Nyt AM2 system, vil ikke boote

Bundkort / CPU d.  15. september. 2006, skrevet af Stroyern
Vist: 467 gange.

Stroyern
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2006 09:36:51
Svar/Indlæg:
167/7
Hey Folkens,

Ville lige høre her, om der evt. var noget jeg havde glemt/overset eller om stumperne simpethen er DOA(Dead On Arrival)

Jeg besluttede mig for at få udskiftet min gamle stjøende server med et AM2 system, med en 35W CPU.

Først lige systemet:

CPU - AMD Sempron 3000+, AM2, EE, BOX
Bundkort - ASRock AM2XLI-ESATA2, ULi M 1697, AM2
GFX - Asus EN6200LE(Et eller andet skulle man jo have?)
HD - 3x Seagate 250GB 7200.8
RAM - 2x1GB G.skill (Et eller andet, 5400 mener jeg)
PSU - Aopen 300W

Modtog stumperne, samlede maskinen som jeg har gjort 10 000 gange før, ingen problem.
Ville boote maskinen, blæserne køre, men intet skærmbillede.Weird!
Lang tid siden jeg har samlet en maskine der ikke fungerede, når..til test.

Ram testet i anden maskine, og nye ram testet på boarded - Ram fungere
GFX testet i andet maskine, og nyt GFX testet på boarded - GFX fungere
CPU afmonteret og monteret igen - sad som den skulle
BIOS resat( Endda natten over uden bat.) - ingen ændring
Anden PSU - Ingen ændring
Ingen jumpere at kunne sætte forkert.
Bundkort hevet ud af kabinet, og lagt på antistatisk overflade, maskine samlet igen - Ingen ændring.

Jeg har ikke mulighed for at få testet CPU og bundkort for sig, da jeg ikke har et extra AM2 system, og da jeg ikke lige kender nogen som har, men hvis der var en venlig sjæl i nærheden af Esbjerg med et AM2 system, ville jeg meget gerne lige have lov at testet CPU og bundkort.

Ellers er jeg meget åben for ALLE forslag da jeg er lidt på bar bund.

/mvh


Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2006 09:44:30
Svar/Indlæg:
2343/272
Har du prøvet kun med 1 stang ram i?



Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2006 09:47:27
Svar/Indlæg:
2343/272
Og evt. med en enkelt hd..



Stroyern
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2006 09:50:54
Svar/Indlæg:
167/7
1#

Ja, og i alle slots.

2#

Jah, både med alle, en og ingen.

/mvh



_-Q-_
 
Overclocker
Tilføjet:
15-09-2006 10:43:50
Svar/Indlæg:
171/9
Hvis du sætter højtaleren til skulle du da gerne få nogle beep-koder.



sko
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2006 10:53:59
Svar/Indlæg:
1954/464
kan se du har prøvet med anden psu

hvor stor var den?

og som # 4 siger...

du burde så nogle beeps, eller også nogle fejlkoder...

du har gået alle ledninger og stik efter, og har tjekket at ram og gfx sidder ordentlig i slots?




cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2006 11:19:17
Svar/Indlæg:
3532/303
Tror du selv har isoleret problemet til bundkort/cpu. Så som ovennævnte - Beep koder for dælen da. Da blæserne kørte kom der altså liv i bundkortet, på baggrund af det tror jeg at det er cpu, men smid bundkort og cpu til RMA og lad det være ved det.



sko
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2006 11:29:33
Svar/Indlæg:
1954/464
# 6...

fint nok du siger det skal sendes til RMA...

men hvis der ikke er noget i vejen, så koster det $...og samtidig skal man bruge tiden på det...

# 0...slukker den af sig selv eller bliver den bare ved med at køre, men viser intet billede?



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
15-09-2006 13:28:31
Svar/Indlæg:
14079/622
Jeg tror det er bundkortet.. det er hulens sjældent en CPU er defekt!

Er du sikker på at alle strømstik osv sidder ordentligt ?



cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2006 13:43:52
Svar/Indlæg:
3532/303
#7 Hvis det er under 14 dage gammelt koster det vel ikke, eller er det kun hvis man skal ha' refunderet pengene ? Eller hvordan er det nu.
Emillos har nok ret i at det næppe er CPU ... Men kommer lidt and på beep koderne...



