Ang windows XP produkt/licenskode?

Software d.  30. september. 2006, skrevet af PartyPhreak
Vist: 868 gange.

PartyPhreak

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2006 15:57:41
Svar/Indlæg:
208/51
Hejsa..

Jeg har købt en brugt computer uden harddisk..

Der sidder en sticker på med Licenskoden til en Windows XP, men hvordan får jeg det installeret igen? Der fulgte ingenting med computeren.

Kan jeg bruge en hvilken som helst windows XP Pro CD og så bare intaste den kode der sidder på maskinen eller skal jeg have fat i HP/Compaq og have en kopi af de originale CD'er, og hvad vil de evt koste tror i?

Spørg hvis jeg har glemt at oplyse noget ;)

TeamdB

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2006 16:07:02
Svar/Indlæg:
511/123
Du kan bruge en hvilken som helst kopi af den version af XP som der sidder på.

PartyPhreak

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2006 16:12:04
Svar/Indlæg:
208/51
Tak :)

|Ash

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2006 16:34:51
Svar/Indlæg:
2694/107
Jeg tror nu mere det er en home version der har været installeret på den pc.

/Ash

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2006 16:37:53
Svar/Indlæg:
4310/364
Ville jeg os sige :l

Ascanius

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2006 17:28:24
Svar/Indlæg:
725/128
Det er højst sandsynligt en Home Edition.

Men bemærk M$ nye licens halumhøj.

Hvis man bare har en oem (det står på dit lille klistermærke der med koden hvis det er) så kan du kun installerer windows så og så mange gange på ny hardware.

Så licensen kan let være brugt op.

------------------------------------------------------------
Lidt vrøvl hvis i vil have det med.

Jeg har købt en Windows XP Proff edition og betalt mønten for at slippe for dette problem med at rende tør for kode, men efter deres "AC" software, "Advantage Control" "Fordels Kontrol" hehehe, jaja, ligesom "Grønne Afgifter" så ryger de lidt lettere ned i pøblens accept.

Ja så har jeg bare smidt den nøgle ind der passer mig og hacket deres software som det passer mig og også oplyst dem om dette flere gange via hotline med deres teknikkere som heller ikke kan sige andet end det er et stykke lortesoftware.

Deres AC software rapporterer jo at din windows ikke er genuine i 41% af tilfældene selv om den er det og du har betalt osv. altså som i mit tilfælde.

Der er en hvis kendt site som har lavet en lille artikkel om det.

Der er en masse steder hvor du kan se hvodan du disabler AC og undgår at din version af Windows ikke er "Genuine" ifølge AC og dermed får din dag ødelagt.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
30-09-2006 17:39:34
Svar/Indlæg:
14079/622
Hvis den er "opbrugt" kan man bare ringe og få den aktiveret igen.. i hvert fald hvis man ikke har skriftet hardware så meget, men blot formateret. Det gjorde jeg så sent som i sidste uge :)

TeamdB

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2006 17:47:20
Svar/Indlæg:
511/123
Det kan sagtens være en pro udgave når det sidder på en HP, men det fremgår af koden.

Ascanius

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2006 20:16:34
Svar/Indlæg:
725/128
Ja, eller ligger ny bios ind, ny driver til raid controlleren, ny bundkort driver, skifter hdd ud osv. osv.

Det er ikke rimeligt at man skal holdes sådan for grin.

Pro har ikke noget at gøre med om man render tør for kode til sin dyrt købte XP.

Men ene og alene kun noget at gøre med licensaftalen, altså om det er Oem, Retail eller anden form for licens.
--------------------------------------------------------------------

Alle Oem Xp'er har kun så og så mange forsøg før end det går galt og med AC installeret endnu mindre igen og man kan let få en Windows Xp Proffesionel udgave til kun 1.200 kr som er Oem, dem der har sådan en må virkeligt føle sig snydt.

Efter MS er begyndt med deres AC og dermed med vilje forsager problemer for knap halvdelen af deres XP kunder som ryger i fælden og endvidere også laver om på licens aftalen på produkter der var solgt da de gjorde det (Det med antal hardware ændringer muligt).

Ja så har jeg ikke noget imod at opfordre folk til gøre som de har lyst til så længe det kun drejer sig om Windows XP, om det er at bruge en ulovlig version, falske koder, hacke det eller hvad man vil, for det er hvad de beskylder dig for afligevel hvis du køber og betaler samt det besvær situationen forvolder dig.

MS folk siger jo også tidt selv denne frase:
We are currently aware of the problems with the AC software and are sorry for the problems it gives both you and us and we are also working to improve it right now.

Men det sagde de "først" efter at det kom frem hvor meget fejl det lavede, lige indtil da sagde de omvendt:

The Advantage Control is a program that ensures your security by ensuring you as a customer that you are not running any pirated version of Microsoft Windows XP and therefore might be in danger, the advantage control has only 2% fault rate at this moment.

Ja den er god med dem, selv efter adskillige forbedringer var det jo at man fandt ud af at det lavede fejl i op til 41% af tilfældene.

Så om de virkeligt gør noget for at forbedrer situatione er svært at sige når man lyver så meget som man gør til det sidste.

Jeg syntes persontligt det licensfis er noget lort som de forsøger at tørre af på os forbrugere, hvis du køber noget er det da dit for evigt, hvordan kan man så pludseligt komme og sige at det er det kun er det i de og de rammer EFTER man har købt det, fordi deres hardware ID nøgle afligevel kunne crackes og de skal finde på en løsning på problemet (lorten)

De kunne vælge at sluge den selv, men i stedet valgte de at tørre den af på slutbrugeren igennem den nye licensaftale og AC "Fordels kontrol"

Til folk der faktiskt læser den her gang jabben, tænk over det, det er sgu hverken moralsk eller bare logiskt forsvarligt hvad MS foretager sig og med VISTA bliver det kun meget værre.

