Dioder på skilt.

Diverse d.  25. september. 2006, skrevet af Bam4k
Vist: 389 gange.

Bam4k

Superbruger
Tilføjet:
25-09-2006 22:01:30
Svar/Indlæg:
685/107
Hej.

Jeg er igang med at få lavet noget lys i et af mine gadeskilte, så man bedre kan se det her når det begynder og være mørkt om morgenen.
Jeg har derfor tænkt mig at installere 2x8 dioder i skiltet som skal lyse det op.
Det jeg har brug for er hjælp til hvordan jeg finder ud af hvilken modstand der skal på.
Jeg regner lidt med bare at sætte dioderne i serie, da jeg har en lysføler som selv kan tænde og slukke for dem.
Eller vil i mene det vil være bedre og sætte en modstand ved hver diode.

Jeg er også ved at finde ud af hvordan jeg skal få strøm ud til dem.
Her regner jeg med at lave en lille batteriboks med nogle genopladelige AA batterier, igen medmindre i har en bedre ide :)

Håber i kan hjælpe mig.

Venlig hilsen

Bam4k

gogge

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2006 22:04:02
Svar/Indlæg:
589/75
Du mener hus nr ikke ?

kan ikke se den store grund til og bruge penge og tid på et gade skilt :P,

du kan godt sætte den i serie 6 dioder 5mm, af gangen direkte på 12 volt :)

Mvh Casper

Bam4k

Superbruger
Tilføjet:
25-09-2006 22:08:23
Svar/Indlæg:
685/107
Jeg har en lille butik, så jo gadeskiltet skal da lyses op :)

Hmm 6 dioder direkte i serie siger du. hvis jeg lige smider et par batterier mere i æsken burde der så ikke kunne trækkes et par stykker mere?

gogge

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2006 22:10:45
Svar/Indlæg:
589/75
Hved jeg faktisk ikke men burde jo :)

heh prøv sig frem, skal jo også lyse lidt op ..

Bam4k

Superbruger
Tilføjet:
25-09-2006 22:13:15
Svar/Indlæg:
685/107
prøver lidt når jeg modtager nogle dioder. Hvor er bedst og nemmest og købe fra?

Var bare lidt i tvivl om der skulle være en modtand ved hver diode, men tusind tak for hjælpen

gogge

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2006 22:16:11
Svar/Indlæg:
589/75
Hmm mange steder også tit lige så billig og købe dem med medstande med..

ecolight.dk 2 kr. dioden med modstand

;)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2006 23:01:45
Svar/Indlæg:
6624/113
STOP!

Dioder kan IKKE sættes i serieforbindelse, da der ikke må løbe højere strøm end 20-23mA igennem dem.

Du skal sætte dem parallelt med hver sin formodstand, eller også skal spændingen reguleres ned til det rette niveau.

Udover det er ideen fin nok.

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
26-09-2006 07:28:36
Svar/Indlæg:
5039/109
#6, det er ikke helt rigtigt. Hvis du har 6 lysdioder der hver skal have 2 volt for at trække 20 mA, så kan man sagtens sætte dem i serie og smide 12volt over dem.

foo

Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2006 07:38:50
Svar/Indlæg:
1685/240
#6 - det kan de faktisk godt, men det er ikke noget som du nogensinde vil høre en elektronikmand råde dig til...

#0 - flere herinde har fået råd om at gøre som googe også gør, altså bare en masse dioder i serie indtil du rammer forsyningsspændingen, jeg prøver altid at sige at det ikke er så skide smart - men nørder ved åbenbart bedst (hvilket er lidt forstyrrende min Elektronikfagtekniker uddannelse taget i betragtning) :00

En diode virker ved at der over den ligger en given spænding, og ved den spænding går der en given strøm - hvilke de to størrelser er afhænger af diode og farve, men som regel kan man regne med ca 1,8 - 2V og ca. 20mA.
Regner man med 2V og sætter 6 dioder i serie, så vil du rigtig nok ramme 12V, og der er ikke plads til en formodstand, men det er bare ikke særlig smart omend det ser ud til at virke. Men dette er kun ved 12V, hvad hvis der kommer transienter på din forsyning? Du siger du godt nok bruger batteri, så det sker ikke for dig, men på en forsyningslinie kan der sagtens komme transienter (altså spikes i spændingen) og alt efter hvor stor den er så kan du risikere at være 6 dioder fattigere.

Du vil heller aldrig se et diagram fra noget (semi)professional elektronik hvor der ikke er formodstand. Det er altid dem der er så "pisse-kloge" og lidt nærige (en modstand koster måske 50 øre) der ikke bruger formodstande.

For at slutte af, så gør som Sajmon siger, sæt dem i små grupper, evt. 4 dioder i serie og det 3 gange, med hver sin formodstand.

Pas på med at benytte samme formodstand for alle dioder da du kan støde ind i problemer med effekten over modstanden hvis du har for højt spændningsfald over den.

Håber det hjalp...

Tjek evt også www.el-supply.dk - de har E24 modstande til få penge.

Hvis du absolut vil uden om en formodstand, så bør du sætte en konstantsstrømsgenerator i enden af dem, men det er ikke billigere.

MvH

Bam4k

Superbruger
Tilføjet:
26-09-2006 09:47:08
Svar/Indlæg:
685/107
ahh ok jamen så kommer der en modstand inden hver diode :)
Endnu engang tak for hjælpen :)

foo

Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2006 13:31:41
Svar/Indlæg:
1685/240
#9 - du behøver ikke en modstand før hver diode, sæt dem bare sammen i serie af 4-8 stykker...

Selvom modstande er billige, så er dre ingen grund til at sætte så mange ind, da en enkelt v. flere dioder gør dte lige så godt som en v. hver diode...