Ny HTPC

Media Center d.  16. september. 2006, skrevet af det.dean
Vist: 889 gange.

det.dean
 
Overclocker
Tilføjet:
16-09-2006 15:16:57
Svar/Indlæg:
14/9
Hey.. Jeg vil nu selv prøve at bygge mig en HTPC.. Jeg har selv kigge på alt dette til en HTPC:

MB: ASUS P5B AiLifestyle Series
Processor: Core 2 Duo E6300 1.86 GHz
Ram: Kingston ValueRAM PC2-4200CL4 1 x 1 GB
CPU Køler: Arctic Freezer Pro 7
PSU: NorthQ 4001
Grafik: ASUS EN7600GT/HTDI
HDD: Maxtor DiamondMax 10 320 GB
TV: Hauppauge WinTV PVR-500MCE
DVDRW: LiteOn SHW-16H5S (hvid)
Kabinet: Silverstone LASCALA LC17

Skræm: Mirai DTL-532W100 32" LCD TV (http://www.getmore.dk/template... Guid=T32004)

Er der nogen der kan hjælpe mig med om det er en ok sammensætning? Eventuelle forbedringer, noget der ikke burde være der osv. Er den mon støjsvag? Vil gerne have den så støjsvag som overhovedet muligt.

Hvad med skærmen, nogen der kender noget til den?? Lyder den fin nok?

Lige pt har vi ikke kabel tv, kun almindelig antenne, men når vi får kabeltv herhjemme så kommer det til at blive sendt rundt med antennestikket, så jeg skal vel ikke til at investerer i et DVB-C kort når vi engang får det, det vil mit nuværende kort sagtens kunne tage?

Det er meningen at jeg vil prøve at kører Vista RC1 her fra starten på den, så det skulle den gerne kunne trække.

Er lidt usikker mht. mine ram, og om jeg skal smide en Core 2 Duo E6400 2.13 GHz i istedet, men budget er ikke så stort igen.. Derudover er det så nok bare at smide dette grafik kort i istedet:
http://www.edbpriser.dk/produc...
Det hele skal gerne tilsluttes HDMI..
Og kan alle de ting mon være i kabinettet??

Håber på lidt feedback..

TeamdB
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2006 15:45:11
Svar/Indlæg:
511/123
Angående TV'et, så har jeg testet det her på siden og jeg fandt det bestemt til at være et godt køb til prisen.
Du kan læse testen her:
http://www.hwt.dk/test_show.as...
Angående PSU'en, så kan jeg se at folk har blandede opfattelser om hvor lydløs den er. Jeg har dog ingen pernsonlig erfaringer med den.
Du bør nok købe 2 ram blokke, så de kan køre dual.
Du kan køre DVI til HDMI fra det 7600gt kort i stedet for at købe det andet hvis det er.



The_Dare_Devil
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2006 17:46:16
Svar/Indlæg:
422/58
Til HTPC ville jeg tage:

Kabinet
Antec NSK2400
Ca. 650,00 kr.

Bundkort
CONROE945G-DVI
Ca. 500,00 kr.

CPU-Køler
AC-ALP-7
Ca. 70,00 kr.

Processor
E6300
Ca. 1.400,00 kr.

Ram
2 * 1 GB PC5400
Ca. 1.400,00 kr.

Harddisk
2 * 250 GB
Ca. 1.200,00 kr.

TV-Kort
Hauppage PVR500MCE
Ca. 1.000,00 kr.

- Det bliver ca. 6.200 - Også har du sQu et godt mediecenter - og JO, der ER DVI udgang på bundkortet ;)




B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2006 01:16:37
Svar/Indlæg:
3640/1231
Der er ikke "flere" kabler ved DVI, der er kun et :)

Jeg ville bare bruge den DVI udgang der er på bundkortet, da du slipper for strøm og støj ved et grafikkort. Du kan stadig benytte HDMI indgangen på TV'et, ved at bruge et DVI->HDMI kabel :)



det.dean
 
Overclocker
Tilføjet:
17-09-2006 01:25:35
Svar/Indlæg:
14/9
#3: Okay.. Det er ikke noget der forringer kvaliteten at bruge DVI udgangeb på bundkortet? Og er der DVI udgang på ASUS bundkortet??

Der er ikke noget der har nogle anbefalinger til remote og tastatur??



Cyberguyen
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2006 11:36:36
Svar/Indlæg:
611/26
Jeg er selv igang med at bygge mediecenter for 3. gang.
Jeg vælger en mobile processor Intel Core Duo 2 T7200 som kun afgiver 31 watt ved full load.
Til tv-tuner ville jeg vælge en med Ati Theater Pro 550 chip eller den nye Nvidia DualTV som har fået lige så gode anmeldelser i tests.
Jeg ville holde mig fra Happage kvaliteten er for dårlig efter min smag og prisen er næsten den samme.

Angående DVI og HDMI, så er det ikke præcis det samme!
Hvis man køber et kort med DVI udgang, så skal man sikre sig at det kan klare HDCP krypteringen som kommer sammen med Vista og de nye DVD formater. Alle med HDMI kan det, men ikke særligt mange med DVI.

Ikke for at fornærme nogle herinde. Men jeg giver ikke så meget for de tests som bliver foretaget på tv-herinde.
Jeg fik leveret et Alfaview 40" deluxe LCD i fredags og det ryger tilbage imorgen. Det var ellers blevet testet herinde og havde fået rosende anmeldelser. Noget som jeg overhovedet ikke kan nikke genkendende til og det er ikke fordi jeg har modtaget et defekt tv.
TV-tuner delen er elendig, det en hakker smule i panoreringer og det er selvom man slår alle filtre fra, som gjorde at det hakkede meget. Jeg tror at chippen på tuneren har for lille en båndbredde til at kunne levere varen. Har testet med en tuner fra en god video og der er ikke de problemer. Man kan heller ikke bruge det som widescreen tv, da zoom funktionerne forvrænger billedet. Enten er folk høje og smalle eller også er de bredhovedet. Så det er kun anvendeligt i 4/3 format eller til at se DVD på i 16/9.
Hvis Mirai anmeldelsen herinde ligger på samme niveau, så er der ikke forskel på Mirai og et Bilka tv til det halve.
Jeg ville gå efter et dyrere og godt mærke eller spare pengene og købe ægte koreansk i Bilka.



det.dean
 
Overclocker
Tilføjet:
17-09-2006 12:33:58
Svar/Indlæg:
14/9
#3: Okay.. Den eneste forskle fra T7200 og E6300 er at E6300 kun bruger flere watt??
Hmm.. Okay.. Jeg har ellers hørt at kvaliteten på Hauppage skulle være i toppen??
Angående det med TV'et.. Ved godt at der også kan være stor forskel på hvordan folke synes et LCD tv fungere.. Nu har jeg været ude og søge i byen efter sådan et Mirai TV så jeg kunne teste det, men ingen forhandler har det.. :l Hvis jeg nu bestiller det på nettet og får det hjem, og jeg langtfra er tilfreds, kan jeg så bare smide det tilbage og få pengene retur??



Cyberguyen
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2006 13:02:08
Svar/Indlæg:
611/26
Alt hvad du køber som privatperson over internettet er der 14 dages fuld returret. Såfremt det leveres tilbage i original indpakning med alt tilbehør og i samme stand som modtaget.
Så der er ingen farer ved at købe på nettet ifølge loven.
Men det er ikke alle forhandlere som retter sig efter loven. Nogle vil have man selv betaler alle fragtomkostninger. Nogle vil kun give 90% af prisen igen. Nogle er meget lang tid om at udbetale pengene igen osv. Lidt åndsvagt at brænde ind med 10.000 - 15.000 kroner hos en forhandler hvis man skal bruge dem i en fart til et andet tv.

Flere watt i forskel giver jo også mere varme og det er varmen som larmer i en HTPC, for den skal man jo af med i form af blæsere.

Hauppage er de flestes valg pga. dual tuneren, men den giver langt fra bedste kvalitet.
Ati theater pro 550 kan fås både i PCI-E eller alm. PCI version og koster omkring 600 kroner stykket.
Du kan se en sammenligning imellem Hauppauge PVR500 og 550'eren her:
http://www.htpcnews.com/index....

Faktisk eksisterer der en Theater pro 650, men det er uvis hvornår kortene kommer på markedet da den er meget ny :(




det.dean
 
Overclocker
Tilføjet:
17-09-2006 13:29:22
Svar/Indlæg:
14/9
Okay.. Mange tak for de oplysninger.. Så er jeg lidt mere tryg ved at købe en.. ;)
Wow, det ser faktisk bedre ud en hauppage.. Men kan man så bare sætte 2 af disse kort i?? Har du evt. et link til hvor det kan købes??



B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2006 13:39:32
Svar/Indlæg:
3640/1231
Som det er blevet sagt så mange gange før, så synes jeg til hver en tid at man skal SE et LCD TV i action før man køber det. Alverdens anmeldelser kan ikke vise alle ting i et LCD TV, og der er jo en verden til forskel i hvad man prioriterer højst af kravene til et TV.

Jeg har kigget på en del LCD TV, og jeg synes ikke der er nogle der har en TV tuner der imponerer mig :l
Det er bare som om at analog TV og LCD ikke rigtig harmonerer sammen, og er det TV man vil bruge det til primært, ville jeg vælge et plasma TV. Men igen, er man bruger af HTPC går man jo efter LCD, og så er TV tuneren vel slet ikke så relevant ?:( da man jo har TV kort i HTPC'en...

