Problemer med salg har en brugt pc på dba

Diverse d.  27. september. 2006, skrevet af Ingdam
Vist: 535 gange.

Ingdam

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2006 22:26:52
Svar/Indlæg:
1771/62
Hej forum.

Er lidt i tvivl omkring en lille historie:) Her er den så i kort form:

Jeg har solgt en brugt pc på dba for ca. 3 uger siden og har efterfølgende fået lidt problemer med køberen.
Jeg solgte en celeron 2 ghz med 256 ram osv for 750 kr på dba. Jeg havde selv brugt computeren i nogle måneder og den har virket fint. Der sad et gammelt geforce 2 i som larmede, pga blæseren gik på rammen omkring.
Jeg solgte computeren uden windows licens. I min annonce stod der intet om at de fulgte windows med eller der ikke gjorde. Jeg havde heller ikke skrevet gfx'et larmede.
Køberen ringede efter en uge ca, og sagde den ikke kunne starte. Jeg forklarede at det self. var fordi der ikke var windows på og at han bare skulle installere noget styresystem, så ville den virke.

Så her tidligere i dag ringer han igen og brokker sig vildt over computeren larmer og den ikke virker. Jeg forklarer igen at det er fordi der ikke er windows med. Han siger at han gik ud fra at det var med, og jeg siger, at det kan han ikke, da der ikke stod det medfulgte.
Han begynder så på at han vil have jeg skal tage computeren tilbage, men det vil jeg ikke self.
Jeg forklarer ham, at han kan hente linux styresystem og computeren så vil virke gratis, og at han bare kan fjerne gfx'et og bruge det onboard.
Personen forlanger også jeg giver ham en kopi af windows, hvilket jeg siger jeg godt kan, han skal self. bare selv have en licens.
Jeg siger til ham at jeg ikke skal tage den tilbage i følge købeloven, og han siger jeg skal, for den kender han vildt godt åbenbart ligepludselig.
Under hele samtalen lyder han meget truende og jeg synes det er meget ubehageligt at jeg skal sidde og forklare alt muligt som han selv burde vide.

Har jeg ikke ret i at han ikke har ret til en skid når han køber en brugt pc?
Er der nogle gode råd til havd jeg skal gøre/ sige til ham hvis han nu ringer igen?

Hilsen Ingdam

Bam4k

Superbruger
Tilføjet:
27-09-2006 22:42:56
Svar/Indlæg:
685/107
Hvis der ikke har stået at der fulgte en licens med til windows, har han da ihvertfald ikke krav på en, det kan jeg da sige med sikkerhed.

Har du derimod ikke skrevet at grafikkortet larmer kan der vel egentlig godt være et problem.

Men jeg mener ikke han har krav på at kunne levere den tilbage og få pengene igen.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
27-09-2006 22:46:13
Svar/Indlæg:
14079/622
Jeg synes det er pænt nederen, at du ikke har skrevet at grafikkortet larmede. Sådan noget skal man da oplyse.

Men han kan da ikke forvente at der er windows med.. og slet ikke til den pris. Hvis jeg var dig ville jeg:

1. Tage lortet tilbage(så slipper du for tumpens brok)
2. Sælge den igen - og naturligvis skrive at grafikkortet larmer, og at der ikke medfølger windows. Nogen skal have skåret det ud i pap ;)

OEA

Superbruger
Tilføjet:
27-09-2006 22:48:47
Svar/Indlæg:
1711/30
#0 som #1 siger det med gfx kan godt være et problem , hvis du er villig osv , så sig til ham du smider en 50`er efter ham :i , og så aftale at sagen er lukket :) , hvis han gider det , og med det anden , kan han da ikke bare sige han troede , og han kunne jo bare havde spurgt ?:( , så den side har du ret ;)

OEA

Superbruger
Tilføjet:
27-09-2006 22:51:32
Svar/Indlæg:
1711/30
EDIT ups EDIT/

sesam

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2006 22:56:08
Svar/Indlæg:
2516/381
Mener stort set det samme som #1..

Hvis der ikke stod noget om windows,,, så er det hans problem..

Men at du ikke har gjort opmærksom på at der var et problem med gfx,, når du nu var klar over det, kan han vel kalde det snyd, eller hvad han nu siger...

Hvis det var mig ville jeg nok, kigge efter noget billig køling eller andet billig brugt gfx, og sende ham det... For tage retur,, nix,,, det ville jeg ikke.. men som sagt afhjælpe problemet med larm...

Ville aldrig begynde at give manden en kopi af windows eller lign.

køling
Nyt
http://www.edbpriser.dk/Produc...

eller brugt, find et gammel kort på qxl eller dba, og tag køleren der fra

Ingdam

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2006 23:15:35
Svar/Indlæg:
1771/62
Altså i samtalen med ham sagde jeg at jeg sagtens kunne give ham et andet gfx( har et passist-kølet liggende) og hjælpe ham med at få noget linux, men jeg vil sku ikke begynde at forære ham mine licenser som jeg har brugt mange penge på. Sagde også jeg godt ville give ham en kopi af windows, men han skulle selv fixe en licens(det er vel ikke ulovligt vel?).
Så hvad mere kan jeg gøre? Jeg har jo tilbudt ham gratis hjælp, da jeg godt ved det måske var lidt dumt ikke at skrive graffikkortet larmede?
Men nu her i sidste samtale lød det på ham til sidst, som om at han bare ville pille gfx'et ud og finde noget windows selv.
Synes bare det er utroligt at folk regner med der følger windows med. De er endda ligeglade om det er piratkopier. Synes det er noget svineri!

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2006 23:22:03
Svar/Indlæg:
6052/189
Han ska bare tie helt stille.

Sig til ham det er sidste gang han ringer. Du har handlet korrekt og der er intet der siger at windows ska følge med.

Det er bare en uvidende person der tror han ska brokke sig over noget han ik ved en skid om.

Ingdam

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2006 23:26:36
Svar/Indlæg:
1771/62
Det ville jeg nemlig også mene, men ville lige være helt sikker på det.
Synes bare sådan en person er for meget, når jeg endda tilbyder at hjælpe ham gratis med andre dele, og så at han skal lyde ret truende. Måske er det bare mig der tog det sådan, men det var sku ret ubehageligt synes jeg.
Men ellers tak for svarene! Hvis der er flere meninger så bare kom med dem.
Tjekker tråden i morgen tidlig, da jeg smutter i seng nu.
Skal tidligt op og samle ny comp til kærestens lillebror med C2D og x1900gt osv 8)

_-Q-_

Overclocker
Tilføjet:
28-09-2006 00:08:08
Svar/Indlæg:
171/9
Købeloven gælder også for private handler.
Og jeg mener at det er 14 dage han har som returret.

MEN..... Hva' faen forventer han af en komp til 750,- :o :o :o

TeamdB

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2006 06:01:46
Svar/Indlæg:
511/123
Købelov gælder i et vist omfang for privat handel. Men kun i det omfang at man, hvis der findes fejl ved modtagelse kan kræve afslag i pris eller returret.
Man kan dog også sælge som beset i privat handel og derved er der ikke noget at komme efter.
Ydemere er der ikke nogen klageinstans ved privat handel og man bliver derfor nød til at anlægge retsag i tilfælde af splid.

Men for at sige det kort. Du må ikke give ham en windows kopi, da du har forstærket mistanke om at han ikke vil lovliggøre den. Han kan kræve ombytning af gfx, afslag i pris eller returret pga at grafikkort havde fejl i form af øget støj, hvilket ikke var nævnt i annoncen.