Sammensætning af HTPC (nybegynder)

Media Center d.  24. september. 2006, skrevet af wide
Vist: 662 gange.

wide

Superbruger
Tilføjet:
24-09-2006 20:21:24
Svar/Indlæg:
449/80
Hej

Jeg skal til, at bygge et HC center, men jeg har ingen ide om hvad man skal have. Er der ikke et par kloge hoveder der kan fortælle mig hvad jeg skal have?
Dvs:
Kabinet
Ram
Cpu
Mobo
Tv tuner
PSU
Gfx
Hdd
mere??

Jeg ville blive rigtig glad hvis i også gav mig nogle links til varene :)
Kravne er som følgene: Der skal være radio i den og så skal billedkvaliteten være i top, og så skal den være lydløs.

Prislejet skal være ca. 8-10000 kr med HC styresystem.

Håber i ville give jer tid til, at besvare mine spørgsmål :00 :)

På forhånd tak :)

wide

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2006 22:51:14
Svar/Indlæg:
3640/1231
Angående kabinettet er det jo 100% en smagssag hvad man kan lide :)

Jeg har lige haft et super lækkert SilverStone mellem hænderne som jeg varmt kan anbefale, men det er meget lille (hvilket jo er pænt) og det sætter nogle begrænsninger.

Først og fremmest kommer det meget an på dine krav til "kvaliteten".
Er onboard lydkort godt nok til det?
Hvad med onboard GFX med DVI eller HDMI udgang?

I teorien kan man gøre som mig, købe et lille kabinet som er stilet, et bundkort med integreret lyd og GFX, og så et par lydløse diske i.

Jeg kan give dig lidt råd ud fra mine egne erfaringer:

Kabinet: SilverStone - De er lækre og gode. Desværre lidt dyre...

Bundkort: Tjah.. det kommer an på hvor sart du er ;)

CPU: En lille conroe er klart at foretrække da den ikke smider så meget varme fra sig :D

TV Tuner: Jeg hælder helt klart til Hauppauges PVR500 med dualtuner. God kvalitet, og den ekstra tuner er rar at have :)

PSU: Aner det ikke :e

GFX: Passiv kølet X1600 kort vil jeg mene er bedst. Du får med ATi kort deres AVIVO som er hardware decoder. Vælger du nVIDIA får du en god software decoder i PureVideo, men knap så god efter min mening, og så koster den penge :x

HDD: Samsung Spinpoint er gode, og ikke mindst meget lydsvage og udvikler næsten ingen varme...

Så skal du selvfølgelig have MS remote og keyboard 8) :e

Hvad er et HC styresystem ?:( :r

wide

Superbruger
Tilføjet:
25-09-2006 19:08:42
Svar/Indlæg:
449/80

Har fundet ud af der ikke skal være onboard lyd på. Der skal være et lydkort ved siden af. Kan du anbefale et? (det skal kunne trække et 5.1 anlæg)

Kabinettet skal bare være så småt som muligt, men dog skal der være plads til "indmaden" kan være der self.

Mht til GFX ved jeg det ikke helt?? Ville det give nogen forskel i billed kvaliteten eller noget andet hvis det var onboard? Kan du evt anbefale et bundkort med og uden GFX? :00

Hvor stor skal cpu'en være for, at kunne trække tingene jævnt osv?

Ang Tv tuneren, giver den god billed kval? Og kan man hører Radio med det? eller er det noget andet jeg skal ha fat i?

Hva med Ramne? Hvor mange af dem? :)

HC styresystem mener jeg self xp til HTCP centre :P

På forhånd tak :)

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2006 22:34:13
Svar/Indlæg:
3640/1231
Onboard lyd kan skam sagtens trække et 5.1 anlæg... i nogle tilfælde også 7 kanals ;)

Det er mere hvis du virkelig har noget seriøs high-end udstyr, så kan det være en fordel. Men tvivl ikke på kvaliteten af onboard ;)

Af kabinetter kan jeg helt klart anbefale SilverStone LC11 som er et kabinet der kun er ca 10CM højt. Det er altså lækkert når det har den størrelse, men det sætter nogle begrænsninger til TV og grafikkort. Især hvis du så også vil have lydkort...

