Hvilken reservoir

Vandkøling d.  14. september. 2006, skrevet af mr. mot
Vist: 500 gange.

mr.

Superbruger
Tilføjet:
14-09-2006 10:10:44
Svar/Indlæg:
42/74
Hey
Jeg har en Laing DDC Ultra. Og jeg skal have en reservoir.
Jeg har kigget på Cape Coolplex 50 og Cape Bullseye som jeg har fået af vide at kan holde til vandtrykket.
Hvad for en skal jeg tag hvis jeg skal have god køling, lydløshed og være let få luft ud af systemet?

MVH

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
14-09-2006 10:40:43
Svar/Indlæg:
3640/1231
Coolplex 50 er at foretrække, da den jo er RET stor 8)

Chancen for at din Laing pumpe trække luft hele vejen ned igennem den, er i hvert fald minimal :e

Se dog om du kan finde en "Pro" udgave, da den er noget forbedret i forhold til den "almindelige" ;)

mr.

Superbruger
Tilføjet:
14-09-2006 11:34:02
Svar/Indlæg:
42/74
Ok, er Laing DDC pro nyere end Laing DDC Ultra??

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
14-09-2006 11:47:25
Svar/Indlæg:
4112/53
Kan kun give B@ng ret.

Eneste alternativ IMO er et 5.25" drivebay reservoir, hvor du sætter tilbageløbet på den ene side af "skillevægen", og udtag på den anden.
Denne måde kører jeg selv med i mine to systemer, og det er ganske effektivt.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
14-09-2006 11:48:37
Svar/Indlæg:
4112/53
nej. Ultra/plus er en ny revision af Pro pumpen.

mr.

Superbruger
Tilføjet:
14-09-2006 11:59:27
Svar/Indlæg:
42/74
#4 ok har du et link til sådan en ultra/plus eller er det såda en jeg har
??

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
14-09-2006 12:07:54
Svar/Indlæg:
3640/1231
Det er ikke pumpen jeg snakker om, men reservoiret ;)

Det findes i en PRO udgave :)

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
14-09-2006 17:49:18
Svar/Indlæg:
611/26
Jeg ville holde mig væk fra dem slags reservoirs, fordi der er for stor chance for at plexiglasset flækker.
Alkohol kan gøre plexiglas sprødt så det splintre, men også varme kan få alu og plexiglas til at udvide forskelligt så røret går i stykker.

Jeg har selv oplevet mit Innovatek reservoir flækkede og undrede mig. Det viste sig at der er mange mennesker som har oplevet det samme med plexiglas tuber :(

Jeg ville anbefale et bay reservoir eller evt. lave et selv af eksempelvis en plasticflaske til sodavand. De er lavet af lexan og går med garanti ikke i stykker.

mr.

Superbruger
Tilføjet:
15-09-2006 09:25:31
Svar/Indlæg:
42/74
#7 Arh hvor varmt er dit vand lige blevet??? for der skal meget varme til før at det smelter.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2006 09:49:04
Svar/Indlæg:
4112/53
#5 DDC Pro plus er den samme som en DDC Ultra, hvilket er grunden til at jeg skrev ultra/pro.
www.vcore.dk har dem.

#8 Det har ikke noget at gøre med, at det bliver FOR varmt, men at pga. de 5-20° temperaturstigning der er på/i vandet.
Aluminium og akryl/plexiglas udvider sig med forskellige "kvoter" pr °C temp. stiger, hvilket kan resultere i at plexiglasset flækker.
f.eks. kan du vælte et hus' mure, ved at sætte en stål stang imellem murene, og begynde at varme op på midten, hvor stålet vil begynde at udvidde sig 1mm pr meter det bliver opvarmet 1°C.
Så i områderne hvor det brændte i/på WTC, der udvidede strukturen sig op mod en meter, eller mere, pga. opvarmningen af stålet.

mr.

Superbruger
Tilføjet:
15-09-2006 11:29:29
Svar/Indlæg:
42/74
Ok, men jeg vil ikke have en sodavandsflaske. Hvad skal jeg så vælge?? En reservoir der er lavet af det samme matriale hele vejen igennem??

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2006 11:37:11
Svar/Indlæg:
4112/53
#10 f.eks. et DD eller D-tek drivebay reservoir, hvilke er lavet i samme materiale hele vejen rundt.
Men jeg kender en, han køre med 2stk. coolplex25, og han har endnu ikek oplevet problemer med dem, til trods for at der er minimum 200W belastning på hvert reservoir/radiator.

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
15-09-2006 12:33:58
Svar/Indlæg:
667/20
Vælg en Cape Coolplex pro som Bang har beskrevet, den har kunststop propper istedet for alu, jeg ville dog gå efter en 25, da en 50 er overkill...

Jeg har selv brugt et bay res før, bruger et T-stykke nu som eneste påfyldning og udluftning, men et ba res er absolut det nemmeste, et Coolplex res er lidt mere drilsk da der er for kort afstand mellem ind og udsugning, men pumpen gør også sit, og kan drille ved at suge luften med rundt hele tiden..

Ultra benytter en 18W pumpe, en Pro en 10W pumpe, selve toppen det sidder på er den samme...

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2006 09:10:07
Svar/Indlæg:
611/26
mr.mot

Jeg ved godt at du sikkert ikke vil have en sodavandsflaske. Det ville jeg heller ikke, men jeg måtte sande efter 2 plexiglas reservoires at det er vigtigere at man ikke mister sin hardware, end at det ser godt ud.

