Hvilket bundkort nu? Er mega forvirret

Bundkort / CPU d.  17. oktober. 2006, skrevet af savier
Vist: 361 gange.

savier

Overclocker
Tilføjet:
17-10-2006 00:57:38
Svar/Indlæg:
123/13
Ja, som jeg skriver i titlen, så er jeg rimelig forvirret pt.
Først kommer der en nice test af p5w dh deluxe af Lars, og det var det bundkort, jeg havde tænkt at købe helt fra start. Så blev der pludselig rygter omkring p5b deluxe, der skulle være sygt, og senere hen kom Lars med en endnu vildere test. Det blev så mit bundkort der. Så hører man pludselig om Gigabyte DS3 og DS4 og nu DQ6 med vilde kølere (af hvad jeg har set på billeder). Så ser man pludselig en random kineser (:D) på xs.org, der fikser WR i fsb med et eller andet Biostar T-force bundkort, og jeg er like woot? Så fikser Lars pludselig en test af asus p5w64gs pro (eller noget i den stil:D) og får også mega vild fsb.

NU ER JEG I TVIVL; hvad er det bedste oc kort til prisen (kan dog godt overkomme hvis det er et vildere bundkort)

Btw. det skal helst være uden mods, før man kan komme til en ordentlig fsb, og jeg regner stærkt med, at det skal være på luft, hvis det skulle gøre nogen forskel. Jeg regner dog stærkt med at ønske mig noget vandkøling til jul og fødselsdag (har fødselsdag den 28. december:))

PS. Jeg hører hele tiden på forskellige fora på xs.org, at det er en retail-cpu; er det en box eller tray cpu:D?

PPS. Når jeg nu tænker over det, så vil jeg faktisk også lige ha' renset noget ud i min hjerne;

hvordan lodder man og hvad bruger man til det? Jeg har tit set billeder af lodninger, men jeg fatter simpelthen ikke fidusen, og hvad lodning i det hele taget er. Er det noget avanceret noget med noget svejs eller er det nogle pins man skal sætte, eller hvad er det?

Gerne en kort guide (eller link, må godt være engelsk) hvordan man forhelvede gør det, da det kunne være spændende at prøve:)

På forhånd tak, siger newbien her:)

savier

Overclocker
Tilføjet:
17-10-2006 01:26:09
Svar/Indlæg:
123/13
En ting til:

Ram; mit foretrukne valg er helt sikkert corsair twinx 2x1gb pc6400 cl4, men jeg hørte at buffalos ddr-533 ram kunne fyrer helt op til 800mhz/+. Og de er en del billigere (500kroner), hvad skal jeg vælge:)?

savier

Overclocker
Tilføjet:
17-10-2006 01:26:27
Svar/Indlæg:
123/13
Og hvilke en af dem er det man skal tage
http://edbpriser.dk/Products/L...

_-Q-_

Overclocker
Tilføjet:
17-10-2006 01:33:37
Svar/Indlæg:
171/9
Forstår ikke hvad du vil med de ram-typer du nævner, når du er vild med høj FSB.

LlamaAgenten

Elitebruger
Tilføjet:
17-10-2006 02:12:05
Svar/Indlæg:
1129/113
Jeg vil helt klart ikke anbefale dig et Gigabyte DS4. Jeg købte brættet fordi jeg havde læst at det skulle overclocke godt, men nej. Nogle dage vil brættet godt tage en fsb på 420Mhz, eller højere, andre dage højest 350Mhz.

Så undgå Gigabyte.

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
17-10-2006 07:18:53
Svar/Indlæg:
2309/846
betegnelsen retail cpu'er betyder bare at de er købt i en forretning og ikke er ES modeller ( Engineering Samples ).

hvis du skal clocke så vil jeg anbefale dig minimum at anskaffe dig et sæt DDR2 PC-8000 (400MHz) som så vil kunne køre 1:1 med fsb'en et langt stykke af vejen.
( se evt vores test af Buffalo 533@875 ).

Lodning er i princippet en måde at "klistre" elektroniske komponenter sammen på, men hvis du ikke har en anelse om hvad det går ud på, så vil jeg stærkt fraråde dig at starte med at lodde på dit nye bundkort - det er dømt til at gå galt. Find evt. nogen der kan vise dig hvordan man gør, og øv dig længe.
Man kan virkelig fucke et stykke konsumelektronik op med en 350 grader varm loddespids.

Pris og kvalitet hænger sammen når du skal have et bundkort. Har du de 2000kr det koster for et P5W64 WS Pro så er det et sejt OC board, men jeg ville nok "nøjes" med et P5B Deluxe til små 1400kr (1500kr med trådløst netkort i ). Skal vi lidt længere ned i pris så er ABIT AB9 Pro også et godt bud omkring de 1200kr, og i samme prisklasse finder du Gigabytes DS3 og DS4 kort der som #4 skriver skulle clocke godt. Jeg har ikke hørt at de skule være ustabile.

Men husk at det ikke er gjort med bundkortet alene. Du SKAL have en Powersupply der kan trække det hele, og en 350W Q-tec til 159kr er IKKE en god stabil forsyning.

Polarfar

sko

Elitebruger
Tilføjet:
17-10-2006 08:19:15
Svar/Indlæg:
1954/464
Du skal tænke på at de resultater er lavet med kompressor eller anden form for phase change.

Så om et bundkort kan ramme 400 eller 600 fsb, det tror jeg ikke rigtig er relevant for dig, når du skal bruge luft/vand.

Eller jo det kan det jo, hvis du skal have høj fsb...

men om et p5b kører 450 mhz, eller et DS4 kører 550...ja du skal altså have god køling for at nå derop...

Og husk som polarfar siger, at det hele helst skal passe sammen. Gode ram og strømforsyning osv..

savier

Overclocker
Tilføjet:
17-10-2006 14:11:31
Svar/Indlæg:
123/13
Jeg har tænkt mig at bruge en SeaSonic 600W S12 (ikke modulær, da den er alt for dyr (skriv lige hvis i har en til salg for billige penge)

Og #5 polarfar; jeg har jo som skrevet i #1, er de virkelig gode nok?
Hvad er så mest anbefalet:
Et par highend Corsair TwinX pc6400 cl4 eller nogle g.skill af samme art (og har hz-serien) eller nogle value pc8000; http://edbpriser.dk/Products/L...

:)?

savier

Overclocker
Tilføjet:
17-10-2006 14:12:09
Svar/Indlæg:
123/13
..eller Buffalo Select ddr-533?'

sorry, jeg glemmer hele tiden at skrive det:D

savier

Overclocker
Tilføjet: