samlet varme

Vandkøling d.  30. september. 2006, skrevet af overklokker
Vist: 1217 gange.

overklokker
 
Overclocker
Tilføjet:
30-09-2006 22:56:22
Svar/Indlæg:
36/5
Hej, jeg tænker at opsætte et loop, i praksis et par loops, der skal køle 4HD's i RAID10, et xfx 7950GX2, en C2D E6600 med peltier og en STORM rev.2, muligvis chipset afhængig af hvor varmt det/de bliver under OC, og selve MB og tilkoblede enheder satser jeg på kan køres med en 480W PSU der også er vandkølet.
Jeg har en CapeCora Concekt 442 radiator, og en 'almindelig' radiator i str. 80mm blæser.
CC 442 bliver, selvfølgelig, placeret uden for kabinettet, og med relativt meget luftstrøm omkring dem, der bliver trukket gennem kabinettet og skaber ventialtion for MB, PCI-kort og PSU#2 (satser på pumper, peltier, + .. på en selvstændig PSU).
Jeg læste et eller andet sted, kasku ik finde det nu ?:( , at den i forvejen høje ydelse? af CC-profilerne bliver forbedret med op til 40% ved god ventilation, men spørgsmålet (endelig :e ) går på erfaringer derude med CapeCora, og hvad jeg skal forvente.
Der er rimelig meget total varme der skal flyttes.
Evt. tænkte jeg på at hjemmefuske en peltier vandkøler da jeg har et kølehoved med en freaking kæmpe kobberkerne. Det er vist nok et Swiftech, men jeg tror ikke de laver de mere. Men ved at klemme et peltier element mellem kølehovedet på den kolde side, og en effektiv heatpipe køler på den varme side. Peltiers skulle være (relativt) dårlige til at -gøre- kold, men gode til at -holde- kold .. altså ikke for store udsving i hvor meget de skal gøre, og med dét i mente på en massiv kobberkerne køler være ideel.

overklokker
 
Overclocker
Tilføjet:
30-09-2006 23:32:17
Svar/Indlæg:
36/5
Lille sidebemærkning: på frozencpu skriver de faktisk at dette ventilationssystem til CapeCora -> http://www.frozencpu.com/produ...
forbedrer ydelsen med op til faktor 3, så det er vist noget mere end de 40% jeg havde i baghovedet :)



overklokker
 
Overclocker
Tilføjet:
01-10-2006 00:00:09
Svar/Indlæg:
36/5
pokkers man ikke kan redigere, for jeg burde måske lige understrege, at luftstrømmen omkring CC442 går -fra- kabinet -til- radiatoren, ikke omvendt :)
Og jeg tænker 2 stk Papst 4412FGLL 140m³/h i toppen i kabinet vil levere rigelig luftstrøm.



MullE2
 
Superbruger
Tilføjet:
01-10-2006 00:01:58
Svar/Indlæg:
541/22
Peltier viker perfekt så længe de er stærkere end det de skal køle. Ellers virker de elendigt.
Hved normal køling af cpu
vil der hvis du bruger en for lille køler vil din cpu bare blive meget varm.
Hvis du bruger for lille peltier vil din temp bare stige og stige til din cpu lukker ned fordi den er for varm.

Du får ikke noget ud af at køle dit vand ned med peltier element. har hørt at der var en inde på xtreamesystems der fik det til at virke men han brugte også 7*150 watts elementer.

Men husk at en vandkølet psu vil afgive rigtig meget varme til dit vand. Så måske skal du overveje en støjsvag luftkølet psu isteddet for.



overklokker
 
Overclocker
Tilføjet:
02-10-2006 08:00:28
Svar/Indlæg:
36/5
Har nu ellers set/læst om folk der lavede sådan nogen med rimelig succes. Altså en hjemmelavet peltier-'chiller'.
En evt. peltier, på CPU, vil nok blive 226W(245W) modellen, og 80W på chiller. Men hvis peltiers lige bliver sat til side, så er mit hovedspørgsmål jo hvad og hvor meget jeg skal forvente mig af radiatoren inkl. en op til faktor 3 forbedring ved (stor?) luftstrøm. Hvad folk derude kender til deres effektivitet. Overvejer at udvidde den med to rør mere, ialt 6.
Jeg har skrevet til Innovatek i håb om at kunne få oplyst hvor stort et flow deres ventilator-system yder når de registrerer en faktor 3 forbedring, for jeg kan ikke finde en forhandler med m³/h på systemet. Heller ikke på innovatek.de kan jeg finde det.



