?

Luftkøling d.  13. september. 2006, skrevet af MullE2
Vist: 541 gange.

MullE2

Superbruger
Tilføjet:
13-09-2006 17:22:20
Svar/Indlæg:
541/22
Jeg er igang med at skulle lave et køleskab, til lans osv. Og i den sammenheng ville jeg høre, om køleprofilen på den kolde side af peltier elementet, må være med heatpipes. Eller om dette ikke vil virke, da vi snakker noget der er så koldt.

MVH MullE

TeamdB

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2006 17:30:48
Svar/Indlæg:
511/123
Det vil ikke virke så godt med heatpipes. Grunden til at heatpipes virker så godt er, at temperaturforskellen mellem de 2 ender af heatpipen svare til fordampnings og fortætningstemperaturen af det gas/væske der findes inde i heatpipen. I disse faseskift for et stof bliver der afsat/afgivet meget energi uden at temperaturen stiger.
Så ved at omdanne væsken til gas, så suger væsken en masse varme uden at temperaturen stiger og når så gassen fortættes i den anden ende så afgiver den en masse varme hurtigt i omdannelsespunktet.

Håber det var forståeligt.

MullE2

Superbruger
Tilføjet:
13-09-2006 17:38:24
Svar/Indlæg:
541/22
Ja forstår det godt. Lidt som en kompresserkøler.

Jeg tænkte nok også at det ikke ville virke så godt. Mange af de kølere jeg finder er bare med heatpipes.
Skal bruge en god køler uden heatpipes der har et bundareal på mindst 50*50 mm. :x

Pederrs

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2006 17:50:26
Svar/Indlæg:
1198/35
Jeg har selv lavet sådan en køler :e
Ved ikke om du har set den:
http://www.gotweak.dk/kolerbok...

Som du kan se har jeg selv brugt denne kølerblok:
Smartcooler SK9706

Jeg købte den ved studiedata, jeg kan dog se de desværre ikke har dem længere. Men de har nogle andre som ikke ser så dårlige ud:
http://www.studiedata.dk/index...

MullE2

Superbruger
Tilføjet:
13-09-2006 21:44:03
Svar/Indlæg:
541/22
#3 Har været inde på din side. Har læst artiklen om dit køleskab igennem et par gange og har også været inde på studiedata og kigge efter den køler du brugte.

Men jeg må sige at mit bliver bare lidt mere ekstramt :P

Har købt ind til det:

3*120*2 radiator med blæsere
245 watt peltier element.
Snart psu med 30 amp på 12 volt :P
Skal kun køle en 2 l ned af gangen.

#3 Har tilføjet din mail til min msn. Tænkte at du måske kunne hjælpe med nogle af de problemer der kunne opstå.

Til sidst skal det siges at jeg har lavet et køleskab. Men fik blod på tanden og nu skal det være vildere. :D

MullE2

Superbruger
Tilføjet:
13-09-2006 21:47:54
Svar/Indlæg:
541/22
Til indkøbslisten skal der selvfølgelig tilføjes at der også er købt pumpe, slange, kølerhoved og hvad man ellers skal bruge af studster osv.

Til sidst er der købt en fan controller og tre temp målere.
En på den varme side af peltier elemtet.
En i køleskabet.
En til at måle vand temp i systemet.