Overclocker
Tilføjet:
15-10-2006 11:39:19
Svar/Indlæg:
7/4
Jeg er i fuld gang med at eksperimentere med overclocking af mit x800 GTO (AGP) kort fra Sapphire. Da stock køleren som sædvanlig er crap (80 °C GPU temp ved maks belastning, stock settings) har jeg skiftet den ud med en Arctic Cooling ATI Silencer 4 (rev. 2).
Den nye køler er godt nok ikke beregnet 100 % til dette korts layout, men med en let modificering har jeg fået et rimelig fit på RAM og GPU. Mit problem er nu, at jeg ikke er sikker på, hvor meget jeg kan OC'e mit nye system. Jeg har været heldig, at der sidder en r480 kerne på dette kort (r420 er også muligt), og det betyder, at der burde være et solidt OC potentiale i kortet, da denne chip normalt sidder på de langt kraftigere x850 XT kort.
Stock settings er GPU 400 mhz, Mem 480 mhz og jeg har indtil videre haft den oppe på 580/580 og testet det med 3D mark 2005 basic. Når jeg afrbyder testen lige efter at alle 3D tests er kørt, fortæller Trixx programmet mig, at både board temp og GPU temp er på 50 °C ca. Jeg har ikke set nogen artefacts i test renderingerne endnu.
Jeg begynder efterhånden at ryste lidt på hånden ved at skulle OC kortet mere nu, for synes da selv at GPU 400 mhz --> 580 er en ret pæn overclocking! specielt med hensyn til Mem OC er jeg meget i tvivl om, hvor langt man kan og bør gå. Er der nogen med erfaring indenfor OC, der måske kan give mig lidt råd til, hvordan jeg bedst strestester systemet, og i øvrigt sikrer mig, at jeg ikke brænder kortet af? Er der mere potentiale i mit kort med de givne temperaturer jeg ser nu, eller skal jeg stoppe mens legen er god?