mine rettigheder? snydt!

Diverse d.  13. oktober. 2006, skrevet af Azaelia
Vist: 325 gange.

Azaelia
 
Overclocker
Tilføjet:
13-10-2006 20:42:13
Svar/Indlæg:
7/2
sidste år februar 2005 købte jeg min bærbar com på Fona i Århus. Ham som købte den havde sagt at den skulle indeholde alt det jeg skal bruge. jeg kan huske jeg sagde om at komme på nettet osv. og han lovede mig at det kunne jeg klare med com som var en Acer Aspire 1362LM. han lovede bla. at hvis jeg lavede en forsikrng ville jeg have mulighed for at skifte batteri og få skiftet cover hvis der kom ridser på com osv...

og her i sidste uge ringer jeg så og spørger om jeg kunne komme og få skiftet både batteri og cover og det eneste jeg får at vide er at jeg nok ikke kan få skiftet coveret for det er noget som forsikringen ikke dækker men det er ok med batteriet hvis batteriet ikke holder mere end 15 min.

jeg finder så ud af at min com ikke indholder en netkort så jeg grunden til at jeg ikke kunne oprette net på com var derfor. på selve com står der havd de indholder osv og der står at netkortet.

jeg tager til fona og fortæller dem problemet. Jeg snakker med chefen som siger at hvis jeg var kommet ned til dem 2-3 måneder efter købet kunne de give mig en ny com men efter så "lang" tid er der intet at gøre..

jeg fik nr til deres overhovedet som åbenbart mener det samme men vil have "sagen undersøgt nærmere". han havde lovet at ringe idag men det gjorde han ikke.

nu ved jeg så ikke hvad jeg skal. altså er jeg ikke narret? bare fordi jeg ikke skulle på nettet før nu og finder ud af at den ikke indeholder de ting den skal ...

hvad er mine rettigheder? :(

Clemens1972
 
Superbruger
Tilføjet:
13-10-2006 21:27:48
Svar/Indlæg:
19/7
Du bør nok kontakte nogle der kan lige lidt pres på evt. forbrugerstyrrelsen. En anden mulighed er Århus Retshjælp som ligger på Vester Allé 8 - Deres annonce er i Århus Onsdag. Min kæreste havde engang et problem med en frisør, hvorefter hun opsøgte retshjælpen. De skrev et brev til frisøren og mindre end to uger efter kunne hun komme ned på rethjælpen og hente sine penge 600,-.
Hvis dette ikke skulle hjælpe, er der naturligvis også tv programmer som Basta, Kontanten og lignende - De elsker den slags :e

Held og lykke med det.



br1an
 
Overclocker
Tilføjet:
13-10-2006 21:28:15
Svar/Indlæg:
37/10
Mit råd til dig er at google dig frem til gratis retshjælp. Dit spørgsmål henvender sig til købeloven og ikke så meget til it.



Clemens1972
 
Superbruger
Tilføjet:
13-10-2006 21:36:54
Svar/Indlæg:
19/7
Tlf til Århus Retshjælp 86194700
Man. ons. tors. 13-16
Tirs. 16-19
Fre. 10-13



bloodoak
 
Overclocker
Tilføjet:
13-10-2006 22:04:58
Svar/Indlæg:
22/10
Hvis tingene faktisk forholder sig som du siger er der en god mulighed for at du faktisk kan ophæve handlen og kræve dine penge tilbage. For eftersom du i god tro købte en computer der var "klar" til internettet hvilket viste sig ikke at passe har sælgeren faktisk fremsagt urigtige oplysninger i forbindelse med salget hvilket gør at den aftale (købet) som i har indgået ikke er bindende.

Det at det så står på din maskine at den indeholder det er også en god ting da det højst sandsyneligt kan bruges som en slags bevis. Det bedste vil dog væren en kvittering eller lignende hvorpå der står hvad computeren indeholder.

Har du derimod ikke andet end at sælgeren "sagde" kan du god komme ind i problemer da det så går hen og bliver påstand mod påstand hvilket nok ikke vil resultere i andet end en masse spildt tid fra din side.

Faktiks mener jeg også at reklamtionsretten bør dække sådan en ting og da der ikke er gået to år endnu skal den jo dække.

Håber at ovenstående kan hjælpe dig.

Det skal så nok også lige nævnes at du nok kan komme ud for at du ikke får medhold grunde at du klager over en så væsentlig del så sent. Næsten 2 år er meget lang tid og når du endda har sagt at den skulle bruges til nettet burde egentlig have opdaget fejlen noget før. Nu kender jeg ikke nærmere til sagen men det kan vise sig at være et stort problem.

