mit bundkort kan ikke finde min raptor disk f

Bundkort / CPU d.  28. september. 2006, skrevet af Nick_O
Vist: 237 gange.

Nick_O

Overclocker
Tilføjet:
28-09-2006 16:14:19
Svar/Indlæg:
5/1
hej...

har fået et problem med min bundkort (K8V Deluxe) den er begyndt at opføre sig unormalt fordi den ikke vil finde min raptor disk hvor windows er på.. har prøvet at opdatere Bios 2 gange uden den store held. formateret computeren.. intet af det hjælper...
Den kan finde min Hdd så snart jeg lader den køre frem til at læse hvofor en disk den skal finde win på osv. når den kommer så langt skal jeg genstarte gå ind i bios, behøver ikke at ændre i noget... genstarte og så virker den....
Kan nogen sige mig hvad problemet er???

_-Q-_

Overclocker
Tilføjet:
28-09-2006 16:21:29
Svar/Indlæg:
171/9
Har du sat BIOS til at boote på det rigtige drev.
Kører du RAID eller single disk?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2006 16:24:06
Svar/Indlæg:
2870/65
Først: Velkommen til.

Næst:

Hvis bios ser din disk...og du ikke kan se den i Diskhåndteringen i windows, skal du checke dine kabler:

At der ikke er buk på sata-kablet (Kan ikke tåle skarpe buk - det ødelægger signal/støj-forholdet) og du riskerer en fejlende disk.

At stikket sidder ordentligt i både disken og boardet.

Prøv eventuelt med et nyt kabel. Defekte kabler kan korrupere dine data.

Men umiddelbart lyder det mere som om bios ikke gemmer info om disken. Det kan evt. skyldes at dit cmos/bios batteri er ved at være fladt. Prøv at skifte det...det koster ikke meget mere end 10-15 kroner....og kan være en god investering.

Nick_O

Overclocker
Tilføjet:
28-09-2006 16:28:16
Svar/Indlæg:
5/1
køre singel..

Nick_O

Overclocker
Tilføjet:
28-09-2006 16:29:51
Svar/Indlæg:
5/1
ja men det burde ikke sige noget da der altid er stræm til og mine kabler er helt nye... og har ingen buk eller noget i nu...

og kan nemt finde min disk i windows og når jeg kommer ind i bios...
men prøver lige med et nyt batteri har vist en til at ligge et eller andet sted

allan_84

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2006 17:13:59
Svar/Indlæg:
765/82
har du husket sata driver? sidder der nogle jumper på disken? så vidt jeg husker skal der ikke sidde nogen når det er sata.

hvor mange hdd har du i?
er de alle sata diske?
kan se at dit bundkort har 2 sata kontroller en i syd broen og en promise, 2 sata stik til hver!
så det kunne være at den kontroller du prøver at sætte den til er disable. eller du ikke har driveren til den anden kontroller indstalleret. ellers prøv at kontrollere din harddisk boot række følge!

ellers kan man jo altid prøve med kun din raptor monteret og køre en rep fra en xp cd, chkdisk eller fixboot eller sådan noget. (der er en liste af muligheder.

Nick_O

Overclocker
Tilføjet:
28-09-2006 18:03:04
Svar/Indlæg:
5/1
jamen den har jo kørt som den stor nu i ca 4 måneder uden problemer, men så lige en dag begyndte den med det... og ja at kun køre med et disk af gangen er lige meget... man skal ind i bios før den vil gøre noget med dem... man behøver ikke engang og gå ind og tjekke noget bare man går ind og saver er nok...

steen

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2006 18:25:06
Svar/Indlæg:
2870/65
# 6 Det lyder som jeg siger tidligere, at bios åbenbart har svært ved at huske indstillingerne.

Nogle gange hjælper det med et nyt batteri. Andre gange hjælper det, at sætte IDE Delay til 2 sekunder....hvis du har sådan en ting i bios.

Ellers kan det være controlleren som er ved at gå sig en tur. Men prøv først de 2 ting jeg har foreslået.

Nick_O

Overclocker
Tilføjet:
28-09-2006 21:47:25
Svar/Indlæg:
5/1
okay vil jeg prøve takker:)

Nick_O

Overclocker
Tilføjet:
30-09-2006 14:24:32
Svar/Indlæg: