Laing med tryk problemer - måske?

Vandkøling d.  30. september. 2006, skrevet af Huddy
Vist: 456 gange.

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2006 17:36:26
Svar/Indlæg:
1881/217
Smelter snart en sikring x(

Har lige monteret nye 12 mm. slanger i hele mit system (Det gik godt, men var ved at koste et GFX :00 - anden historie )

Nu står jeg så med den lort, at mit vand-tryk er a-h...... til og ligeledes temps ::(

Har to stk Hayden Radiatorer som er parrallel forbundet, og jeg kan se, at vandet ikke når helt derop (dvs. at hvis jeg slukker pumpen, faldet vandet ned midt på slangen).

Nu kommer spørgsmålet:
Kan det godt passe, at en Laing DCC Pro kan dø så meget i trykket?
Hvordan kommer jeg evt. over dette problem? - skal pumpen RMA`es? :(

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2006 18:25:11
Svar/Indlæg:
611/26
Jeg skal ærligt indrømme at jeg har læst at Laing skulle være noget af det bedste. Så jeg købte en Laing DC5 vario istedet for min Alphacool AP1500 pumpe som var stået af.

Jeg havde store problemer med at den overhovedet ville få vandet ti at køre rundt i mit system. Jeg rettede på lidt slanger og opdagede at der stadig sad noget van nogle steder. Det fjernede jeg og så kunne pumpen godt suge vandet rundt hvor det skulle. Men jeg synes også at trykket den kunne levere var i underkanten :(
Kan ikke forstå at den skulle kunne levere over 3 meter i væskehøjde.
Jeg kører på max og den virker ikke kraftigere end min gamle pumpe. Den får ihvertfald ikke mit resovoir til at ligne "snowy village" og suger luft med ind.

Andre som har erfaringer med Laing?

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2006 18:46:14
Svar/Indlæg:
10398/435
Har to stk Laing dcc(Pro).. pumpen har masser af kræfter, men ikke så stort flow.

Mekanismen som sender vandet af sted er jo ret "tæt" og derfor flyder vand ikke "tilbage". Mange skod pumper pisker jo bare vandet afsted og det giver ringe løftehøjde..

huddy, jeg tror næsten at med dcc pumpen er du bedre tjent med 10mm slange så der kommer noget mere fart på vandet.

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
30-09-2006 18:51:11
Svar/Indlæg:
667/20
Jeg har selv omtalte pumpe, og den virker ganske fint i mit setup, men det lyder som om at loppet mangler en del mere vand, man skal op og ha 85-90% vand i før der sker noget..

Du er nød til at hjælpe vandet på vej manuelt og der er det bedst at tage radiatorene ud så de kan vendes og drejes så luften ikke er i vejen..

MullE2

Superbruger
Tilføjet:
30-09-2006 19:54:08
Svar/Indlæg:
541/22
Lyder som om der er problemer med at få vandet ind i pumpen. Det kan være den ikke er så god til at suge vandet ind.

Hvor er dit resivoir i forhold til pumpen.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2006 19:57:40
Svar/Indlæg:
4310/364
Ja det er helt sikkert fordi pumpen ikk bliver "fodret" De pumper kan nemlig ikk rigtigt suge! Så det bedste du kan gøre er at have pumpen i bunden... ihvertfald indtil der er vand nok i systemet...
Når der kommer nok vand i begynder den at arbejde... du kan også trykke på slangerne for at "pumpe" vandet op i pumpen...

Micccim

Overclocker
Tilføjet:
30-09-2006 19:59:25
Svar/Indlæg:
119/5
Lige præcis.... Prøv at have et stykke slange på indgangssiden ca. en 50cm slange og så fyld den med vand og start pumpen. Det er væk på under et sek.

Sandi.dk

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2006 20:04:29
Svar/Indlæg:
362/13
Ingen af Laing DDC pumperne fejler noget i ydelsen, I har misforstået denne pumpes virkemåde.
Jeg har 3 selv. Hvis pumpen bliver forsynet med den væske den skal bruge, TRYKKER den igennem stort set alle kølehoveder på markedet. Jeg bruger selv 12 mm slanger og har ca. 325 l/t, hvilket er det mest nødvendige i de fleste systemer.
Huddy enten er dine radiatorer stoppet til eller også vender pumpen forkert. Prøv at tage en tragt og fyld vand direkte i pumpens indtag, og lad vandet løbe ud i en skål eller lign. i den anden ende. Det sker tit at der kommer skidt i selve kølehovedet når man adskiller/renser etc. etc.
Pumpen består af bla et keramikleje som IKKE må køre uden vandtilførsel så splintrer det.
Hvis du er int. kan du få mit tlf. nr.
René

Sandi.dk

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2006 20:05:49
Svar/Indlæg:
362/13
OK, der var i 3 hurtigst :r :e

René

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2006 20:51:22
Svar/Indlæg:
1881/217
Jeg tror desværre at I misforstår mig. :)

Pumpen, har masser af vand at tage af - slangen mellem Res. og pumpe er helt fyldt med vand, pga. jeg med vilje har husket grund principperne i fysik - derved menes, at Res er hævet over pumpen.
Så pumpen kan tage alt det vand den vil have.

