Ny bærbar...men hvilken?

Diverse d.  20. september. 2006, skrevet af FanCentre
Vist: 210 gange.

FanCentre

Overclocker
Tilføjet:
20-09-2006 12:05:02
Svar/Indlæg:
7/3
Hej alle:)

Her et lille spørgsmål fra en mindre teknisk/spec. bemidlet newbe :00

Jeg står og skal ud og investerer i min første bærbare computer og er bestemt ikke i besiddelse af den rette indsigt i computermarkedet.
Jeg ville derfor lige se og høre om man kunne hente noget hjælp her fra sværvægterne.

Jeg går på grafisk-design skole og computeren vil hovedsageligt skulle tackle opgaver som Adobe designsoftware (premiere, photos. illustrator, flash osv.) helst alle samtidigt og med overskud hvis nødvendigt...he

Mht. til spil bliver det ikke til det helt store....en aftens civilization i ny og næ er alt hvad der kræves her.

Ellers må dn selvfølgeligt gerne, inden for rimelighedens grænser, være nogenlunde fremtidssikret....så morgendagens programmer ikke sætter min nyinvestering tilbage i commodore64 stadiet.

Jeg har ummidelbart kikket på Zepto's 6214W (dog markedsført som en gamer/3d comp.)...er det at skyde gråspurve med kannoner eller hvad siger i...

på forhånd tak for hjælpen!

PS:
Den nævnte Zepto ligger på en 9.300 exc. moms, hvilket netop er det prisleje jeg leder efter +- en tudse...

FanCentre

Overclocker
Tilføjet:
20-09-2006 12:16:22
Svar/Indlæg:
7/3
Hov jeg kan da iøvrigt lige tilføjre lidt spec. til den nævnte Zepto 6214W:

Skærm. : 14" WXGA Crystal Clear 1280x768
Intel Core processor : 1.83 GHz Intel® CoreT2 Duo T5600
RAM : 1GB DDR2 PC5300 - 667MHZ
Harddisk SATA : 80GB 7200omdr. SATA Hitachi
Optisk enhed : DVD-RW Dual layer Slot-in
Trådløst netværk : Intel® PRO/Wireless 3945ABG 54Mbit
Styresystem.. : Microsoft® Windows® XP Pro
Indbygget BluetoothT : Ja, indbygget Bluetooh

TeamdB

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2006 12:20:20
Svar/Indlæg:
511/123
De bruger ikke mac på den skole? For eller vil jeg da sige at du skulle kigge efter en mac. På den kan du både køre Mac OS og Win XP i dual boot. Angående design programmer, så hjælper et godt 3D kort ikke noget.
En MacBook fåes fra 8177,50kr inkl moms som studerende, men den skal nok opgraderes lidt.
Grafikkortet er noget dårligere på Mac'en, men det gælder kun 3D, så hvis du ikke bruger 3D design programmer(der render i openGL eller D3D), eller spiller 3D spil, så gør det ikke den store forskel.

TeamdB

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2006 12:23:50
Svar/Indlæg:
511/123
Dog, hvis du vil købe en mac, så vent lige et par uger til de også får core 2 duo i deres maskiner

FanCentre

Overclocker
Tilføjet:
20-09-2006 12:34:44
Svar/Indlæg:
7/3
Hmm ja mac/pc den problemstilling har jeg ligget og rodet lidt med...og jo vi bruger både mac og pc.

Tror dog selv på at mac's æra som "superior" design værktøj er ved at være talte....alt der funger på mac funger på pc og de eneste der påstår at det er hurtigere, nemmere og bedre på mac'en er folk der ikke har brugt andet end mac i en 5 års tid.

Nu er jeg, indrømmet, selv rimelig grøn (og har ikke det helt store indblik i mac, udover det arbejde vi laver på skolen) men jeg har da hørt gamle i gårde designere og undervisrer argumenterer fra begge sider af hegnet.
Ved også at flere større virksomheder indenfor design området har taget valget og fuldstændigt udskiftet deres hardware til pc...da værktøjerne efterhånden mere eller mindre er de samme men priserne bestem ikke er.

Herudover er jeg en smule bekymret over at indlemme mig på mac'ens betingelser og underligge mig deres hardware-pakke og tilhørende priser for evt tilbehør og udvidelser.

vidste iøvrigt slet ikke at mac'en kunne køre windows også...så der kan man bare se.....hvis ovenstående indtryk er helt forfejlede så giv mig endelig en røvfuld
:) :)

FanCentre

Overclocker
Tilføjet:
20-09-2006 12:35:51
Svar/Indlæg:
7/3
Nå de er på vej med en core 2 duo.....der tjener de så ihvertfald et plus i overvejelserne :)

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2006 14:06:09
Svar/Indlæg:
3532/303
Den der zepto er egentlig fin nok, kan være meget rart at ha et udemærket gfx. Men snup de 2 x 1 gb 5300 ram istedet, vil du blive rigtig glad for med henblik på photoshop.
Hvis du kan nøjes kan du jo også snuppe windows home istedet. Tilsidst: En større cpu er også fedt, men med C2D er det "næsten" spild :)

TeamdB

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2006 14:41:26
Svar/Indlæg:
511/123
#4 Mac kører i dag med samme hardware som win maskiner også gør. Derved kan du både installere Mac styresystem såvel som win. Apple levere endda et program til at gøre det simpelt.
Priserne på Apples hardware er i dag ikke højere end for andre af de dyre mærkevare maskiner og angående tilbehør og f.eks ram udvidelser, så kan du bruge det samme som på PC'en. Det er dog ikke alt tilbehør der virker under Mac OSX, men alt vil virke via XP.

FanCentre

Overclocker
Tilføjet:
20-09-2006 16:06:30
Svar/Indlæg:
7/3
Mange tak for alt det gode input!

Jeg tror efter en hurtig rundspoerge blandt lærer og studerende paa skolen at jeg holder mig til pc'en, de mener rimeligt sammenstemmende at saa snart jeg kommer ud i film redigering og 3D animation at pc'en ville være det bedste valg, hvorimod mac'en viser sit værd med photoshop og lign.....
Det vejet med at jeg ogsaa personligt hælder til pc og de tilhorende priser (med udvalget og konkurrencen paa pc markedet syntes jeg nu stadigvæk at mac'en er en dyr loesning, og jeg har ikke ummidelbar lyst til at indstallere tilbehoer paa en mac der ikke virker under OSX) goer at pc bliver valget.

Spoergsmaalet er saa om det skal være Zepto, der var da ihvertfald en "Thumbs Up" til dem fra "Cornerrage" saa den vil jeg indtil videre tage med mig, og saa ioevrigt lige skrive mig de extra ram bag oeret...

Igen takker for gode raad :)

TeamdB

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2006 21:32:44
Svar/Indlæg:
511/123
Jeg kan bestemt også anbefale Zepto, men ville bare sikre mig at du havde tænkt over det.

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2006 21:44:43
Svar/Indlæg:
3640/1231
Zepto har fået virkelig god kritik de fleste steder på nettet, inklusiv her hos HWT. Jeg har ikke hørt om nogen der er utilfredse med deres Zepto maskine endnu da.

Men der er jo altid for og imod med sådan nogle ting.

Konfigurerbar, design, pris og ydelse... er det de ting du sætter højt, så går du i hvert fald ikke galt i byen med en Zepto.

Men kig hos de forskellige Zepto forhandlere, der kan være penge at spare fremfor at købe den hos zepto selv ;)