Total formatering?

Diverse d.  14. oktober. 2006, skrevet af per_folmann
Vist: 881 gange.

per_folmann
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2006 23:31:49
Svar/Indlæg:
176/83
Godaften!

Jeg har en 74 GB Raptor disk, som jeg gerne vil have formateret fuldstændige, altså slette al data helt, så der ikke ligger noget tilbage overhovedet.
Jeg har så hentet programmet Lifeguard dianostics, og der kan jeg så vælge at den skal "vrite zeros"

Jeg vil så sætte en anden disk ind som primær disk, og så min Raptor som slave disk, og så køre vrite zeros på raptoren.

er det sådan man gør? og forsvinder al data totalt?


Venligst

Per




?:(

_-Q-_
 
Overclocker
Tilføjet:
14-10-2006 23:49:49
Svar/Indlæg:
171/9
Jeps.

Dataene forsvinder så du kan bruge disken til noget andet.

Men hvis du fx. sælger disken, er det forholdsvist nemt at få dataene frem igen.
I det tilfælde skal disken overskrives "random" et par gange inden det ikke kan betale sig at finde de oprindelige data.



per_folmann
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2006 00:05:42
Svar/Indlæg:
176/83
Okey!

Det jeg vil er, at slette alle data 100%, den skal geninstaleres med xp, og der kan jeg jo bare formatere under instalationen, så det er ikke det jeg mener,
men jeg vil have fjernet allle data 100%, så den er helt tom, inden jeg ligger xp på!
jeg kan ikke huske hvad det hedder, dybde formatering??
og hvordan gør jeg?





Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2006 01:31:31
Svar/Indlæg:
4657/53
det hedder low level format. så skulle alle data være væk.



per_folmann
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2006 08:10:23
Svar/Indlæg:
176/83
Tak Riis!

Hvordan laver jeg så en low level format, på min raptor?






Moze15
 
Superbruger
Tilføjet:
15-10-2006 09:34:10
Svar/Indlæg:
1235/80
#1
det er da ikke korrekt...... efter en zero write er det ikke mulig for normale mennesker at få noget data tilbage......sådan virker hitache's zero write og seagate zero write....

#3
det kan du ikke mere......men der er en "mildere" version af det som hedder "zero write" den kan slette alt på din hdd så du ikke kan få noget tilbage


ved at bruge et filter, der filterere 0 fra kan du få en stor del af din data tilbage efer en zero write, dog er det ikke alle normale mennesker der har mulighed eller gider at gøre det...

#0
hvis du ikke er sikker på din zero write, er der en linux dist. der kan skrive 0 til din hdd, den kan også skrive 1 eller random hvilket gøre det umuligt at få noget data tilbage......kan ikke huske navnet desværre :r



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2006 10:54:13
Svar/Indlæg:
4120/115
Low level formatering er bare et lag dybere end "normal" formatering. Den ryder disken for alle partitioner, og i visse tilfælde også diskens firmware (hvis den er lagret på selve disken) og det er en mindre heldig ting!!!!

Men den selvom den tilsyneladende sletter alle data, så skal man faktisk í samme omgang lave sådan en zero writing, og gerne en ones bagefter, så alle sektorer er helt resat... for at undgå nogle hiver dataene ud af den igen! Men det er da hørt før, at de på laboratorier, kan opfange så minimale forskelle i magnetiseringen at de kan hente data ud, selvom den er overskrevet op til 7 gange...

Men du kan da prøve dette program: http://www.micma18.dk/oc/LOFOR...



Sstv
 
Superbruger
Tilføjet:
15-10-2006 13:12:46
Svar/Indlæg:
50/1
Hej per_folmann

Du kan have 2 ønsker for at slette data dybt.
1. For salg.
2. for anden installering.

For at tage 1. først. Det er en god idé at få fjernet alle sine password og personlige data fra disken. Det er muligt at genskabe data ned gennem 5 til 7 lag overskrivninger, så herfor skal du da overskrive din disk 6 gange med skiftevis 0 og F.

2. Her er det en god idé først at fjerne evntuelle partitioner, dernæst igen oprette de ønskedepartitioner. Herefter bør disken indsættes som C: (første disk). Slip nu install løs, og Windows vil give dig en fin frisk formateret disk, hvor gamle data ikke vil skabe problemer.
Det skal da også siges, at en HD mister sin formatering (BIAS spænding) over tiden, hvorfor fabrikanterne anbefaler en formatering 1 gang årligt.


Der tales her også om Lowlevel formatering for at slætte data.
Dette er en forberedelses formatering for at få en harddisk.
Ovenpå lægges efterfølgende en High formatering, den vi i daglig tale kalder formatering, der lægger den endelige sektor størrelse o.s.v på.
Hvis du foretager en LOW (på IDE), skal du vide en del om HD's virkemåde for at få en stabil disk.
Eksempelvis mistes Bad Track List, der indeholder diskens svage sektorer, og den SKAL genskabes.
I mange år er en IDE disk leveret Low level formateret på fabrikken, hvadenten det er en seriel eller paralel.

Kort, Low level formatering er for teknikkere og nørder.




per_folmann
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2006 20:40:08
Svar/Indlæg:
176/83
Tak for svarene, jeg er blevet klogere nu, og tror jeg vil formatere den på normal vis, evt lave vrite zeros.
da det vidst er ud over mine evner, at lave en low level :)


forsat god søndag :e