Bedste kobberkøler til DFI NF4 Ultra-D chipse

Luftkøling d.  25. september. 2006, skrevet af gabbadoo
Vist: 560 gange.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2006 16:01:43
Svar/Indlæg:
3065/208
Hej

Nogen der ved hvilken kobberkøler der er den bedste at montere på mit DFI bundkort? Det er et af de bundkort hvor PCI-e grafikkortet går ud over chipset-køleren, så derfor er det svært at finde noget godt... noget der er bedre end den standard alu-køler der følger med.

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2006 16:33:06
Svar/Indlæg:
1248/70
http://www.compumail.dk/vare-o...

(ved dog ikke om der kan sidde 2 X grafikkort (SLI) så men køler godt.

http://www.bsmultimedia.dk/dk/... (dog ikke kobber)

http://www.dataworld.dk/index....
(dog udsolgt) men køler rigtigt godt OG jeg ved at den kan sidde på DFI kortet MED 2 X grafikkort (SLI)

-----CB

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
25-09-2006 17:27:18
Svar/Indlæg:
14079/622
Thermalrights løsning er da klart den fedeste. Sidstnævnte larmer sikkert rigtig meget, hvis den skal køle, kan jeg forstille mig.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2006 16:59:52
Svar/Indlæg:
3065/208
NorthQ's 3880:

NB. nForce 4 motherboards with SLi support can't use this chipset cooler because of height if chipset is placed behind PCi-Express slots.

Principielt set er mit DFI mb et SLI mb. og problemet er netop også at chipsettet / mcp'en sidder lige bag mit 16x pci-express slot, og at mit 7900GT går helt ud over den medfølgende køler.

Har kigget på den Titan DIY grafik-køler, men kan bare ikke se hvordan den skal kunne skrues fast over mcp'en - det ligner den er en 3 punkts-monterings-ting.

Har hørt at Evercool's VC-RE ( http://www.evercool.com.tw/pro... ) grafikkøler skulle være meget populær at bruge sammen med de DFI bundkort. Kan købe den hos Shinyhardware.co.uk, men skal først lige have et Visa kort eller andet til en paypal account...

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2006 17:03:59
Svar/Indlæg:
3065/208
Emilios, det er HR-05-SLI du hentyder til?

Ser noget speciel ud men ser ud til at være designet til at komme omkring grafikkortet på de nforce4 sli bundkort - hvis man så lige tilføjer en 70mm fan, burde det være et godt bud på den bedst mulige køling af en nforce 4 sli mcp. (står også under compatability at den virker med LANPARTY UT nF4 Ultra-D ) så det bliver nok den jeg køber.

Tak for hjælpen - ser ud til jeg har fundet ud af en løsning.

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2006 21:24:41
Svar/Indlæg:
1248/70

"Har kigget på den Titan DIY grafik-køler, men kan bare ikke se hvordan den skal kunne skrues fast over mcp'en - det ligner den er en 3 punkts-monterings-ting"

Det er en ganske alm. 2 punktsmontering så det giver ingen problemer, der medfølger endda flere forskellige længder, således at flere forskellige afstande imellem monteringhullerne ikke giver problemer. Jeg har selv haft den monteret på et DFI SLI- DR kort, MED 2 grafikkort.

MEN det kan måske blive vanskeligt at finde en forhandler som har den/kan skaffe den. Den har før været helt væk fra markedet.

------CB

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2006 01:37:51
Svar/Indlæg:
3065/208
Har fundet den titan hos midtdata. Det er vidst DIY udgaven -> http://www.midtdata.dk/asp/ind...

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2006 01:45:18
Svar/Indlæg:
3065/208
Spørgsmålet er så bare hvilken der er bedst af de 2 ?

Titan's er kompakt og af kobber, men at den er meget mere effektiv end stock-køleren, har jeg svært ved at tro på. Thermalright's har heatpipes, og der kan monteres en 70mm blæser på den - til gengæld er den nikkel-belagt...

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
27-09-2006 08:52:37
Svar/Indlæg:
14079/622
Overfaldearealet på den Titan er jo mega småt.. sikkert 10-20% af HR-01-SLi'eren.

Det kan godt være at titanen kan køle chipsettet, men Thermalright'en kan helt sikkert gøre det mere lydløst. Tror slet ikke at en blæser på den er nødvendigt :)

big

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2006 11:39:48
Svar/Indlæg:
286/18
Jeg havde også sådan en Titan køler på mit DFI NF4 SLI-D kort og jeg syntes ikke at man kunne høre den når siden var på kabinettet.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2006 13:33:46
Svar/Indlæg:
3065/208
Jeg vil have den bedst mulige køling - uden dog at ty til vand eller phasechange og den slags, for det koster. Det er egentligt :00 fordi jeg ikke vil tro på jeg har fundet max på mit system (cpu/ram kombien), og chipsettet og pwm er pt. de temps. der generelt ligger og "generer" mig på omkring 50 grader, mens min cpu og gfx ligger på hhv. 34 og 43 grader idle, hvilket er ret pænt taget oc'et i betragtning.

Jeg har hverken benchet cpu- eller gfxtemps efter jeg har skiftet kølerne ud, fordi jeg er sikker på de ikke længere spiller nogen rolle for hvor højt de 2 dele render - de 2 kølere er meget effektive. Men jeg tror at PWM og chipsettet spiller en væsentlig rolle for at jeg kan opnå mit 250/300x10=3GHz (og derover) mål ... jeg overvejer også hvordan jeg kan skifte køleprofilerne på PWM'erne, fordi jeg synes jeg har observeret mens jeg oc'ede, at, så snart jeg nåede minimum vdimm/hastighed, så blev de ekstra varme, og maskinen crashede. Tilførte jeg ekstra vdimm blev jeg lidt bange for rammene ville blive for varme, og fordi de er af typen infineon ce-5, som generelt ikke svarer positivt på ekstra strøm, blev jeg lidt nervøs for, at rammene ville blive for varme og evt. ryge - også fordi garantien ville ryge med ...

... så problemet er at jeg gerne vil have min MCP ned på <40 grader load, så jeg derved kan udelukke at chipsettet bliver for varmt og at det er det der forhindrer min konfig. i at komme højere.

Jeg har - som nævnt - sat en milepæl ved 3GHz CPU, 300MHz FSB og 250MHz RAM, og det er også stabilt i over 8 timer natten over i memtest, men windows vil cpu'en/rammene ikke over 2,95GHz eller 245MHz på rammene - under ingen omstændigheder FSB på +300MHz.

Tror jeg mener memtest har været stabil i længere tid (+30 min. til jeg ikke gad længere) osse ved 255-260MHz, dog ved 2888MHz cpu, 288MHz FSB og 260MHz ram; cpu=fsb/ram*10, så jeg ved ikke om det enten er memcontroller på cpu, mcp eller mosfets den er gal med...

KÆÆÆÆÆFT det tog tid at stykke sammen, men ultimativt går det ud på at der jo !! kan gøres noget ved MCP'en (nemmest) og PWM/Mosfets (lidt sværere).