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-10-2006 11:35:55
Svar/Indlæg:
4112/53
Core 2 Duo er så kolde i forvejen, at det ikke kan betale sig at gå igang med TEC på/til dem.
JEg kører selv med en E6600, og et storm kølehovede (se profilen for detaljer), og min CPU er "kommet op på" 34°C efter 3 dage med F@H kørende på begge kerner.

Det er stort set umuligt at køle de store TEC elementer med luft. Det kan "til nød" gå, at luftkøle et 80W TEC, men selv til dette formål, skal du op i de helt store køleprofiler, så som XP120, XP90-Cu, Hyper48, Sytche Ninja osv. En gammel SP94/97 vil nok også kunne klare opgaven.

Har du et link til den PSU du har? Jeg har en fornemmelse af, at den vandkølede PSU vil få problemer med at trække systemet ved OC tilstand, pga. en begrænsning på/i 12V railet.

Ser vi på varmeoutputtet i det system, er det flg. varmekilder:
CPU: ca. 180W uden TEC, ca. 450W med 226W TEC
PSU: regner med 80% virkningsgrad, hvilket resultere i 480/(0,8*5)=120W
NB: 40W
HDD: 4*30W=120W
GFX: 140W @stock så 200W OC'et er ikke urealistisk

Så ved max/fuld belastning, der skal vandkølingen fjerne: 450+120+40+120+200=930W. hvilket hverken en 442 eller 642 kan klare pasivt. Måske med blæseren, men jeg tvivler.
Med Black Ice pr og low noice blæsere, der mener jeg du kan regne med at fjerne 200W pr 120mm radiator, og en delta Temp. på ca. 8° mellem luft og vand, hvilket betyder du skal op i hvad der svarer til en 5-dobbelt 120mm radi, med 5 120mm blæsere.
Så du vil komme op at få en ret høj vandtemperatur, og så forsvinder fordelen/idéen ved TEC kølingen af CPU, da det kommer til at blive nogen lunde samme temp. forskel som TEC kan opretholde, som vandtemp. stiger, og du vil derfor blive slemt skuffet.
Du skal også huske, at det jo bliver varm luft der kommer inde fra kabi, der skal køle din radi, og dette hæver vand temp endnu mere.


Jeg kan se du går efter støjsvaghed, men det hænger ikke samen med peltier køling, da TEC strømforsyningen kommer til at blive en væsentlig støjkilde, med mindre du også bruger en vandkølet her til, og så skal du have endnu mere radiator areal.

Så hvis du vil klare dette med de der passive profiler, så vil jeg mene du skal op i at have 10-12 rør, før du har tilstrækkelig med køling.


Sidste "men" er, at så vidt jeg husker, så er et Storm kølehovede ikke så vildt godt til køling af TEC elementer, da køleevnen er "centreret" om centrum af kobber elementet, og derfor ikke vil køle hele TEC elementet på en ordentlig måde, og du derfor ikke få fuld gavn af TEC elementet.



overklokker
 
Overclocker
Tilføjet:
03-10-2006 02:08:06
Svar/Indlæg:
36/5
Nu er der jo ikke nogen der snakker om at køle TEC'en med luft :)
Men med dén 930W udregning er der (angiveligt) 'rigelig power' i et system som = http://www.frozencpu.com/produ...
Ang støjsvaghed vil det sandsynligvis ikke blive stort andet end 'vindstøj' og 'fjerne' blæsere, da kabinettet er/bliver en hjemmegjort trækasse med lydmåtter.
I mellemtiden har jeg flyttet blikket mod quad sli på to 7950GX2, så den vandkølede PSU er under alle omstændigheder ude til højre :D Dér kan den i hvert fald ikke følge med nogen steder.
Men jeg tror du har ret M.Thomsen, I at Storm/Apogee nok ikke er toppen til TEC og at der skal være mere "spredning" som på f.eks. swiftechs peltier kølehoveder, men i realiteten tror jeg nu nok at "arbejdsområdet" for Storm/Apogee stemmer nogenlunder overens med TEC-elementets 40x40mm.
Tanken bag behov TEC er selvfølgelig at der skal skubbes lidt til CPU'en. Kommentaren om 34° efter 3 dage er vel på 'stock'?




