Rettigheder mht. til reparationssag.

Om siden d.  28. september. 2006, skrevet af Spagnum
Vist: 784 gange.

Spagnum

Overclocker
Tilføjet:
28-09-2006 12:53:23
Svar/Indlæg:
4/2
Hey drenge!
Nu sidder jeg lige har og forsøger at køle mig selv ned, efter at havde læste en mail der gav mig et mindre raserianfald.

Historien startede da jeg den 18 august. modtog min nye fladskærm, en Samsung 940BF. Jeg opdager hurtigt at der var et par små fejl ved den, men den værste er at det er et lidt mørkt område midt på skærmen, som er skide træls at se på en hvid baggrund.

d. 21 august (mandag) sender jeg derefter skærmen tilbage til Getmore.dk hvor jeg har købt den, mht. reparation. Den 24 august får jeg en mail fra getmore.dk om at den er sendt til Infocare.dk til reparation, og at den skulle være færdig den 9. Ydermere får jeg et login til Infocare.dk så jeg kan se skærmens status.

Via dette login kan jeg se den forventede dato til at skærmen skal være færdig bliver udsat flere gange, og står som det er lige nu til den. 03/10/06.

Da jeg så åbner mail i her for lidt sider får jeg denne mail fra getmore.dk

[quote]Hej Mads,

Vi har modtaget et tilbud fra Infocare, som vi har vedlagt til dig.

Du bedes venligst læse den igennem. Alle priser er eksl. moms.

MURA fejl er den type fejl, der gøres sig gældende hvis skærmen er været udsat for et hårdt tryk. Dette gør at den bliver repareret udenfor garantien.

Vi ønsker at du skal tage stilling til om den skal repareres eller ikke.

Udgiften vil desværre være pålagt dig.

Vi ser frem til dit snarlige svar.

Venlig hilsen / Best regards

Getmore A/S - RMA afdelingen / RMA department

[/quote]

Regningen lyder på 3350,94 kr !!!! (skærmen koster ca 2300 fra ny)

Jeg kan ikke se i deres betingelser at en såkaldt "MURA fejl" frigøre dem fra deres ansvar til reparere vare som det har solgt med fejl. Det eneste jeg kan forbinder det med i deres betingelser er:
[quote]Det er dog en forudsætning at disse mangler ikke er opstået som følge af din fejlagtige
brug af produktet eller anden skadeforvoldende adfærd, der har medført manglen. [/quote]

Altså mener de det er min skyld lortet er i stykker...
Mit spørgsmål er så: Hvilke rettigheder har jeg i dette situation? Hvis jeg kan vil jeg bare gerne havde min penge tilbage. Og kan det betale sig at bringe Forbrugerklagenævnet ind i sagen?

P.s. og bare et lille tip:

[size=24][color=red]Handel ALDRIG ved Getmore.DK[/color][/size]

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2006 13:09:31
Svar/Indlæg:
4263/107
www.forbrug.dk og søg ellers i forum. ( www.overclocking.dk/soeg.asp )

Og lad vær med at c/p fra php forums. Det bliver så.. grimt :i

_-Q-_

Overclocker
Tilføjet:
28-09-2006 13:19:11
Svar/Indlæg:
171/9
Der er vel ikke noget problem.
Du har retuneret varen til sælger indenfor de 14 dages returret.

Du får bare dine penge tilbage. BASTA!

Hvis der bliver en "strid", skal du ikke få udleveret skærmen. Den skal blive i deres varetægt.
Så er det bare ærgeligt at du har penge ude og svømme mens at det står på.

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2006 13:20:39
Svar/Indlæg:
6052/189
De ska bare reparere den skærm uden du ska gøre noget.

Det er ikke dig der har trykket den. Det kan være en hvilken som helst anden mand.

Og da man ifølge alm grundlov er uskyldig til andet er bevist er det dem der ska bevise at du har sparket til skærmen.

De ska bare makke ret.

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2006 13:34:14
Svar/Indlæg:
5410/123
Hvis du har tænkt dig at ind blande Forbrugerklagenævnet skal du lige vide, at det koster 150 kr. og en gennemsnitlig sag varer 7 mdr.!

Benz

Superbruger
Tilføjet:
28-09-2006 13:34:31
Svar/Indlæg:
434/11
Der er jo 6 måneders formodningsreglen. Det betyder, at DE i de første 6 måneder skal bevise, at DU har lavet fejlen. I de næste 18 måneder, skal DU bevise, at fejlen var tilstede ved købet - eller at fejlen ikke skyldes dig.

Derfor siger man, at praksis er, at de første 6 måneder er garanti, og du derfor skal få det repareret uden beregning.

Du vil ingen problemer have med at få med i forbrugerklagenævnet. Dette er jo tydeligvis sket under transporten. Desuden er det heller ikke den første sag fra Getmore.dk de har derinde. Skod butik at handle med.

_-Q-_

Overclocker
Tilføjet:
28-09-2006 13:47:29
Svar/Indlæg:
171/9
INFO:

Almindelig tommelfingerregel: Man skal regne med ca. 2% spild (reklamation). Så 2 varer ud af 100 er defekte på den ene eller anden måde.
Og hvis det nu er en forretning hvor der ryger mange varer over disken har de jo selvfølgelig også det flere RMA'er. Derfor er det ikke nødvendigvis en dårlig forretning at handle med.

Min ene skærm har også en MURA-fejl. Og jeg ved GODT hvorfor.

Men stadigvæk -> Du har 14 dages fuld returret! Og du har indleveret skærmen efter 3 dage = Pengene tilbage.

Spagnum

Overclocker
Tilføjet:
28-09-2006 13:48:27
Svar/Indlæg:
4/2
Har kimet den ned i et stykke tid nu, men de tager ikke telefonen (Heldigt nok for den stakkels tlf. dame der tog den!). Så nu har jeg sendt dem en mail i stedet hvor jeg fortæller hele forløbet, og at den var skadet ved modtagelse (det viste de nu godt, for har mailet med dem før). Jeg har derefter krævet at de betaler for reparationen eller giver mig mine penge tilbage, ellers vil jeg gå til forbrugerklagenævnet.

syntes denne sagt ligner lidt det samme:
http://www.forbrug.dk/klage/kl...

sko

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2006 13:55:20
Svar/Indlæg:
1954/464
# 7...som der bliver sagt, så skal de give dig pengene tilbage for varen, hvis den indleveres inden 14 dage.

forudsat at den er købt på nettet.

så bare giv dem...!!!

Ghe2

Superbruger
Tilføjet:
28-09-2006 16:06:30
Svar/Indlæg:
732/39
Du er i din ret til at få pengene tilbage...den såkaldte MURA/tryk skade kan jo også være sket under forsendelsen fra dig til Getmore eller fra Getmore til Infocare...så de skal bevise at du har forårsaget skaden....

Men når du ringer til Getmore, så lad være med at gå amok på den første du får i røret....det hjælper sjældent....du ville vel heller ikke hjælpe og give lidt extra service til en person der står og råber dig lige ind i fjæset...snak stille og roligt og forklar dem situationen....snak evt. med en eller anden boss, dem der tager RMA opkald kører bare efter ordrer og retningslinier og kan sjældent gå ud over forventet service.

Lohse

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2006 16:34:03
Svar/Indlæg:
1178/88
Argh, jeg ville være gået bananas...
Men som #9 siger, så gå ikke amok... Det er ikke tlfsælgerens skyld at de har de retningslinier... De er der bare for at yde den "service" de nu kan...

Spagnum

Overclocker
Tilføjet:
28-09-2006 18:50:29
Svar/Indlæg:
4/2
Hmm... Dette her er ikke ligefrem betrykkende læsning:

http://www.tweak.dk/forum/thre...

http://www.hardwareonline.dk/t...

http://groups.google.com/group... *&rnum=1&hl=en

Men ja ved godt det nok er bedst at bevare fatningen hvis jeg overhovdet får fat i dem. Føler mig bare så utrolig røvrent at jeg har lyst til at true med bål og brænd...

TeamdB

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2006 20:21:11
Svar/Indlæg:
511/123
Getmore/infocare har overtrådt en del regler. Som der bliver nævnt angående formodningsreglen, så skal de bevise at det er dig der har begået vold. Og da du melder det med det samme, så burde der ikke være nogle problemer der.
Noget andet er, at de skal give dig valget om hvorvidt du ønsker at få lavet skærmen til den pris de oplyser. De kan så kræve at få en gebyr for at have undersøgt skærmen, hvis de velogmærke har oplyst om dette på forhånd og at dette samtidig er rimligt.(men dette gælder ikke for dit tilfælde, men bare så folk ved det)
Desuden skal de bare ombytte varen såfremt dette er billigere.

