#35 - du skal skam ikke undskylde - det er altid rart med en god diskution/menings-udveksling...
Jeg har selv rodet en del med Linux på det sidste, og jeg er da også enig i at der findes rigtig mange rigtig gode alternativer til windows programmer... Ofte faktisk bedre.
Nu efter jeg har læst dit sidste indlæg, så må jeg sige jeg har skiftet lidt mening, for jeg kan skam sagtens se det du mener... Platformen kan jo egentlig være ligegyldig hvis man kan åbne alle filer alle steder...
Egentlig er det også det jeg mener når jeg siger åben platform, at man skal have fri mulighed for at åbne hvad man vil hvor man vil, og til en hvis grænse også med det program man har lyst til...
En af de ting jeg dog stadig vil holde fast i er at, når en bruger har lært et program at kende (og her taler jeg ikke IE eller Paint, men store CAD programmer el. lign) som der oftest ikke er et alternativ til under UNIX, så er man låst fast. Store kommercielle programmer er som regel rimelig fornuftige, og jeg ville for eksempel ikke kunne se min arbejdsplads fungerer uden Windows, da flere CAD programmer simpelthen ikke ville fungere...
Om der findes CAD alternativer under Linux skal jeg lade være usagt (nogen der kender et godt schematic tegner/PCB layout program til Linux?? ?:( :e) men indtil der gør er man rimelig låst...
Så er et nyt system ikke Win32 kompatibelt, så vil mange folk simpelthen ikke skifte før der findes tilsvarende programmer til den nye platform - hvis vi tager udgangspunkt i situationen som den er nu...
Problemet er jo slet ikke browsere, mail-klienter, office pakker, billede behandling, media-afspiller etc, for der findes et utal af disse til Linux som er mindst lige så gode som de der findes til Windows, men ved CAD programmer, regnskaber og lignende, er der nok mange der kommer til kort - og her er OpenSource (som jeg ser det) sat en smule tilbage, da det kan være et problem at finde folk der er kompetente i forhold til de behov som programmet skal dække...