M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2006 10:57:22
Svar/Indlæg:
4112/53
#6 Nej, de 34° er med min E6600 (2.4)@3333 og 1,400Vcore (imod stock på 1.340).
C2D er MEGET kølige.
Legede lidt med min CPU i aftes, og jeg kan få den til at rende 3.6GHz med 1.5375 Vcore, men det syns jeg ikke er det værd, at skulle have Vcore så langt op, for at få de 300 MHz ekstra med.

Edit: Her er et SS af CPU-Z og PC probe II: http://peecee.dk/?id=5880
Glemte at få task mannager med, men CPU kører med 2*F@H + 4*Red Library, og alle vindåses normale BS, så CPU er 100% belastet, og har været det i 4 dage, med undtagelse af 3 timer i aftes, hvor jeg formaterede.
Blæserne i vandkølingen til CPU kører kun på 1000rpm (de tre der køler CPU loopet), så der er endnu større kølingspotentiale.



overklokker
 
Overclocker
Tilføjet:
03-10-2006 13:07:43
Svar/Indlæg:
36/5
#7
Med din kommentar om din tre blæsere vil jeg da også holde på, at de fire CapeCora rør, og evt. koblet med en ekstra 'intern' traditionel 3-blæser rad burde kunne følge med. Jeg har ikke lige nogen termiske specs på CapeCora, men er flere steder stødt på lovprisning af deres effektivitet .. og så lige plus dén op til faktor 3 forbedring med aktiv luftstrøm, lad os bare sige max. faktor 1.5 da størstedelen af luften trækkes gennem kabinet/intern rad.
Der vil jo dog ikke være normal varme inde i kabinettet da både CPU og GPU varme flyttes hurtigere og mere effektivt udenfor end ren luft, både som køling og ventillation.



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2006 16:38:20
Svar/Indlæg:
4112/53
#8 OK, nu er jeg med. Jeg har haft misforstået dig. Troede du mente "enten eller", men med en triple BIP f.eks. i samarbejde med en 442, så skulle der være køling nok, korrekt.

Måden du har tænkt dig at montere det på, den levere dog en anden udfordring, og det er planlægnnig af flow, både luft og vand.
Luften, da du vil "genbruge liften fra triplen, som suger luft inde fra kabi, hvilket gør, at du skal placere den køleflade der er varmest (første radi, afhængigt af vandets rækkefølge) yderst (CC442), og den varmeflade der skal tage "de sidste grader" inderst i systemet (triplen).

Vandet skal du spekulere i, hvilke komponenter der kan tåle den højeste drift temp (GFX'er og PSU) skal side sidst i loopet, mens det der skal køles til laveste temp, skal sidde først i loopet, da den opsætning af radiatore du har tænkt dig, kommer til at kræve, at du sætter begge radier lige efter hinanden, for ellers vil CC442 næppe få ret meget kølende effekt.
Så mit "forslag" til dit setup vil være:
Reservoir --> pumpe --> CC442 --> triple --> NB --> CPU med TEC --> hdd1-4 --> PSU --> GFX1 --> GFX2 --> reservoir.
IMO er dét løsningen, hvis du vil køre med serielt setup.

