CMOS bad checksum

Bundkort / CPU d.  13. oktober. 2006, skrevet af WestHelp
Vist: 543 gange.

WestHelp
 
Overclocker
Tilføjet:
13-10-2006 13:28:34
Svar/Indlæg:
14/5
Igår prøvede jeg at lege med mit bundkorts inbyggede overclocking mulighed.. Dog ville jeg også prøve at se hvad det der MyLogo2 var for noget.. Det sætter billedet i ens startup sekvens..
Jeg satte både overclocking op og ændrede billedet.. Da jeg skulle ændre billedet sagde den at den skulle opdatere biosen og tænkte programmet følger med og er udviklet kun til at skifte billedet så tænkte det kan da ikke gøre noget så.. Og den opdaterede og det gik fint nok og jeg genstartede.. Men da den så startede op skrev den
"CMOS bad checksum". Så skulle jeg selv instille biosinstillinger eller lave den til default instillinger.. Jeg prøvede at sætte den til default indstillinger men den sagde stadig dette.. Så prøvede jeg efter dette at selv indstille den, næste gang den spurgte.. Jeg kunne da se at alt muligt var lavet om i forhold til standart biosen.. Ting som jeg aldrig havde pillet ved og som biosen fra standart ikke var indstillet til sådan..
Så tænkte jeg at jeg ville cleare den.. Så jeg slukkede for strømmen, tog strømstikket fra bagi, tog det lille indbyggede cmos batteri ud, skiftede pins til clear (clrtc) og lod den sidde i ca 15 sek.. Så jeg var sikker på den havde siddet længe nok.. Jeg satte den tilbage til normal instillingen og satte derefter batteriet i igen.. dette var præcis som manualen sagde man skulle for at reset'e biosen og cmos.. MEN den skrev det stadig bagefter..

Bundkort:
P5N32-SLI SE Deluxe BIOS version 0305

Hvad kan der være galt og hvordan kan jeg løse det?

@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
13-10-2006 13:35:57
Svar/Indlæg:
4033/364
prøv at opdatere BIOS.. men det er typisk efter reset, da den skal have indstillingerne igen..

kan også være batteriet som er fladt.. men tror det ikke



WestHelp
 
Overclocker
Tilføjet:
13-10-2006 14:07:33
Svar/Indlæg:
14/5
Jamen nu her kan jeg ikke opdatere bios jo..
For den finder de forskellige drev osv, og så kommer den med bad cheksum.. Og derfor når den aldrig til der hvor den skal lave noget af den bootsekvens man har valgt (fx. 1. diskette 2. CD-rom 3. HD) fordi den når aldrig så langt.. Så hvordan kan jeg opdatere den?
Og når den er resettet burde den vel gå tilbage til den default som jeg havde første gang jeg startede min comp op med det bundkort..?
Og så burde den jo gå tilbage til den indstilling igen burde den ikke?



_-Q-_
 
Overclocker
Tilføjet:
13-10-2006 14:25:28
Svar/Indlæg:
171/9
Det er nok noget med at du skal have en diskette med BIOS'en på, og så trykke ALT+F2 under opstart. Så tvangs flasher du BIOS.
Jeg går ud fra at det også er sådan på dit bundkort.

Men læs lige manualen alligevel.



WestHelp
 
Overclocker
Tilføjet:
13-10-2006 14:27:42
Svar/Indlæg:
14/5
Jeg har læst den men der står ikke om det der.. Den er mega mangelfuld.. Ligesom der står heller ikke hvordan man sætter strøm til osv.. Det skal man selv vide, men er jo os nemt nok.. Men står der ikke.. Og dens beep-koder står der heller ikke så når den bipper ved POST-fejl ved man ikke hvad der kan være galt eller kan finde ud af det i manualen..



doit
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2006 18:29:00
Svar/Indlæg:
998/134
kan se dit mb kan tage alle cpuer med bios 2.04.
hvis du har opdateret bios, til betabios som er 3,05
kan den også tage 2.04, den ligger på cdrommen som dit mb kom med.
du sætter cdrommen i til at boote op, så flasher den sig selv.
derefter kikker du i manualen ,der står hvordan flytter en jumper ,så du reseter c-mos ,husk tage strømmen fra når du gør det .
husk sæt jumper til tilbage, til default



doit
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2006 18:36:43
Svar/Indlæg:
998/134
nb:sidder c-mos batteriet ordenlig fast i soklen, hvis der en løs forbindelse der, laver bios fejl



doit
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2006 18:39:56
Svar/Indlæg:
998/134
sæt cdrommen tænd pc den booter selv op, så flasher den sig selv helt automatisk