#10
sko
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2006 13:45:55
Svar/Indlæg:
1954/464
# 9...afhænger lidt af firmalpoltik...

men 14 dage der kan du returnere...

men en rma sag, også indenfor de 14 dage, vil typisk koste et gebyr....

derfor kan det måske godt betale sig at tjekke 112% af inden man sender noget ind..



Stroyern
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2006 13:48:22
Svar/Indlæg:
167/7
4#

Jah..så skal jeg lige have fundet et højtaler, da der ikke er det i kabinettet 🙂

5#

Den anden PSU var en 350W. Alle ledninger og stik er gået efter mindst 10 gange. Det er jo også en typisk fejl 🙂 Har været i den nogen gange.

7#

Den kører videre, men viser intet billede.
DOG har jeg lige fået et råd. Skulle prøve at bruge en anden skærm end min TFT. Når nu jeg tænker mig lidt om har jeg faktisk haft problemet før med at den ikke viser noget, bare på en anden maskine. En af mine venner har også prøvet det samme(ham som anbefalede det) men hvor han efter at have slukket og tændt flere gange lige pluselig fik det til at fungere. Underligt!

Og så en ting jeg måske lige glemte at få med: Når man hiver skærmkablet af, går skærmen i "No signal"-mode, men så snart jeg sætter den til igen(selvf. mens den er tændt) så går skærmen sort, og efter ca. 3 sec. går den i standby mode, lige som hvis jeg slukkede min maskine hvor skærmen normalt sidder til.

8#

Det var også min tanke, og har derfor også lige bestilt et nyt(dog af samme type,..skulle måske have bestilt en anden) som meget gerne skulle komme i morgen.

og jow.. jeg er 9999% sikker på at ALT sidder korrekt... men du skal jo spørge, og det gør jeg da også selv. Men har arbejdet med at samle maskiner siden jeg var 16(9 år siden), og arbejder i dag som computer tekniker, server admin, konsulent.

/mvh



#12
sko
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2006 13:54:14
Svar/Indlæg:
1954/464
# 11...ok....efter det du siger, så vil jeg tro det er skærmen..

kan du høre den starter med at læse fra harddisk osv?

jeg havde også det problem engang....skærmen gik bare i standby....eller spare mode

skiftede så skærm, og så var der fint billede..

men som udgangspunkt bør du jo høre, at harddiskene læser osv....det gør de jo selvom skærmen ikke virker...



Stroyern
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2006 13:58:32
Svar/Indlæg:
167/7
12#

Jah,..det har du sådan set ret i, og har også fået lovning på en alm. CRT test-skærm så det bliver lige prøvet af når jeg engang kommer hjem.

Ang disken, joh..så spinner den op og bliver intialiseret(lyder sådan) men der er ikke noget data på disken(skulle til at installere en SBS på den) så kan af gode grunde ikke høre om den kommer videre. Vil ikke hærge min nuværende maskines data til en test, da jeg ikke ved hvordan Vista har det med at blive bootet i et "ukendt miljø", og konsekvenserne her af.

/mvh



Stroyern
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2006 16:25:36
Svar/Indlæg:
167/7
#

Har lige smidt den på en anden skærm, og fået smidt en PC-speaker på den. Samme resultat. Ingen signal til skærmen, og ingen "signal" til Speakeren.
Ny bundkort bestilt.

/mvh



Stroyern
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2006 09:29:24
Svar/Indlæg:
167/7
#

Okaii Guys, nu kan der fanmer kun være een ting som er "broken". Har LIGE fået et ny mobo ind af døren(samme type dog), sat det hele sammen(på bordet) og da jeg tænder den,...akkurat samme fejl... argo kan det ikke være andet end Processoren som har været Dead On Arrival.

/Mvh



Stroyern
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2006 08:20:54
Svar/Indlæg:
167/7
#

Godt så....der var løsningen! Egentligt lidt åbenlyst, og en klar ting at kontrollere.