Men med alle de varmekilder du har "planer" om, så vil jeg faktisk mene, at det bedste vil være at lave et parallelt system, da det så ikke gør alverden til forskel, hvilken komponent der levere mest varme, men det kommer til at kræve en kraftik pumpe.



overklokker
 
Overclocker
Tilføjet:
03-10-2006 22:00:03
Svar/Indlæg:
36/5
#9
Jeg har så ikke gjort (nok) opmærksom på, at det er -ikke- serielt, men parallelt, deraf indledningen ".. i praksis et par loops".
Med en pumpe til hver blok for at undgå at én blok ikke får nok flow på grund af whatever. Serielt ville ikke være andet end søm til egen ligkiste med sådan et system hér, så meget -er- jeg sikker på, uden at være WaterWizard. Men sjovt nok er jeg andetsteds blevet anbefalet -ikke- at sætte rad efter f.eks. CPU grundet det potentielle trykfald.
Og du læser ikke hvad jeg skriver :D Den vandkølede PSU er -ikke- længere aktuel, men det er HD's i mellemtiden gået hen og heller ikke være.
Med fire hc GPU'er og en OC'ed CPU må det vist være rigeligt varme til vandet, så HD's får nogen fancypantsy køleprofiler istedet.
det er rimelig skitse-agtigt, men hér er en grafisk repræsentation af hvordan jeg til en start ser dette setup udført ..->




overklokker
 
Overclocker
Tilføjet:
03-10-2006 22:06:30
Svar/Indlæg:
36/5
Endnu engang .. hvorfor hede hu.. kan man ikke rette!?! GRRRR ... det skal siges at jeg har fået anbefalet CC rørene af en australier der understreger deres effektivitet i et miljø der jo altså for det første er varmt, og derudover har høj luftfugtighed.



allan_84
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2006 22:33:06
Svar/Indlæg:
765/82
#11 du kan godt redigere!! øverst i højer hjørne "community"

se evt. billed: http://peecee.dk/index.php?lid...



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2006 22:57:00
Svar/Indlæg:
4112/53
Det ser int. ud.
Jeg fik bare ike lgie fat i det med, at du villle smideen pumpe på hvert kølehovede. :r lige som det med radi.

Havde godt set PSU, men nævnte den alligevel, da du jo kunne skifte mening, og ville køre med 2 vandkølede! 8)

Hovedsagen er, at du selv har styr på det. :)

Hvordan vil du sikrer dig, at der er lige stort flow igennem de to radier?




tornberg
 
Superbruger
Tilføjet:
04-10-2006 09:21:38
Svar/Indlæg:
480/124
#5 Der kan ikke blive afsat mere varme /effekt(W) en den effekt du tilføjer fra PSU'en. Så det er max 480W.
Hvis det var mere har du opfundet evighedsmaskinen og så er du en meget rig mand 8)



overklokker
 
Overclocker
Tilføjet:
05-10-2006 03:13:35
Svar/Indlæg:
36/5
#12: ... dét er så heller ikke lige det mest åbenlyse sted for at rette i et indlæg :D

#13: no probs, jeg tænkte bare at "flere loops" pr. definition betød flere pumper :)
Men jeg ved ikke hvordan jeg vil sikre mig samme flow/tryk over de to (gange 2) CC-rør .. min antagelse er at en eller anden fysisk regel træder i kraft og fordeler trykket jævnt over hvad der er at fordele på .... men kan da også køre de fire rør i forlængelse.
Og jeg prøver desperat at 'få styr det' :D ..... faktisk er der endnu en ændring kommet til: jeg troede fordelen ved quad-SLI ville være lineær fra "dual" SLI, men det ser jeg flere steder ikke er tilfældet.
Endnu i hvert fald ... "medmindre man spiller fear o.l" ... siges der et sted, hvortil jeg kun kan svare: "hvad er fear?" ... ergo: én pumpe mindre, ét 7950GX2 mindre, og den samlede varme fra de to, mindre ;)
Så kan der altid quades når/hvis jeg rent faktisk får udbytte af det, over 'standard' SLI.

#14: ærh ... sådan set er der -adskellige- evighedmaskiner 'derude' .. eller "over unity", og 'tak' til Saudi Arabien og 'de etablerede' for at betale store summer for at opkøbe patenter og/eller prototyper, eller ganske simpelt dræbe opfinderne.
Søg og du skal finde .... det vrimler med eksempler. Skal da gerne smide et par ed2k-links efter dig ;)
Hvad med f.eks. elektrolyse med knap 600% effektivitet, målt i H2 output og hvad dén H2 mængde kan omsættes til af elektricitet vs. dén brugt til elektrolysen.
Men nej, "det kan man ikke" for "det forstår vi ikke, ergo er det fup og løgn" ..... 'de kloges' arrogance har til alle tider været fremskridtets hæmsko #1.



