Hvor meget larmer Raptor 150?

Diverse d.  18. oktober. 2006, skrevet af MN
Vist: 326 gange.

MN
#0
MN
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2006 12:05:44
Svar/Indlæg:
304/63
Jeg synes det er svært at gennemskue hvorvidt de nye Raptor 150Gb larmer under læsning/skrivning. Så vidt jeg kan forstå er de helt støjsvage i idle, men hvad når disken arbejder? Nogen beretter om meget støj, andre, som f.eks bedømmelser på edbpriser, at disken intet siger.

Jeg vil gerne have en hurtig systemdisk, men er glad for lydniveauet på min Samsung SATA2 disk. Nogen som har købt en Raptor 150 der kan fortælle om disken larmer meget i forhold til alm SATA diske?

mgz
 
Overclocker
Tilføjet:
18-10-2006 12:40:37
Svar/Indlæg:
19/4
En raptor disk er hurtig og der ved tager den flere rpm end en normal disk

Raptor = 10000rpm 16mb
Alm = 7200rpm 8 mb

En raptor disk larmer lidt mere end normal disk under load. Men jeg vil forslå at du køber en raptor disk til dit windows drev :)



#2
MN
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2006 13:11:34
Svar/Indlæg:
304/63
Tak for svaret. Har du en ide om hvor meget ekstra støj vi taler om? Jeg er klar over den vil sige mere end min Samsung, men den er også meget støjsvag. Hvis det lyder som en der står og træder på en pakke cornflakes har jeg omvendt ikke meget lyst til at have en Raptor siddende ;)


Disken vil selvfølgelig blive monteret afkoblet fra kabinettet, men hvis en Raptor stadig larmer meget mere end en alm disk er der ingen grund til at give næsten 1800 for noget jeg ikke vil bruge.




mr.hansen
 
Overclocker
Tilføjet:
18-10-2006 13:40:32
Svar/Indlæg:
10/1
er man døv, så køb lorten :00



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2006 13:52:25
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hvor meget hurtigere er en Raptor egentligt til at boote i forhold til f.eks den Samsung Sata2 spørgeren har? En del af boot-tiden er jo ikke kun direkte afhængig af selve bootdisken. I.flg. BootVis fra MS kan jeg da se, at den har fat i samtlige HD'ere i min PC under boot (4 stk). Jeg har selv 2 stk Samsung P2504 SATA2 diske.
Da jeg gik bort fra RAID 0 til at boote fra en enkelt Samsung steg boottiden med ganske få sekunder.
Load af spil derimod er en ganske anden sag. Der kan jeg rigelig mærke, at jeg ikke kører raid 0 mere, så det er nok snarere der en Raptor vil komme til sin ret.
Findes der tests over, hvor hurtig en Raptor er til at starte f.eks HL2, Quake 4, UT2k4 eller lign i forhold til en alm. Sata 2 disk?

Mvh
Burgurne



sko
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2006 14:28:26
Svar/Indlæg:
1954/464
mange raptorer spinner ikke bare hurtigere...

de har også kortere søgetid..

en raptor har måske 3-4 ms...en 7200 rpm maxtor eller andet har måske 7-8 ms...

men generelt er raptor hurtigere...

de er dog også dyrere, og de larmer mere...

vil sige, at du sagtens kan høre når den kører på disken...det kunne jeg ihvertfald med min 360 raptor...



#6
MN
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2006 14:30:23
Svar/Indlæg:
304/63
#3 sikke da et negativt udsagn. Har du en Raptor 150 eller var det bare en lille spøg?

#4 mener du dine to Samsung diske i RAID gav et betydeligt boost ved loadtider? Hvad med alm. brug, kan du mærke forskel om du kører med en eller 2 i RAID? Kunne da være lidt sjovt at høre. Så vidt jeg ved er Samsung disken utrolig støjvsvag i forhold til andre diske, har teoretisk gode tal, men yder dårligt i praksis sammenlignet med andre SATA2.



#7
MN
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2006 15:06:58
Svar/Indlæg:
304/63
#5 det er rigtigt. Problemet er bare de teoretiske tal og virkeligheden ofte er 2 vidt forskellige ting og det er svært at stole på tests, men bedre med personer der har diskene siddende. Min Samsung disk skulle være helt vild hvad angår ydeevne når det bliver målt med syntetiske tests, men bare ikke så god når det kommer til virkelig brug, som f.eks spil osv, der ligger den lidt i bund. Men den siger ikke meget i brug, det må man da lade den.

Jeg ved 36GB Raptor disken ikke har fluid lejre som de nye, så der skulle gerne være taget lidt at toppen hvad angår støj, problemet var så bare lige hvor meget ;)



steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2006 15:22:30
Svar/Indlæg:
2870/65
Jeg har ikke haft mulighed for at teste den nye Raptor drev, men har de 2 foregående modeller.

Der var en forbedring fra 36 GB versionen til 74 GB versionen, så mon ikke der er en yderligere forbedring...både havd angår støjniveau og performance.

Hvis du har råd til at købe en 150 GB, så har du også råd til at købe en Zalman køle-ramme til kr. 200. Den køle-ramme er også anti-vibrations dygtig...som igen tager en god del af lyden.

Derudover køler den disken....som forlænger levetiden. Altså et godt køb.



#9
MN
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2006 16:01:12
Svar/Indlæg:
304/63
#8 jeg har lige selv fundet en side der kan bruges http://www.silentpcreview.com/...

den siger lidt mere end min Samsung, men det er vist til at leve med. Tak for rådet med Zalman rammen, jeg bruger dem allerede til mine andre diske.



hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2006 16:53:41
Svar/Indlæg:
7263/260
#0

Jeg har selv 2x36 udgaven og syntes ikke de larmer, de kører bare som de skal :b . En af mine venner har dog 2x150 udgaven og de larmer ikke rigtig syntes jeg, ikke vildt . hehe . så tag du bare og køb dem : ) .

Mvh. D




Beaviz
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2006 17:18:29
Svar/Indlæg:
3214/18
Er selv lidt støjfanatisk og troede egentlig det værste ang. Raptorer indtil min bror købte en 150GB af slagsen. Den har kun overrasket mig positivt hvad støj angår, og støjniveauet ligger ret tæt på min Seagate 7200.10 (som jeg dog er lidt skuffet over mht. støjniveau ved læsning).

Hvis den kommer i en Zalman-ramme, så tror jeg absolut ikke du vil blive generet af "støjen". ;)



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2006 17:27:06
Svar/Indlæg:
5874/1287
#6, nu er det lidt svært at definere "almindeligt brug" mht HD'ere, men jeg kan tydeligt mærke forskel på opstart af spil samt ved loadning af ny bane med en samsung i forhold til, da jeg kørte RAID 0 med 2 Maxtorer. Samsung'en er nu ikke så langsom som I vil gøre den til. Ved kopiering af både een stor eller mange små fra enkeltdisk til RAID 0, så er Samsung SP2504C SATA2 her en hel del hurtigere end Maxtor 6V160E0 (begge SATA 2), og begge disse er endnu hurtigere end Maxtor L250s0 på trods af dennes 16Mb cache.

Når jeg redigerer video, er der selvfølgelig en klar forskel på RAID0 og på de enkelte diske, men en sjov detalje er, at dynamiske diske i mit system faktisk kører endnu hurtigere end den indbyggede RAID0 på bundkortet! Opstart af firefox mv, mærker jeg praktisk talt ingen forskel fra da Windows lå på en RAID partition og til en single Samsung.

En kollega har dog oplevet et væsentligt boost i boot-sekvensen i Windows Vista RC2 med RAID 0 i forhold til hans enlige WD disk, så måske kommer RAID 0 ind på banen igen når Vista frigives til os alle?



#13
MN
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2006 17:55:41
Svar/Indlæg:
304/63
#9 lyder godt

#10 ja, Seagate er desværre ikke længere særlig støjsvage som i de gode gamle IV dage. Men jeg har lige købet en Raptor så må jeg se når den kommer og bliver installeret i en Zalman ramme.

#12 jeg havde overvejet RAID og bare købe en Samsung ekstra, men fik så mange negative svar omkring her på siden at jeg droppede det igen. Det havde ellers være klart det billigste bare at give de 600 ekstra for en Samsung fremfor de 1800 jeg lige har betalt for en Raptor :x Det er lidt voldsomt, men så er der kun at håbe på ydelsen følger med prisen.
Samsung disken er slet ikke dårlig, men bare lidt langsom synes jeg, men det kan så være mig der er lidt krakilsk og ikke kan få hastighed nok :e



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2006 18:53:21
Svar/Indlæg:
5874/1287
#13 Hvad er det for en Samsungdisk du har?
Dem med 125Gb plader er klart de hurtigste.
Læs en udmærket test her:
http://www.storagereview.com/a...

Det er sådan 2 jeg har, og de kunne sagtens være hurtigere, uden jeg ville gøre vrøvl :e men jeg er nu godt tilfreds med dem.



#15
MN
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2006 19:09:29
Svar/Indlæg:
304/63
#14 det er P120 disken på 250GB. Jeg har godt læst testen, men denne fra samme side sender den lidt i skammekrogen når man ser på ydelsen i f.eks spil, og generelt ligger den i bund

http://www.storagereview.com/a...

Disken er slet ikke dårlig, langt fra, det er en virkelig dejlig disk, den er bare for langsom til mit behov.