*TheCure*

Superbruger
Tilføjet:
28-09-2006 20:40:19
Svar/Indlæg:
78/22
det 14 dages returret gælder ikke ved fejl på varen men kun hvis pakken ikke er åbnet. men ja det er dem der skla sansynlig gøre at du har lavet fejlen. ydermere kan man give postdanmark skylden da den er sendt som pakke. men jeg vil nu stadig mene at det er getmore der har det fuldt ansvar for den rma sag!!

og ja jeg var nok også blevet lidt sur grrr. men igen det hjælper at starte med en almendelig stemmeføring og venlighed overfor dem der ikke er ansvarlige

ncdesign

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2006 21:08:32
Svar/Indlæg:
262/26
#13:
De 14 dages returret gælder uanset årsagen til tilbageleveringen, da salg via internetnet er at betragte som postordresalg, og købeloven fortæller at der ved postordresalg er 14 dages ubetingen returret uanset årsagen til returnering, såfremt varen fremstår i væsentlig samme stand som ved modtagelsen (du må gerne pakke op og bruge, men ikke ridse eller smide indpakning væk).

Spagnum

Overclocker
Tilføjet:
03-10-2006 15:19:31
Svar/Indlæg:
4/2
YES! The sweet taste of victory!

Efter mange mail, og ubesvarede tlf opringniger har jeg endelig hørt fra getmore. Jeg havde bla. skrevet til dem at hvis jeg ikke hørte fra den inden torsdag, ville jeg gå til forbruger klagenævnet. Da jeg kommer hjem i dag ligge denne mail i i min mailbox:

Hej Mads,

Det var ikke vores intention at ignorere dig, snarere tvært imod.
Det er så i orden, at du vælger at fortryde købet, hvilket vi så retter os efter. Det er desværre ikke muligt for os at afkræfte eller bekræfte, at denne fejl var der fra starten. Men bid dog mærke i, at vi ikke bevidst sender defekte produkter ud til vores kunder.

Når vi modtager skærmen fra Infocare, så vil vi refundere pengene for skærmen til dig. Da du har betalt med Dankort, så har vi de informationer der skal til for at overfører pengene til dig.

Venlig hilsen / Best regards

Getmore A/S - RMA afdelingen / RMA department

Fedt :e Men følger mig dog ikke 100% sikker på alt er iorden før jeg har set pengene er gået ind på min konto.

Takker for jeres svar folkens...

stue112

Overclocker
Tilføjet:
03-10-2006 16:44:08
Svar/Indlæg:
154/21
NU går Getmore ikke betaler alle pengene tilbage dvs. Dankort gebyr + forsendelse vil jeg råde dig til at sende dem følgende lille mail jeg har stykket sammen i samarbejde med købeloven

husk at regne beløbet ud som de skylder dig

Hej Bogholderiet

Jeg skriver til jer, da jeg er uenig i beløbet på checken, som I har sendt til mig i forbindelse med returneringen af ordrenr.: XXXXX. Mit kundenummer er XXXX. I skriver ikke på jeres hjemmeside hvem jeg skal rette henvendelse til så jeg har derfor valgt at skrive til jer i håbet om, at I vil sende mailen videre til rette person.

Checkens beløb er som I angiver XXX kr., hvilket passer med det betalte for Linksys Power over ethernet Adapter kid incl. moms. Hermed mangler beløbet for portoen, hvilket lyder på XXX kr. og dankortgebyret på XXX incl moms. Alt i alt mangler der således et beløb på XXX kr., idet jeg har betalt XXXX kr., og checken lyder på XXX kr. Dette beløb forventer jeg også, at I vil returnere. Skulle der være tvivl om gældende lovgivning og praksis for returnering, vil jeg hermed henvise til http://www.forbrug.dk/markedsf... . Jeg henviser specifikt til:

Der kan ikke lovligt ske fradrag af omkostningerne til fremsendelse til forbrugeren. Det følger af praksis vedrørende forbrugeraftaleloven, at det er det fulde beløb, der skal tilbagebetales, herunder altså også fragtomkostninger ved fremsendelsen til forbrugeren. Forbrugeren kan pålægges at betale omkostningerne til returnering. s § 21, stk. 2.

Hvornår kan jeg forvente, at det manglende beløb returneres?

Med venlig hilsen
Helmut fjot :e