MullE2
 
Superbruger
Tilføjet:
05-10-2006 07:58:50
Svar/Indlæg:
541/22
#5 Det er da netop smart at bruge tec på en cpu der ikke udvikler så meget varme. Da et tec vil kunne overføre en hvis mængde varme og hvis den mængde der kommer fra cpu'en ikke er så stor vil dit tec element virke meget bedre.

Så tec elementer er til cpu der ikke udleder vildt meget varme, mens normalt vand er bedre til de rigtig varme cpu'er.

Dog kan et tilstrækkeligt kraftigt tec klare alle cpu'er men så skal man være opmærksom på om ens vand kan fjerne alt den varme.



tornberg
 
Superbruger
Tilføjet:
05-10-2006 17:55:29
Svar/Indlæg:
480/124
#15 ville da gerne se nogle af dem 8)



overklokker
 
Overclocker
Tilføjet:
05-10-2006 19:50:11
Svar/Indlæg:
36/5
#16 og huske at se efter om der er penge nok i pungen til at betale den månedlige for et 437W 34A TEC element ;)

#17 start med at crawle nettet og f.eks. eMule/Donkey for Nikola Tesla, helt og aldeles ufattelig mand, ISÆR i betragtning af at hans viden om elektricitet nu er 100år gammel ... undersøg ham og bliv forbløffet. Men pas på blodtrykket, du VIL føle dig helt enormt røvrendt over at vi stadig 'er hvor vi er' efter at have set og læst bare -lidt- af hans viden.
Håber ikke jeg bliver bonket .. det er -IKKE- et ulovligt download .. men hér er et lille eksempel på hvor let "evighedsmaskinen" er (ikke en tesla ting) ->
ed2k://|file|Demo%20Simple%20Free%20Energy%20Device%20-%20Must%20See.avi|17991680|2769D2CD82756106D6ED4D843DDE751E|h=6IJALWXZFAM3FGRLDDEQ7ESFDIYP2CWJ|/
(ps. den 'wedding cake' der snakkes om er en 'UFO' ... flyvende tallerken .... se figu.org/billymeier.com ... tag UFO halløjet for hvad du vil)



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2006 21:13:40
Svar/Indlæg:
4112/53
#14 Du lavede lige same fejl som jeg gjorde i et stykke tid:
Du læser ikke det hele. Han skriver at han ville smide en 480W vandkølet + en PSU til TEC elementerne! ;)

#16 Kan godt være det ikek fremgår så tydeligt, men pointen med mit indlæg var/er, at det ikke kan betale sig at smide et TEC element der er for lille på en CPU, da du i så faldet ikek får nogen forbedring på temperaturen ud af det, og kan TEC elementet ikke flytte den varme som CPU levere, så bliver CPU faktisk varmere end uden TEC.
At jeg så huskede forkert, ang. hvor meget varme CPU'en spytter ud, det er en anden side.
Med et 226W TEC vil der blive en forbedret temp, men det er sq en dyr temperaturforbedring!



overklokker
 
Overclocker
Tilføjet:
06-10-2006 08:39:11
Svar/Indlæg:
36/5
Ja, med en 'termisk specifikation' på 65W -ved stock MHz- skulle et 226(245)W TEC-element nok kunne hjælpe en anelse til da :)
Det kan ikke sammenlignes direkte da TEC's ikke er så effektive som man umiddelbart får indtryk af, men både Vapochill-LS og MachII GT oplyser at de fjerner 200W.
226 TEC fjerner vel sådan set også 226W varme, men både en ΔT på maks. ca. 70 -hvilket er fint nok- men med psyko ampere :)
Kompressorkølingen har også ΔT ift. omgivelserne, men ikke mindst med temmelig meget mindre forbrug. Har ikke lige noget Ampere tal for nogen af de to(Mach/VC), men det er dét argument der vejer tungest i div. overclockfora for at retfærdigøre deres pris vs. prisen på selv et 437W TEC element (og strøm til det). TEC's er jo ikke dyre som sådan.