Med hensyn til det med at de ikke vil skifte dit cover vil jeg tro at sælgeren snakkede om meget dybe ridser som egentlig har skadet din skærm men jeg kan i dette tilfælde kun gætte da jeg ikke præcis ved hvad han sagde eller tænkte. Ydermere bør man altid sikre sig hvad en forsikring dækker. Det er altå ikke en god ting at hører på hvad en sælger siger for de forenkler tit tingene og undlader nogle væsentlige tind.

Derfor SKAL man læse hele forsikringen i genne før man køber den.

Håber som sagt at svaret kan hjælpe dig vidre i din sag.



Selas
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2006 02:53:52
Svar/Indlæg:
2845/91
Den computer burde meget gerne have både trådløs og kablet netværk i følge denne side:
http://www.laptopsdirect.co.uk...
Og manual til den PC:
http://support.acer-euro.com/d...



Timozzdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2006 10:05:25
Svar/Indlæg:
1636/115
Du skal bare vente lidt ellers så ringe til ham chefen igen. Hvis bestyren sender dig videre til chefen, så er du kommet igennem til det rigtige og tror ikke du har nogen grund til uro.

Jeg har selv haft store problemer med fona mht. mobil telefon fyldt med fejl som jeg fik lavet 5!! gange, før jeg selv ringede til nokia og fik en ny. Der nægtede bestyren at gøre andet end at sende den til rep. igen. Der bakkede hans overordnede ham op.

Men hvis de ikke havde haft lyst til at hjælpe dig, så havde bestyren bare afvist dig. Så er sikker på du kan være rolig.



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2006 10:19:15
Svar/Indlæg:
3943/44
Vi skal være glade for købeloven, den beskytter os jo temmelig godt, dog har den et par små problemer.
F.eks. er det ikke helt fast defineret om man kan kræve sine penge tilbage 3 gang en ting skal repareres eller det først er når den er blevet repereret 3 gange (altså 4 gang der er problemer)

Men det er tilgengæld sund læsning, og syntes man det er for tungt, så kan de fleste ting findes beskrevet på almindelig dansk på forbrugerstyrelsens hjemmeside.
Har f.eks. generet en IT supporter lidt for meget, så han sagde at jeg bare kunne se på forbrugerstyrelsens hjemmeside, og jeg gav ham et direkte link til en underside der støttede min sag (at jeg så råbte det i telefonen da han ikke ville lytte, og at han så derfor ikke tjekkede det, det er en anden historie)

Men gør som folk siger, snak med forbrugerklagenævnet, få dig noget gratis retshjælp eller det kan være du kender en advokat som kan hjælpe dig.



Timozzdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2006 10:55:21
Svar/Indlæg:
1636/115
Hvorfor snakker i alle om retshjælp? SÅ langt er det vidst slet ikke kommet endnu. Man kan ikke regne med at få sådan en sag ordnet inden for få dage. Så vent lige lidt og så kan man diskutere om de har forsømt deres pligt.

Og hvis det skulle trække ud så kan han jo "udnytte" sin forsikring...



TeamdB
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2006 10:58:04
Svar/Indlæg:
511/123
#7 en vare må maksimalt repareres byttes 1-2 gange for samme fejl.



Azaelia
 
Overclocker
Tilføjet:
14-10-2006 12:28:01
Svar/Indlæg:
7/2
jamen så venter jeg lidt og ser det an...

tak for jeres gode råd..det er virkelig dejligt at der er nogen som gerne vil hjælpe ;)



Azaelia
 
Overclocker
Tilføjet:
19-10-2006 16:56:10
Svar/Indlæg:
7/2
jeps ..så fik jeg brevet!

der står:

Jeg har undersøgy om der er nogen der kan erindre sig, hvad vor medarbejder kan have lovet i forbindelse med deres køb af computeren. Det er der ingen der kan, ud over at man er sikker på, at der ikke er lovet mere end der er fremgået af featureskiltet.

Da computeren er købt d. 1.2.2005 er der således forløbet ca. 20 måneder, inden de gør mangelindsigelse, og da købelovens § 81 fortæller at en mangelindsigelse skal gøres inden for rimelig frist, og at man betrafter 2 måneder som rimelig frist, må det vel konstateres at denne frist er langt overskredet.

Jeg kan ikke hjælpe dem yderligere i denne saf og betragter deres henveldelse som besavret og afsluttet.


....

jaaah nu lyder det så´rn. det er da klart at jeg er sent på den men hvor skulle jeg vide det fra når jeg ikke har haft brug for netkortet end nu? :l

jeg prøver lige Retshjælpen.



:r