Bundkort med GFX... Der er en del derude allerede nu, men det kommer igen an på skærmen. SKal det være med HDMI eller DVI udgang? Eller bare SuperVHS?

Med PVR500 kan du både se og optage TV på én gang, eller optage to programmer på samme tid. Det er meget god kvalitet, den bedste jeg endnu har set på et analog TV kort. Og ja, du kan godt høre radio derpå :)

RAM bør du nok vælge en GB af. Det er ligemeget hvilke du vælger, så 2x512 vil være et godt valg. Selvfølgelig vil 2x1GB være bedre, men sådan er det jo altid :e

Aaah okay, mente heller ikke jeg havde hørt om HC :P

foo

Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2006 07:48:00
Svar/Indlæg:
1685/240
Jeg ved abit har lavet et bundkort med integreret HDMI, som jo i sig selv er spændende. Så vidt jeg husker så har den en S479, så vi er ovre i noget mobile (kan ikke huske om det er Conroe kompatibelt)

Jeg har ikke selv set kortet i funktion, men rent specifikationsmæssigt, så ser det godt ud.

prøv og kig her: http://www.shg.dk/link.asp?got...
Til HTPC skulle det vidst dække de flestes behov og prisen er overkommelig.

Jeg kan sige at mit eget system består af en Shuttle SN77G5, Intel Pentium 4 531 (3GHz 1MB L2), lige PT kun 512MB RAM, men det er midlertidigt, 200GB Seagate Barracuda (SATA) og et Palit GeForce 6600. Det er godt nok ikke et system som kører XP, som om det nogen steder kommer til kort det, det skal jeg lade være usagt. Men det kører som en drøm hjemme hos mig :)

Med hensyn til Radio, så er der jo altid netradio du kan trække lidt på - en HTPC skal have net uanset da du jo gerne vil bruge EPG...

wide

Superbruger
Tilføjet:
26-09-2006 14:42:16
Svar/Indlæg:
449/80
Okay, jeg tror ikke det bliver det VILDE anlæg der kommer på, så onboard lyder vist fint nok til mit forbrug :e

Det er ikke helt besluttet endnu, men det bliver endten et 26" eller 32" samsung LCD TV, er onboard gfx fint til det? Hvis ja Hvilket?

ville det som #4 linker til være fint til min opsætning så? Og passer den evt til Silverstone kabinettet? Det samme skal jeg self også spørge om med TV tuneren, og det eventuelle GFX hvis onboard ikke er godt nok?

PSU?? Er 400 watt ikke passende til opsætningen? Self støjsvag.

Er det der kabinet også støjsvagt?

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2006 14:49:11
Svar/Indlæg:
3640/1231
Onboard synes jeg er ganske fint til den slags :D

Man får altid bedre og bedre jo større man køber, men mine erfaringer viser at det er spild af penge og købe store grafikkort og lydkort til HTPC brug.

Kortet som foo linker til passer fint i kabinettet. Du kan læse artiklen om SilverStone kabinettet, da vi netop har lagt den online i dag :)
http://hwt.dk/test_show.asp?id...
Så kan du jo se om det i det hele taget falder i din smag ;)

Jeg har haft et GFX og dual TV tuner kort i den. Det skal dog siges at det store PVR500 kort ikke bare passer i som det skal. Det kan være der, det kan monteres (sådan da) men så er det også det...

I det kabinet følger der en PSU med, som har en speciel størrelse, og det er rigeligt til en almindelig maskine. Især hvis du vælger det ABIT bundkort, som jo skal bruge en mobile CPU = endnu mindre strømforbrug.