Btw. har jeg fået oplyst fra Innovatek at deres CapeCora-booster ligger i omegnen af 60-80m³/h (men de tør ikke skrive det på hp, for så køber man bare blæsere istedet ;) )
Så trods at deres .. tværaksiale blæser kan man vel kalde det ... fordeler mere jævnt over hele radiatoren, burde deres 'faktor 3' være inden for rækkevidde.



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2006 11:39:51
Svar/Indlæg:
4112/53
#20 Det hedder en radial blæser, eller centrigual bllæser om du vil.
Du kune vel egentlig "bare!" købe CM Stacker CrossFlow fan, og så selv lave den plade der skal sidde og "styre" luften. :i

Aksialblæsere er dem vi bruger som alm. kabinetblæsere (30-250mm)

Fordelen ved komp. frem for TEC er, at TEC's ΔTmax er ved 0 belastning, mens kompressorens ΔTmax også er ved 0 belastning, så er ved ΔT 100% belastning ikke ret meget højere end ved 0% load, hvor imod ΔT bliver mindre og mindre ved TEC kølingen, efter hånden som man kommer tætter og tætere på 100% belastning.
Der udover, er der så også energi besparelsen ved faseskift kontra TEC, hvor TEC er meget dyrere i energi, men ikek helt så dyrt i indkøb, hvis man allerede har vandkølingen og PSU, men skal man også til at investere i dét, så bliver det næsten lige så dyrt at købe en ordentlig TEC køleløsning, som det koster at købe en ny kompressor.



overklokker
 
Overclocker
Tilføjet:
07-10-2006 02:18:23
Svar/Indlæg:
36/5
#21 alle blæsere er vel sådan set centrifugale ;) Og jeg kaldte den netop ikke aksial, men tværaksial ... luftstrøm på tværs af aksen :i

Men det med sammenlignelig pris ...
437W TEC = $49,99 (dyreste)
Antec Phantom 500W = $199,99 (nærmeste, dyreste PSU med tilstrækkelig W / amp .. Mean Well 600W 24V TEC PSU = $159,95 )
SELTZ L45 II pumpe = $99,99 (dyreste)
Koolance EHX-1050 1kW tripple rad (dyreste) = $224,99

VC-LS (billigste) = $849,99

$574,96(534,92 v. TEC PSU) vs. $849,99
Fra-bunden nyindkøb, + temmelig overdimensioneret + dyreste komponenter + du selv skal modde PSU'en(den dyreste mulighed endda) ;) og stadig ca 1500kr. billigere end billigste kompressor. Det sy's jeg ikke er "næsten".
TEC er da superbilligt, bare ikke så effektivt .. og dyrt i drift, som du så flinkt gentog fra mit forudgående indlæg

(priser fra frozencpu)



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2006 21:08:32
Svar/Indlæg:
4112/53
#22 Korrekt, at der er ca. 1500kr at spare, men du smider de 1500 væk på strømforbrugs kontoen inden for 2 år, mens din Vapo holder igennem en hel del flere år, og der bliver hele tiden lavet nye socket kits.

Men det er bare min mening, at du så er for TEC, det er jo så din. :)



overklokker
 
Overclocker
Tilføjet:
08-10-2006 03:06:17
Svar/Indlæg:
36/5
Jeg er ikke -for- TEC på dén måde, jeg siger bare at det er billigere .. i indkøb. Og bemærk at "ca. 1500" er ved modellen med stærk overdimensionering og -dyrest- mulige komponenter vs. -billigste- faseskift.
Men der er efterhånden sorteret så meget unødvendigt fra + de evigt faldende priser, at jeg sagtens kan ende med en vapochiller, bortset fra at det ikke er -nødvendigt- for at få pænt hc clocks ud af det.
(alt for) lang historie kort: f*ck TEC :D
roger-over-out.