Problemet var......*taaadahhh* Outdated Bios,..og åbenbart også en defekt ramklods!
Det kostede mig så lige lidt at få den lokale computerbix til at flashe til en nyere version, men så kørte den til gengæld også.

Kan man ikke på en eller andet måde smide regningen videre til den bix man har købt skidtet ved? Jeg mener bare at menig mand har jo ingen mulighed for at finde ud af hvad der er galt eller for den sags skyld at gøre noget ved det, og et eller andet sted mener jeg også at det må være en fejl når man køber et bundkort og en cpu sammen, at de så ikke er kompatible pga. en for gammel BIOS rev.

Men nu er problemet i hvert fald løst.

/mvh



#17
sko
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2006 08:59:01
Svar/Indlæg:
1954/464
# 16...godt du fik det løst...

og tak for for vista cd ;)

men med hensyn til dit spørgsmål...

forstår ikke helt hvorfor cpu og mobo ikke ville køre sammen.....et AM2 mobo burde vel fra starten være kompatibelt med en AM2 cpu... ?:(

men tror desværre ikke rigtig du kan sende regningen videre.....men du kan altid prøve...der sker der jo ikke noget ved...

held og lykke med det.. :D



Stroyern
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2006 09:04:24
Svar/Indlæg:
167/7
17#

Well,... tror at CPU'en(Den nye Sempron 35W) er nyere end BIOS'en. Kan ikke rigtig se nogen anden grund.
Synes bare et eller andet sted at det er for dårligt at der ikke bliver gjort opmærksom på dette.

Så lidt med skiven,..skulle det være en anden gang :D

/mvh



#19
sko
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2006 09:48:58
Svar/Indlæg:
1954/464
# 18...fuldstændig enig...

men havde aldrig hørt den problemstilling før....

hvordan fandt du ud af at ram var defekt?



Stroyern
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2006 10:14:04
Svar/Indlæg:
167/7
19#

Maskinen nægtede at boote med klodsen i... Har dog ikke testet den i mit andet system endnu, men eftersom at den fint bootede med den anden klods, går jeg ud fra at den er defekt.

Bestilte 2x1GB fra PC-Huset som jeg så senere afbestilte...men de Fatter ikke en afbestilling, og sender varen alligevel. tager 55kr for fragt for 2x1GB RAM som bliver sendt som alm. brevpost med 8kr til et firmærke!
Da jeg modtager brevet åbner jeg den, og rammene ligger og "roder rundt" i deres org. tynde plast embalage.

Da jeg alligevel på et tidspunkt skulle til at samle dette system og ikke havde købt ram til det endnu, besluttede jeg mig bare for at beholde dem alligevel, da der jo er garanti på dem hvis de var broken(hvilket den ene var), og da jeg ikke gad til at bøvle med returret, og vente 30dage på at få mine penge igen.

Men nu ringer jeg lige til PC-Huset i dag, og høre hvordan og hvorledes.

Der står nemlig dette på deres side(sakset):

Reklamationsret
Der er 2 års reklamationsret på alle produkter, med mindre producenten selv giver yderligere garanti på produktet.

Skulle varen mod forventning gå i stykker inden for 2 års fristen:
Varer der er under et halv år byttes straks til nyt fra vort lager såfremt dette er muligt (vi har en tilsvarende vare på lager) ellers repareres denne vederlagsfrit på vort eller producentens værksted, med mindre fejlen skyldes betjeningsfejl, modifikationer eller groft misbrug fra brugerens side, og at vi i øvrigt er enige i reklamationen.

Rammene er 4 uger gamle og sådan som det ser ud nu har de dem på lager(eller? 1-2dages levering)
Kan så også se at de er steget ca. 700kr i pris siden jeg fik dem, så det er vel godt nok.

/mvh





#21
sko
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2006 10:30:37
Svar/Indlæg:
1954/464
# 20....ok....

vil da lige sige til dig....heldigt at du fik hvad du købte.... :)

Mange...har dårlige erfaringer med PC-huset, så tror du skal være glad for at du fik din vare...

og det du siger med at rammene bare rodede rundt....det tror jeg du skal regne med derfra.... :p

men igen...held og lykke med det...