Jeg har lagt 2 billeder i min profil af mit reservior :(

DotMatrix

Superbruger
Tilføjet:
17-09-2006 13:56:55
Svar/Indlæg:
345/63
Jeg havde også et plexi reservoir. det flækkede også flere steder. http://www.skjulestedet.dk/wat... se på de nederste billeder af reservoir'et, hvis i kigger efter kan i godt se at det er rævnet rundt om ved fronten, og oppe ved proppen. det der kan ses oven på proppen er lim, fordi der var gået hul på den, så det har jeg lappet :)

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
17-09-2006 14:49:53
Svar/Indlæg:
204/16
Plexiglas er generelt et elendigt materiale til brug inden for vandkøling, hvad enten det er til reservoirs eller til kølehovederne, og rigtigt mange har gennem tiderne oplevet revnedannelser på den måde som flere her i tråden fortæller om.

Bedste råd er derfor at bruge et andet materiale til reservoir, kobber, aluminium (anodiseret) eller et materiale inden for POM familien (Delrin, Acetal, kært barn mange navne :) ) eller regulært plastik som HDPE er meget meget bedre til formålet, så vælg hellere et reservoir i et af disse materialer.

Jo kraftigere en pumpe du benytter, jo større afstand bør der være mellem ind og ud, da der ellers kan opstå en vortex/hvirvel i reservoiret, og luften bliver så bare suget med tilbage i systemet igen.

Du kan også helt vælge at droppe reservoiret, og i stedet bruge en luftfælde der dog er en smule sværre at få alt luften ud i, men det gør tricket med påfyldning. Kombiner evt. med en Fill Port for udseendets skyld.

MaGiX

mr.

Superbruger
Tilføjet:
17-09-2006 20:19:36
Svar/Indlæg:
42/74
Er der nogle reservoir der er lavet af de materialer du nævner`???

link?

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
17-09-2006 20:39:35
Svar/Indlæg:
667/20
#16 "Bedste råd er derfor at bruge et andet materiale til reservoir, kobber, aluminium (anodiseret) eller et materiale inden for POM familien (Delrin, Acetal, kært barn mange navne ) eller regulært plastik som HDPE er meget meget bedre til formålet, så vælg hellere et reservoir i et af disse materialer."

Dvs rene metal reservoirs, man bør dog undgå alu hvis muligt, og hdpe bayres som det bedste alternativ...

Coolplex Pro er med et rør af plexi glas og kunststof propper, dog tror jeg ikk man vil få problemer med dette, pga den konstruktion der er brugt..

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2006 20:44:43
Svar/Indlæg:
3640/1231
Jeg har oplevet en del problemer med Plexi der flækker, og der kan altså være flere grunde til dette ;)
Det har i høj grad også noget med hvordan det er blevet spændt fra fabrikken, da der så ingenting skal det før det begynder at knuse sig selv.

Coolplex er fede reservoirs, men non-pro udgaven er møg-elendig. Den har metal-top med plexi prop (med udvendigt gevind) som udvider sig med tiden. Det betyder at du kan skrue den fast med fingrene, men du kan ikke løsne den igen med en svensknøgle.
Jeg har knust to af den slags reservoirs nu på den måde :r

Pro udgaven har dog ikke det problem, da der ikke er en plexi prop i toppen der kan udvide sig, og intet metal den kan udvide sig i :)
Har to af dem nu, og kan løsne dem med fingrene hver gang ;)

mr.

Superbruger
Tilføjet:
18-09-2006 23:28:23
Svar/Indlæg:
42/74
#18 ok, pro udgaven har du så aldrig været ude for går i stykke eller flækker?

FM

Superbruger
Tilføjet:
19-09-2006 00:54:56
Svar/Indlæg:
7/1
--> #9
f.eks. kan du vælte et hus' mure, ved at sætte en stål stang imellem murene, og begynde at varme op på midten, hvor stålet vil begynde at udvidde sig 1mm pr meter det bliver opvarmet 1°C.

Så hut jeg visker :i så udvider Stål sig ca. 2mm pr. 100°C.
Er sgu lidt bange for, at stålet er smeltet før murene vælter. :e

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
19-09-2006 21:21:28
Svar/Indlæg:
204/16
#16. Hvis du kigger rundt omkring i de forskellige vandkølingsbutikker herhjemme, så findes der faktisk massere af muligheder i de materialer jeg nævner:

http://www.vcore.dk/shop/defau...
http://www.coolerkit.dk/group....
http://www.parstronic.dk/shop/...

Hvad angår aluminium, så er langt de fleste aluminiums reservoirs på markedet anodiseret, hvilket er en anti korrosionsbehandling primært rettet mod luft båren korrosion, men har også en hvis virkning i vandkøling. Dog skal man uanset hvad der står forskellige steder ALTID bruge et antikorrosionsmiddel når man blander aluminium og kobber eller andre korrosionsskabende metaller i samme system.

MaGiX

Bam4k

Superbruger
Tilføjet:
19-09-2006 21:47:58
Svar/Indlæg:
685/107
#20 mener ståls smeltepunkt ligger på ca 14-1500 grader så inden det var smeltet ville de 62meter med stål (bredden af et af tårnene) have kunent nå og udvide sig ca 1,8meter hvis det udvider sig 2mm pr meter pr 100 grader eller har jeg regnet forkert et sted.

Nå men back to topic Super god information som jeg takker for, da jeg skal have et reservoir inden et par dage. tak :)