Kabinettet er ikke støjssvagt som standard, så enten skal du rode med strømmen til blæserne som jeg har gjort, eller også skal du købe to nye low-noise blæsere :)

wide

Superbruger
Tilføjet:
26-09-2006 20:16:05
Svar/Indlæg:
449/80
Okay tak :)

Kabinettet ser fint ud :00 Så er kommet frem til nogen lunde denne opsætning:

Kabinet: SilverStone LC11
Mobo: Abit - IL-90MV (med GFX og unboard lyd indbygget)
TV tuner: Hauppage PVR500
Hdd: 300 GB samsung spinpoint
RAM: endten bliver det 1 eller 2 gb, alt afhængig af hvad det kommer til at koste i alt
HTCP styresystem
(Hvad kan jeg med bruge MS remote og keyboard til? gør de det lettere eller hva? :00 )
DVD brænder

Mangler der evt andet?

wide

Superbruger
Tilføjet:
26-09-2006 20:24:57
Svar/Indlæg:
449/80
Hvor stor skal CPU'en være? Og skal der evt være en køler til den? hvis ja hvilken er støjsvag og passer i kabinettet?

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2006 20:28:56
Svar/Indlæg:
3640/1231
Jeg aner intet om de dersens nymodens mobile processorer :P

Angående køling skal du være påpasselig med støjen, men også størrelsen. Der kan altså ikke knaldes en CNPS9500 i det kabinet der ;) Jeg kan ikke lige anbefale nogen, det må en anden gøre :r

Remote KAN du ikke undvære, så simpelt er det bare :e
Keyboard bliver man glad for, og det åbner jo også for nogle muligheder for at bruge msn i MCE samt IE osv ;)

wide

Superbruger
Tilføjet:
26-09-2006 20:33:23
Svar/Indlæg:
449/80
okay. Men er mobile det bedste til HTCP? Hvad har du selv sat i af bundkort? og hvilken cpu?

Hehe lyder som et MUST HAVE det keyboard:D

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2006 20:41:12
Svar/Indlæg:
3640/1231
Well, jeg synes det er vildt lækkert med keyboard dertil. Jeg vil ikke kunne leve uden nu. Men det er da faktisk en del der kan :e

Altså mobile CPU er rigelig hurtig og afvikler minimal varme, derfor er den ideel. Lige nu har jeg X2 AMD som langt fra er optimal. Den sidder i et ATi chipset board, hvilket jeg ikke lige kan bestemme mig for om hvorvidt det er godt :e

Skulle jeg købe.. jo så ville jeg sku nok hoppe på en mobile... det er ideelt dertil :)

wide

Superbruger
Tilføjet:
26-09-2006 21:08:28
Svar/Indlæg:
449/80
Okay... Nu har jeg kigget lidt nærmere på det :)

Ser dette nogenlunde fornuftigt ud:?

Kabinet: Silverstone LC11 http://www.edbpriser.dk/Produc... 1700

Bundkort: IL-90MV http://www.edbpriser.dk/Produc... (GFX & LYD) 1160

Tv tuner: Hauppage PVR500 http://www.edbpriser.dk/Produc... 1399

Hdd: 300 GB samsung spinpoint http://www.edbpriser.dk/Produc... 756

XP MC: http://www.edbpriser.dk/Produc... 780

Ram: http://www.edbpriser.dk/Produc... 1142

CPU: http://www.edbpriser.dk/Produc... 1717

Keyboard: ms remote http://www.edbpriser.dk/Produc... 395

I alt: 8746

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2006 22:47:08
Svar/Indlæg:
3640/1231
Du SKAL have en MS remote control for at kunne bruge keyboardet... keyboardet benytter nemlig den IR modtager der er til fjernbetjeningen, og der følger ikke nogen modtager med når man køber keyboardet...

Du bør nok vælge 2x512 i stedet for 1x1GB RAM (medmindre du vil have to af de Corsair), for at kunne udnytte DUAL :)
Og du kan roligt vælge nogle Kingston Value og spare en del der ;)

Jeg ved ikke lige om CPU og mobo går sammen, men jeg kan ikke se hvorfor de ikke skulle. Ellers ser det lækkert ud 8)

wide

Superbruger
Tilføjet:
02-10-2006 22:48:24
Svar/Indlæg:
449/80
okay... tak:D