Men, når det så forlader pumpen, kommer det ikke særligt langt - se evt. billede (beklager på forhånd til folk med Paint-skills der bliver stødte over mine manglede Paint-evner).

Jeg kan i samme åndedrag sige, at jeg tideligere havde 10 mm. men der var problematikken den samme.
Og jeg tvivler slet ikke på Laing´s evner, blot at dette her forkommer mig rimeligt besynderligt.

ncdesign

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2006 21:02:44
Svar/Indlæg:
262/26
Umiddelbart tror jeg dit problem bunder i, at radi'en sidder højere end dit res.
Jeg vil næsten garantere dig at radi'en er fuld af luft, som pumpen ikke kan trykke ud af radiatoren, fordi det skal nedad mod reservoiret.

Prøv at vende, dreje løfte og ryste hele kabinettet, så luften kan komme ud af radiatoren.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2006 21:06:34
Svar/Indlæg:
10398/435
hvad giver pumpen strøm? psu?

det lyder som cpu1,2 eller gpu hovedet er stoppet til. hvis du har brugt PFTE tape så kan så fibre fra dette skabe meget ballade.

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2006 21:45:58
Svar/Indlæg:
1881/217
PSU´en fodre pumpen med strøm :)

Alle mine studser er med O-ringe, så jeg tror ikke det skyldes snavs i vandet :)

Det eneste der er tilbage at gøre, er vel at tippe kabinettet rundt :x

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2006 21:51:47
Svar/Indlæg:
4310/364
Den pumpe bliver jo vold foderet hvis det hele vender som du har tegnet det? Det skal jo ikk presses i kæften af den.. den skal selv tage det...

MullE2

Superbruger
Tilføjet:
30-09-2006 22:36:06
Svar/Indlæg:
541/22
dit res er åben ikke. Ellers kan luften jo ikke komme ud af systemet.

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2006 10:03:08
Svar/Indlæg:
1881/217
Mange tak for alle svarede :)

Det viste sig, at Illuminati sidste svar gjorde tricket.

Noget UV-reaktiv var klumpet lidt sammen også sat sig i dyserne i CPU hovederne :x

Så kølehovederne blev skildt ad, renset og sat på igen og nu er der tryk/flow igen :p

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2006 10:19:12
Svar/Indlæg:
4310/364
Super! :e

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2006 11:31:15
Svar/Indlæg:
1881/217

Jah! - helt vildt :p

Men tror vist lige, at jeg skal rense dem igen, da jeg synes at jeg så noget mere svømme rundt i slangerne - måske :x :00

Nu er den så også begyndt at tage lidt luft med rundt - skal jeg nok nå at blive træt af :e

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2006 11:44:56
Svar/Indlæg:
4310/364
Du skal bare sørge for at få vand nok i systemet og få luftet den ordenligt ud.. så slipper du for den pisse træls lyd x(

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2006 11:49:29
Svar/Indlæg:
1881/217
Yes yes - det er jeg klar over :x

Men jeg er langt fra færdig med at lave det - mangler at monter en flow/tryk måler :p

Tager lidt af gange, pga. familien ikke vil have at jeg sidder foran maskinen forlænge :o

SPaulsen

Overclocker
Tilføjet:
01-10-2006 11:50:10
Svar/Indlæg:
19/16
#9 Undrer mig lidt over du har følgende rækkefølge:
Pumpe -> CPU -> radi -> res -> pumpe.

Jeg er selv ved at lave min første spand og har fået anbefalet, og læst at følgende rækkefølge er bedst (ved ikke om det gør nogen forskel?):
Pumpe -> radi -> CPU -> res -> pumpe

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2006 12:22:22
Svar/Indlæg:
1881/217

Det har jeg gjort på det grundlag, at det i mit hovede giver mest mening, at sætte pumpen før kølehovederne, så trykket leveres direkte ned i kølehovederne, og ender i Res. Og Radi. køler alle elementerne, som vandet har været igennem, før det ryger ned i Res. som "filtrer" luften fra vandet, før det så ryger videre ned i pumpen. :)

Desuden, så ungår jeg også at min pumpe optager varmen fra CPU1, CPU2 og GFX.

Men det er meget muligt, at rækkefølgen af elementer er underordnet. Det er bare min måde at gøre det på :)