SATA CD-Rom Dos Driver?

Om siden d.  07. oktober. 2006, skrevet af bodyman
Vist: 1043 gange.

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2006 16:44:56
Svar/Indlæg:
2333/391
Hej,

Jeg har en maskine med et SATA CD-Rom drev, der sidder kun SATA på bundkortet ingen IDE!

Jeg skal ghoste denne maskine, og skal kunne boot fra en Bootdisk, men den kan ikke load CD-Rom drev driver (klart)

Så er der nogen af jer derude som har en Dos driver til SATA CD-Rom drev? eller et image af en bootdisk hvor den er intergeret i ?

Jeg har søgt google tør for information :(

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
07-10-2006 16:59:20
Svar/Indlæg:
751/42
Hmm, jeg har også et S-ATA optisk drev...

Kan du starte windows xp installationen med dit CD-ROM drev der?

Mvh. Uffe

Ghe2

Superbruger
Tilføjet:
08-10-2006 09:25:28
Svar/Indlæg:
732/39
Lyder underligt....men norton ghost havde problemer for et års tid siden med at ghoste sata diske, men det burde være rettet, så prøv en nyere version evt.
Men det var grunden til jeg købte Acronis true-image, som virker 100 gange federe IMO..og det har ikke problemer med at ghoste sata harddiske, og booter også fint med mit sata drev.

Thhdk

Superbruger
Tilføjet:
09-10-2006 13:49:47
Svar/Indlæg:
30/2
Hej,

Umiddelbart er jeg ikke helt sikker på at jeg forstår dit problem.

Så jeg gætter på at du ønsker at ghoste din harddisk ved hjælp af et dos-program, som du vil boote fra cdrom efter genstart. Og nu kan/vil computeren ikke boote fra cdrom fordi denne er SATA baseret? Hvis dette er tilfældet er en nem løsning at bruge et program til installation af et virtuelt diskettedrev på computeren. Efter at have installeret dette kan man kopiere de nødvendige filer ind på "disketten" og derefter genstarte computeren, som derefter vil boote som om den havde et diskettedrev.

Mange har nogenlunde samme problem, hvis de på en lidt ældre maskine skal installere winxp (uden SP1) på en SATA harddisk...

Tit findes SATA drivere på motherboard cd'en...eller motherboard fabrikantens hjemmeside.

Hvorvidt de også vil fungere til genkendelse af cdrom drev ved jeg dog ikke..

Spekulerer på, om bundkortet måske kunne emulere ide-drev nu hvor det slet ikke har ide-porte...hvilken slags bundkort er der tale om?

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2006 13:57:44
Svar/Indlæg:
2333/391
Det er BTX bundkort, hvor der kun sidder Sata stik på :)

Kan slet ikke vende mig til det "nye" format af bundkort, det hele er jo spejlvendt inde i kabinettet....

Thhdk

Superbruger
Tilføjet:
09-10-2006 14:19:08
Svar/Indlæg:
30/2
Har du evt. mærke/model oplysninger?

Hvis du mangler et boot-device kan man på mange nyere bundkort også vælge at boote fra usb...så får du mulighed for at boote på en usb pen

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2006 14:25:43
Svar/Indlæg:
2333/391
Puha det sidder i en Fujitsu Siemens maskine? og jeg har snakket med fujitsu simens og ledt deres hjemmeside tør for info....

Men fandt en løsning :) så tak for jeres tid...

Thhdk

Superbruger
Tilføjet:
09-10-2006 14:32:22
Svar/Indlæg:
30/2
Jeg er sikkert ikke den eneste, der gerne ville høre, hvad du kom frem til???

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2006 11:47:47
Svar/Indlæg:
2333/391
Hehe kom frem til at:

Tog en "gammel" maskine ude fra driften, og så smed jeg den færdig syspreb disk i som master og så bottede jeg op med ghost! og så ghostede jeg ellers derud af :D