Jeg er så også uenig i din sammenligning mellem ATi 550 og Hauppauge kortene :r
Jeg har haft dual kortet fra Hauppauge og har nu 550Pro kort i, og jeg synes kvaliteten er væsentligt dårligere på ATi kortet...

Igen... man skal selv se de ting for at vurdere hvad der er bedst for en selv, hvis man ikke vil brænde næsen :)



det.dean
 
Overclocker
Tilføjet:
17-09-2006 16:25:28
Svar/Indlæg:
14/9
Ja.. Jeg skal skal lige have testet den skærm først.. Mmen er der forskel på kvalitet hvis jeg bare tilslutter den direkte antennestik, eller HDMI porten i HTPC'en??

Er også kommet i tvivl om jeg skal skifte min harddisk ud med en Samsung SpinPoint P120 SP2504C 250 GB:
http://edbpriser.dk/Products/L...
Den harddisk skulle være mere støjsvag.. Den har bare ikke fået så gode bruger bedømmelser..
Har skiftet mine ram om til Kingston ValueRAM PC3200CL3 2 x 512 MB..




det.dean
 
Overclocker
Tilføjet:
17-09-2006 18:58:43
Svar/Indlæg:
14/9
Nu er jeg kommet i tvivl om hvilket TV-kort jeg skal smide i den.. Det er sådan at jeg ind til videre kun har almindelig tv.. Men meningen er at vi så snart der kommer tilbud på kabel tv igen køber det.. Det er dog ikke meningen at vi skal have Selector..
Hvilket kort er det så kolgt at invistere i?? Skal jeg have en der understøtter DVB-C når vi får kabel-tv, eller er det ligmeget når man ikke har Selector?



#12
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2006 20:39:49
Svar/Indlæg:
3640/1231
Det kommer meget an på TV kortet. Hvis TV kortet er bedre end den tuner der sidder i TV'et, vil du få bedre billede ved at smide antenne stik i HTPC'en og så DVI/HDMI kabel til TV'et, og så se TV via HTPC'en.

Hvis kortet ikke er bedre end den indbyggede tuner i TV'et, er det bare at smide et antennestik i TV'et direkte fra væggen :)

Samsung diskene er gode til HTPC, da de larmer væsentligt mindre end de fleste diske, og afgiver minimal varme. Jeg synes personligt de er gode, og bestemt bedre end Maxtor :)

Jeg kender desværre intet til Selector :r



det.dean
 
Overclocker
Tilføjet:
17-09-2006 21:28:49
Svar/Indlæg:
14/9
Okay.. Så tror jeg at jeg prøver samsung disken..
Men hvis kvaliteten nu er bedre på TV'ets tuner, kan jeg så stadig tilsutte det sådan at jeg kan optage osv. med min HTPC??
Regner snart med at købe tingene, men skal lige have min løn her til den 1. først..



#14
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2006 21:43:19
Svar/Indlæg:
3640/1231
Ja det kan du godt :)

Så sætter du bare en splitter på dit antennekabel, og så sætter det i både TV kort og TV'et :)

Du skal dog ikke miste RET meget kvalitet i antennesignalet før det bliver tydeligt at se på et LCD TV, så det er muligt du skal have fat i en antenneforstærker :)



det.dean
 
Overclocker
Tilføjet:
18-09-2006 20:50:28
Svar/Indlæg:
14/9
Okay.. Mange tak :)
Men hvad med tuneren.. Er en Hauppage 150MCE god, og hvordan er kvaliteten?? Har fundet ud af at vi nok snart for kabel tv, men ved ikke helt om jeg vil have en digital tuner endnu.. Kan vel godt tage kabel tv kanalerne på Hauppage 150MCE??

TeamdB: Hvilken tuner bruger du til din??



pizzabager
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2006 21:35:04
Svar/Indlæg:
531/120
Du skal nok bare købe en med analog tuner..

Så vidt jeg har hørt sender de vist ikke digitalt over kabel nettet endnu.. jo selectoren er digitalt, men det er ikke HD kvalitet, bare den almindelige opløsnings som er gjort digitalt..





aterra
 
Superbruger
Tilføjet:
02-10-2006 07:39:50
Svar/Indlæg:
97/4
Mirai tv føres af blandtandet tdc så du kan se det i nærmeste tdc butik :)
mht. tuner er min opfattelse at ati theater 550 chippen klarer sig bedst hvis ikke der er så godt et signal (antenne), men ved et kraftigt kabel tv signal skulle de være jævnbyrdige. Dog har haupage væsentligt bedre linux support såfremt du engang skulle vælge det til mediecenter. Hvis du ved du aldrig vil køre linux så tag 2 theater 550 kort har selv erfaringer med saphire's som kører med ati's reference design og disse fungerer glimrende.