Du får formuleret dig lidt knudret, men lad mig tage tingene lidt af gangen.
Først svaret om hvor vidt de 2 diske skal være tomme: Ja, det skal de, fordi:
Når du laver et stripe-sæt (raid) laves Master File Tabellen om, hvilket gør at diskene slettes/re-konfigureres inde du kan lave partitioner på dem.
Til den første del af dit spørgsmål: Man kan ikke umiddelbart lægge data på et bestemt sted på disken.
Når jeg siger umiddelbart, er det fordi der er nogle tricks til at omgå dette en smule. Ved at partitionere disken, kan du i nogen grad styre hvor på disken data lægges.
Derudover kan man ved at defragmentere med en -b switch (fra DOS) lægge de mest brugte programmer yderst på disken, men det vil ikke gavne dig, da du ikke præcist kan bestemme hvor det er....og du ville helst lægge data sidst på disken, hvis jeg har forstået dit spørgsmål korrekt. Dette er egentligt også rent hypotetisk, da raid alligevel sletter data når det skal konfigureres.
Sørg for at lave en rigtig god backup af dine data, inden du starter på at lave raid. Gerne på en ekstern disk.
Når du så har lavet dit raid, så sørg for at partitionere stripe-sættet. System-filer på den første partition....og data på den næste. Data bør helst ligge på en seperat disk, da raid nogle gange kan svigte...og så er alle dine data gone.
En sidste ting: Du har valgt en fin disk (kan godt lide WD). WD har dog lavet en disk der er en tand bedre til raid end den du har valgt. WD´s RE2 diske er produceret netop til raid.