Westen Digital SATAII 160Gb "død"?

Diverse d.  21. oktober. 2006, skrevet af juul
Vist: 353 gange.

juul
 
Superbruger
Tilføjet:
21-10-2006 13:00:07
Svar/Indlæg:
50/15
Har lige opdateret mit system, herunder også købt en ny SATAII disk.

Det er en westen digital som denne, http://www.edbpriser.dk//Produ...

Efter at have startet op med den gamle seagate sata 150 og det gik fint, og jeg kunne se den nye disk i bios´en, ville jeg installere win XP på den nye og gøre den til den boot disk, gik der et eller andet galt. :x

Jeg valgte at partitionere hele disken som et drev, altså ca. 159,2 gb på en partition og ca. 8 Mb som ikke kunnes partitioneres. Da installationen var ved at være færdig, sagde den at disken ikke kan partitioneres og installationen blev afbrudt. Herefter kan jeg ikke se disken, hverken i win eller i bios´en. Har også prøvet auto detekt i bios´en, hvor den ikke kan ses. :x

Er disken død, eller hva ?:(

Håber at nogle kan hjælpe :00

Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2006 14:51:13
Svar/Indlæg:
1906/25
Måske skal den nye disk stilles til at være Sata-1 (eller sata-150). Der er sikkert en jumper eller lign.



juul
 
Superbruger
Tilføjet:
21-10-2006 14:55:57
Svar/Indlæg:
50/15
Har iøvrigt prøvet at tage den gamle disk ud og prøve at installere win på den nye disk, men bios´en kan ikke se den nye :x

Der var iøvrigt ingen jumper i disken da jeg modtog den, bulk. Satte så jumper i som beskrevet i vejledningen som jeg hentede på WD´s hjemmeside ?:(



allan_84
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2006 18:20:57
Svar/Indlæg:
765/82
den gamle disk hvad er den sata 1 eller sata 2??
bruger du den rigtige sata driver?

hvis du piller alle diske fra, og sætter den nye i alene på sata port 1.. kontroller inden om evt. jumper sidder rigtigt på disken og om dit bundkort understytter sata 2 og ikk kun sata 1....
gå ind i bios og kontroller at den rigtige sata controller er aktiveret og alle andre er slået fre hvis der er flere på det bund kort.

og sæt så xp install cd i og køre installen, husk F6 + diskette med sata driver.
så laver du en paration når du kommer der til og FORMATERE den bagefter, den spørger om du vil lave en hurtig eller alm, bare tag den hurtige, den anden tager en krig. hvis det ikk virker prøver du bare det samme igen men vælger den alm. (ikke hurtig)

og selvfølgelig skal den køre standart, ikk noget med oc eller andet gøjl når du gør det, hvis du da oc'er.



juul
 
Superbruger
Tilføjet:
22-10-2006 21:57:47
Svar/Indlæg:
50/15
Har prøvet alt, tro jeg :x

Kun den nye hd tilsluttet som #3 skriver. Har hentet driver fra Wnsten digitals hjemmeside og lagt dem på en 3½ diskette og trykket F6. Efter indlæsning af driver, kan winxp installationen ikke se nogen disk :x :x :x

HJÆLP......er der nogen i nærheden af Roskilde/Holbæk som kunne have lyst til at hjælpe mig :p jeg vil blive meget glad :)



allan_84
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2006 02:15:05
Svar/Indlæg:
765/82
har du prøvet de driver der er med på CD'en sammen med dit bundkort??

ellers prøv en af dem her:

ABIT AW9D-MAX

her er en intel ICH7R kontroller, sata driver
http://file.abit.com.tw/pub/do...

her er en SiliconImage SATA Driver til 32 bit windows. http://file.abit.com.tw/pub/do...

(husk at slå den til inde i bios, hvis du bruger en anden sata controller nu.)

ps, her kan du finde nyeste driver til dit bundkort:
http://www2.abit.com.tw/page/u...



juul
 
Superbruger
Tilføjet:
23-10-2006 17:33:59
Svar/Indlæg:
50/15
:x :x :x :x :x

Jeg har prøvet alle forskellige indstillinger i bios´en, raid controller, både dem fra disketterne fra bundkortet og Westen Digital´s egne driver/raid controller men intet hjælper. Hver gang, efter F6 og installation af controller, kan disken ikke ses :x

Sidste forsøg er på min datteres PCér, vender tilbage senere.



juul
 
Superbruger
Tilføjet:
23-10-2006 19:28:29
Svar/Indlæg:
50/15
Satte lige den nye disk i datterenes pc´er :00 her kunne den godt ses :l

Jeg må prøve igen igen :00



juul
 
Superbruger
Tilføjet:
23-10-2006 22:24:40
Svar/Indlæg:
50/15
Efter at have sat den nye disk i datterens pc, satte jeg den i min egen og vupti, så kunne jeg se den :00

Brugte så Westen digital´s "data Lifeguard Tools" til at skifte boot disk :l :l Så nu virker den.

Jeg har ikke ændret noget i bios´en :00 såå hvad der er sket, ved jeg ikke. Nogen som kender til dette ?:(