OC hjælp til en 108% NOOB

Overclocking d.  28. september. 2006, skrevet af Tarzo
Vist: 630 gange.

Tarzo

Superbruger
Tilføjet:
28-09-2006 10:12:57
Svar/Indlæg:
1/2
Hej.
Jeg har ingen ide om hvad i snakker om når jeg skal have oc min computer, så en hjælpene hånd der er skåret ud i pap, ville være dejligt.
Jeg har prøvet at læse mig til det, men kan ikke rigtig finde ud af det, med stepping osv... :(

Mit system består af:

Cpu:AMD Athlon
17xdc2400 kv3c
1006585200026
aqzfa340mpmw

Ram: Dane-Elec
d1d400-0646431
PC-3200u-3033-b 512mb
8813104602 (1705)

Mobo: Ausu a7v600-x

Gfx: Abit R9600XT 256mb
r96xtch000297

Så er der biosen, og der har jeg ikke ture rode med noget.
Så lidt hjælp der vil jeg være glad for.

CPU speed Manual
Cpu Frequency multiple 16.0x
Cpu external frequency 134/34
memory frequency 402

cpu Vcore 1,700v

?? os/2 onboard memory >64 ?? skal denne bruges? ?:(

sdram confisuration By SPD
sdram cas latency 3,0t (ddr)
sdram ras to cas delay 3t
sdram ras precharge delay 3t'
sdram active prechargn delay 8t
1t command control auto
bank interleave auto

Graphis apertur side 128mb
agp capability 8x
agp performanc control enabled
fast write control enabled
video memory cache mode uswc
dram burst length 8qw auto
agp skew (byte 14) 00

primary vga bios agp vag card

Nu har jeg skrevet alt det ned jeg tror at man skal bruge, er der så ikke en venlig sjæl der kan sige hvad der skal stå ud for pungterne i bios, vil helst ikke futte noget af.

/Tarzo

_-Q-_

Overclocker
Tilføjet:
28-09-2006 11:07:30
Svar/Indlæg:
171/9
Hvis du ikke ved hvad der bliver snakket om, skal du nok vente med at OC dit system.
Der er jo ingen der kan hjælpe dig når det går galt, og dit system ikke kan boote længere.

Mit råd: hold fingerne fra OC ind til videre!

Noltus

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2006 12:10:11
Svar/Indlæg:
2211/331
Et eller andet sted skal han jo starte,det er bla. det dette forum er til for,har desværre ikke tid nu da jeg er på job,men der skal nok komme nogen der kan hjælpe

Martin.v.R

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2006 12:15:20
Svar/Indlæg:
8555/439
Graphis apertur side 128mb sæt den til 256 da du har dette kort Abit R9600XT 256mb

1t command control auto sæt den til Enabel =1T og disabled er =2T
og så prøv med cas 2,5-3-3-5 2,8v

cas på ram,er noget som man må lege længe med

jeg ved ikke så meget om AMD,da jeg kun er til Intel :e

Empty_soldier

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2006 12:16:35
Svar/Indlæg:
210/58
det nemmeste er klart at gå ind i bios menuen... hvis der går noget galt kan du altid reset cmos, ved hjælp af den lille jumper...

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2006 13:38:15
Svar/Indlæg:
5410/123

steen

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2006 16:42:43
Svar/Indlæg:
2870/65
Inden du går videre med dit projekt med at OC, er der lige et par ting du skal have på plads:

Så vidt jeg kan se, er din cpu en amd Athlon XP 2400 med steppingen aqzfa340mpmw. Mange Athlon XP cpuer (efter uge 39 det år) blev "låst i multiplieren fra amds side. Din er fra uge 34, så den er måske en af de sidste gode OCére. F.eks 1700+ og 2100+ fra den periode kaldte man supersteppings, men de skulle have vandkøling for virkeligt at kunne "rykke".

Nu til det mere kedelige:

Dine ram stinker. Der er ikke gode til OC. Dit board er heller ikke godt til OC.

Boardet er med Via chipset som er kendt for ikke at have PCI/AGP lås på. Nforce 2 boards som blev fabrikeret på samme tid havde den lås, så de var generelt langt bedre til at OC på.

Generelt er min vurdering som følger: Glem det. Din cpu kan måske klare en god del over normal, men resten af maskinen duer ikke.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
28-09-2006 16:44:57
Svar/Indlæg:
14079/622
->#0

Så længe du holder øje med temperaturerne, og går stille og roligt frem, er chancen for der sker noget ved OC minimal. :)

Grundprincippet i OverClocking på sådan en fætter som du har, er at du skal hæve din FrontSideBus(FSB) så meget som muligt. Hvis din CPU er oplåst, kan du også hæve multiplieren, hvilket er nemmere, da du så ikke skal tænke på rammene ved siden af. Husk: Multiplier * Frontsidebus = Clockfrekvens

Så vidt jeg kan se udfra de oplysninger du giver, kører din CPU 16*133 = 2128MHz (?)
Dine RAM er pc3200, hvilket er ensbetydende med at de kan køre minimum 200mhz - altså behøver du ikke at tænke på dem som flaskehals.
Det er en god idé at downloade "CPU-Z", så du kan bekræfte dette. I det program kan du også se ramhastighed, chipset og andre nyttige ting.

Det du gør, er at gå ind i BIOS/Setup, lige når den starter op. Det gør du typisk på "Delete". Så sætter du rammene til at køre 1:1, så de kører synkront med FSB'en(133mhz). Så ser du om du kan låse AGP/PCI frekvenserne - hvis du ikke kan, kan dine harddiske og dit grafikkort godt blive ustabile, og så kan du ikke overclocke fantastisk meget..
Herefter hæver du FSB'en et par Mhz, og starter maskinen op. Hvis maskinen ikke går ned eller fryser, er dit system nu overclocket :)
Du fortsætter trinvis med at hæve FSB et par mhz ad gangen, indtil maskinen ikke gider lege med mere. Typisk sker dette, da CPUen skal have mere spænding, jo hurtigere den kører. Altså skal du prøve at hæve "v-core" med 0,05V - og prøve at hæve FSBen fortsat.

Download Speedfan til at holde øje med dine temperaturer.. CPUen må ikke komme over 60-65 grader. Hvis dette sker, skal du enten køle bedre eller clocke ned.

Mht grafikkort skal du downloade programmet "ATiTool". Her vil du se 2 sliders du kan hæve: Hhv. GPU(grafikprocessoren) og Rammene. Du starter med en af dem, og hæver den langsomt. Kør "Artifactscan" imens. Når der kommer pixelfejl i artifactscannen, skal du clocke ned til der ikke er mere. Når du har gjort det, tager du den anden slider, og gør det samme.

Spørg endelig hvis du er i tvivl om noget - hellere en gang for meget, end en gang for lidt ;)

MJENSEN

Superbruger
Tilføjet:
28-09-2006 17:59:29
Svar/Indlæg:
1233/50
okay skal jeg lige komme med en lille guide

overclocking af amd xp cpuer

1. først skal du ud i bios det gør du ved at trykke på delete
2 der går du så derind hvor at du kan stille på fsb multipilier og vcore
3. så starter du ganske blødt ud med et par mhz feks 2 mhz ad gangen
4. så hvis at det går rigtig godt kan du skrue bissen på og overclocke den med yderligere 6 mhz ad gangen og det fortsætter du så med indtil at din computer får svært ved at komme ind i windows...
5. så giver du den så lidt mere vcore og så gentager du så trin 4 indtil at du igen ikke kan komme ind i windows hvor at du så skruer ned for multipilieren og fortsætter med trin 4 igen indtil at din computer bliver ustabil eller til at du ikke kan komme længere

men husk nu for guds skyld pci/agp lås

Hazek

Superbruger
Tilføjet:
29-09-2006 08:51:09
Svar/Indlæg:
715/51
Læs de guides der er.. tag det stille og roligt.. der ER folk der er i samme situation som dig, og 6000 af dem har oprettet en tråd der minder utroligt meget om din..

MullE2

Superbruger
Tilføjet:
29-09-2006 17:15:01
Svar/Indlæg:
541/22
MJENSEN glemmer at nævne ting som at låse pci/agp. Hvis du ikke gør det er et typisk tegn på ustabilitet, at din com pludseligt siger at der ikke er noget netkabel i din com. (så husk det)

Han glemmer også at nævne rammene. Men det kan du altsammen læse i Emillos indlæg. Som er ganske fornuftigt.

Husk bare at gå stille frem og det er for det meste vcoren der rister din cpu. Så vær yderst forsigtig med den.

MJENSEN

Superbruger
Tilføjet:
29-09-2006 17:36:07
Svar/Indlæg:
1233/50
10# godt du nævnte det

Hamstren

Overclocker
Tilføjet:
29-09-2006 21:49:31
Svar/Indlæg:
541/48
Denne guide satte mig igang. Den er god, alt det nødvendige står her.

http://hwt.dk/test_show.asp?id...

steen

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2006 00:30:46
Svar/Indlæg:
2870/65
# 10 Det er egentligt lige meget om MJENSEN glemmer at nævne agp/pci låsen. Det er et Via chipset board manden har.

Der er ikke agp/pci lås på Via Chipset boards af den generation.
Det er/var kun NF2 boardene der havde den funktion.

Som Emillos siger: Så ser du om du kan låse AGP/PCI frekvenserne - hvis du ikke kan, kan dine harddiske og dit grafikkort godt blive ustabile, og så kan du ikke overclocke fantastisk meget.

Resultat: Den maskine kan ikke OC ret meget....med mindre at han kan finde et NF2 board (gerne epox/Abit NF7-S rev. 2/DFI Lanparty NF2). Et andet sæt ram vil også hjælpe helt gevaldigt, da Dane-elec ikke er kendt for at være meget for at gå over standard clock.