For så bliver det hver eneste lille ting som du prøver at afvikle der kan lave lort for dig igennem DRM som der allerede er så mange fejl ved at det halve kan gøre det.

En af de store fejl ved DRM er at selv en lille fejl kan forsage at al media (de film, musiknumre og spil som du har købt og downloadet via internettet) nu ikke virker, skal de virke igen, skal du fikse drm, men så ryger alle dine licenser og dermed skal du ud og købe alt en gang til, der har lige været en god artikel om det for en god måneds tid siden.

Så hvis man skal skifte igen i fremtiden er mit råd endnu mere end før at tænke på Linux, eneste ulempe er spil, men kommer der nok over kommer spilene af sig selv, for de er hvor du er, om det er i MS, Linux eller på en konsol.

PartyPhreak

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2006 22:34:30
Svar/Indlæg:
208/51
Hmm.. Jeg prøvede #0's og det virkede ikke...

"edit - DOH, det var selvfølgelig #1's forslag jeg prøvede med en anden XP Pro CD"

Og jo, det er en Windows XP pro den er leveret med.. Det er en HP d330, tror det har været en kontormaskine..

PartyPhreak

Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2006 11:15:10
Svar/Indlæg:
208/51
Og #8, jo jeg har faktisk læst hele din "jabben" igennem :e

MS og HP har lukket her i weekenden, så jeg installerede lige en midlertidig windows på den for at se om maskinen virkede, og det fungerede, så nu går jagten ind på at få de originale CD'er, for der er også nogle af driverne jeg ikke lige kan få til at virke... :00

ozopolars

Overclocker
Tilføjet:
02-10-2006 15:13:03
Svar/Indlæg:
34/3
Du kan prøve at skrive til HP, og bede dem sende dig en recovery CD, den kan lave en ny installation, problemet er bare at du ikke kan få lov at registrere den , hvis den tidligere ejer som har HDD'en stadig bruger licensen , men det er jo et forsøg værd.

(har selv prøvet det da min HDD døde, der var preinstalleret win xp pro på den, og jeg havde ikke fået software cd'erne med, det gik helt smertefrit, HP sendte en ny recovery cd, da jeg bootede den, fik jeg muligheden for at lave en helt ny installation og kunne registrere den igen uden problemer)

good luck med forsøget.

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
02-10-2006 15:20:34
Svar/Indlæg:
6052/189
Licensen følger klistermærket så du SKAL kunne aktivere den på en eller anden måde.

PartyPhreak

Elitebruger
Tilføjet:
02-10-2006 17:52:15
Svar/Indlæg:
208/51
Yes...

Har snakket med HP Support idag, det viser sig at der stadig er garanti på maskinen, og han ville sende mig et sæt nye Recovery CD'er med Windows XP Pro... Der ville dog nok gå 5-8 arbejdsdage, men det er super med mig... :)

Til jer der siger at man kan opbruge licensen.. det forstår jeg ikke... Når klistermærket stadig sidder på maskinen så er det da computeren det følger? Jeg har dog sat 1GB ekstra Ram, DVD brænder og trådløst netværk, men det burde jo ikke røre noget ved licenskoden?

Skal nok give en update når jeg modtager CD'erne...

ozopolars

Overclocker
Tilføjet:
02-10-2006 18:05:01
Svar/Indlæg:
34/3
#13 du skulle være rimeligt sikker , hvis de sender dig en Recovery CD.

god fornøjelse !

steen

Elitebruger
Tilføjet:
02-10-2006 18:43:49
Svar/Indlæg:
2870/65
# Bed dem dog om et ordentligt medie istedet for den Recovery ting. Det er noget hø, at skulleinstallerer alt det skidt de fylder på sådan en Recovery ting.

Når du har lablen "ejer" du brugen af licensen....og dermed retten til mediet.

At en licens er opbrugt er noget vrøvl. Så længe du "ejer" brugen af licensen (og M$ ikke har lukket for support, hvilket de gør for XP i 2009), kan du altid ringe på 80 70 13 15 og re-registrere. Du forklarer dem pænt, at du har skiftet opgraderet noget HW/eller har været nødt til at re-installere XP. Så giver de dig pænt en ny aktiveringskode. Ingen ballade dér.

Man kan opleve, efter 3 re-installationer, at installationen siger at licensen er opbrugt. Det er den ikke! Man kan altid re-aktivere ved at ringe til 80 70 13 15, hvis man "ejer" brugen af licensen.

Hvis ens medie er slidt op (af en eller anden grund) eller licensen er bortkommet (og man kan bevise at man ejer licensen) kan man ringe til 80 70 13 15 lok. 3 og bede om at at få et nyt medie eller en ny licenskode.

PartyPhreak

Elitebruger
Tilføjet:
02-10-2006 19:39:29
Svar/Indlæg:
208/51
#15...

Tak.. og alligevel.. Jeg syns nu det er fint nok med det de fylder på recovery cd'ere... Der er alle de drivere jeg skal bruge osv.. Så længe jeg får en lovlig windows så er jeg glad...

PartyPhreak

Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2006 22:16:23
Svar/Indlæg:
208/51
I forgårs lå CD'erne i min postkasse og jeg har idag installeret komplet Win XP Pro, og opdateret alt... Det fungerer bare perfekt...

Tak til HP for fed Service... :e
Tak til jer for svarene ;)