LCD eller Plasma?

Media Center d.  23. oktober. 2006, skrevet af Tom Christensen
Vist: 1181 gange.

Tom
 
Superbruger
Tilføjet:
23-10-2006 20:55:41
Svar/Indlæg:
428/81
Ganske simpelt spørgsmål som jeg håber kan besvares ganske simpelt og ganske hurtigt...

Hvad skal jeg købe, LCD eller Plasma TV?

Syntes selv at LCD virker som om det har det mest perfekte billede, men hvad er fordele og ulemper ved de enkelte?

På forhånd tak!

red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
23-10-2006 21:14:11
Svar/Indlæg:
7881/1165
Det største problem ved LCD er at farve-korrekt-heden virkelig er dårlig.
Grunden til dette skyldes at det lys man ser, sendes ud af en hvidlig-lampe bag skærmen i selve panelet sidder så nogle krystaller der filtrere så de resterende farver fra, så man opnår den tilnærmede farve.
LCD-skærmen er altså 100% afhængig af det baglys. Og derfor vil der altid opstå gennemskind fra den hvide lampe. Sort vil oftest være grå. Rød vil være Pink osv.

Her har plasma en kæmpe fordel, da lyset udsendes direkte fra pixelen, og styrken justeres deri, det er fysisk umulgt for LCD. Dog har nogle enkelte producenter som Samsung en teknik der kan skrue ned for baglyset i mørke scener, men det påvirker altså hele billedet og ikke kun nogle enkelte steder i billedet.

LCD har til gengæld oftest en højere opløsning, da det er meget svært og dyrt at producere store LCD-pixel. Det er stik modsat med plasma, hvor det er svært og dyrt at producere små pixels. Derfor er billedet oftest langt skarpere med LCD.
Ligesom at baglyset oftest kan give en højere samlet lysstyrke end plasmaet. Alt dette får LCD til at virke skarpere.




Moze15
 
Superbruger
Tilføjet:
23-10-2006 21:15:15
Svar/Indlæg:
1235/80
har kun at sige:
Læs artiklen på dette link:
http://flatpanels.dk/paneltek....





gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
23-10-2006 21:35:02
Svar/Indlæg:
5678/460
kort og godt plasma ved "små" tv størrelser og Plasma til store alt over 37" mener jeg selv skal være plasma ........men det var i gamle dage nu er der LCD i 42" men super flot opløsning og flot billed m jeg syntes du skal gå ud i forskellige buttiker og se efter den størrelse tv du vil ha og så vælge den med det flotteste billed inden for dit budget og så vælge det og så være ligeglad med om det er LCD eller plasma.


nå ja plasma bruger mere strøm end LCD

f.eks 32" LCD bruger mindre strøm end 32" CRT (billedrørs TV) og plasma bruger mere strøm end CRT det skal man også lige holde øje med



Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2006 22:04:43
Svar/Indlæg:
2343/272
Man skal ikke ud og investere specielt mange penge i tv før jeg hellere ville eje en projektor:)



Fluz
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2006 22:13:39
Svar/Indlæg:
525/68
#3 Først og fremmest er det strømniveauet med plasma overdrevet efter min mening.. ja måske bruger det lidt mere det tør jeg ikke udtale mig om, men mange får det til at lyde som om det bruger så meget. Plasma's strømforbrug skal ses som en sinuskurve, da der ikke er "smæk" på alle farverne hele tiden, og dermed varierer strømniveauet, da den ikke sætter fuld styrke på hele skærmen ved alle billeder.

Så det med strømforbruget synes jeg absolut ikke er noget man skal bekymre sig om. Der har været mange emner omkring dette. Se bl.a. www.hifi4all.dk

Hvad der er bedst LCD eller Plasma er en smagssag, igen et emne der har været diskuteret mange steder. Et godt sted at hente information er som nævnt www.hifi4all.dk , hvor der er en del emner om dette. Det er faktisk op til dig selv, hvilket du synes er bedst. Personligt synes jeg plasma er at foretrække, da jeg synes billedkvaliteten er langt bedre i et plasma end et LCD, da det efter min mening viser meget bedre farver. Kontrasten på et plasma er også langt højere, men igen det er en personlig holdning, mange LCD skærme er også rigtig gode. Så det er svært at sige, hvad du skal vælge. Det er op til dig selv og som #3 skriver så tage ud og kig. Grunden til, at der er så mange LCD skærme i forhold til Plasma skyldes, at det er langt dyrere at producere Plasma-skærme end LCD-skærme. Så der er nok ingen tvivl om, at LCD ender med at overtage markedet, da det hovedsageligt er LCD de fleste producenter har valgt at producere. Teknologien bliver også hele tiden bedre og bedre, lige nu forskes der jo allerede i noget nyt, dog bliver det engang ude i fremtiden det kommer.

Men for at vende tilbage til dit spørgsmål. Ja så vil jeg anbefale dig at finde ud af hvad dine krav er. Derefter tage ud og se på nogle forskellige skærme som nævnt tidligere, og gerne både se dem med alm. sendesignal og så se dem med DVD. Tag gerne selv en DVD-film med og få sat den på og se hvad du synes. Alt det med at kigge udelukkende på specifikationerne er ikke alt. Tag ud og se hvad du synes er rigtig godt vælg ud fra dette, dvs hvilken billedkvalitet du foretrækker.

Mvh

Fluz



_-Q-_
 
Overclocker
Tilføjet:
24-10-2006 00:21:43
Svar/Indlæg:
171/9
Kik også på el-forbruget.

Jeg havde et 42" plasma. Det brugte 400W. Så det blev solgt igen.



Whistler
 
Superbruger
Tilføjet:
05-11-2006 13:54:51
Svar/Indlæg:
207/0
der var ingen som sage at LCD/Plasma skulle være billigt, generalt er CRT langt billigere i strøm når vi snakker TV, dog er det modsat når vi snakker PC skærme.

hvis du vil investere i LCD, så er der 2 muligheder

den dyre og den billige, den dyre består i et phillips itl små 25k hvis vil have noget godt.

den mere billige hedde rnok Samsung, eftersom de llaver de bedste midrange TV, samt de har nogle gode og robuste panaler, (samsung bliver også brugt af B&O til deres LCD TV)

ved plasma, er den bedste løsning nok noget phillips, JVC, eller Pioneer, der er prise meget forskellig.

jeg har selv LCD, og er glad for det.

hvis du skal købe noget så tag et smut forbi din lokale HIFI forhandler og se på billederne, undlad at tage i følgende butikker : FONA, Merlin, El-giganten, etc. etc.

brug butikker som HIFI klubben, Tape connection, etc. etc.

og forlang aldtid at se TV'et med et TV signal på og ikke noget med at se med et DVBT signal på, forlang at se det med et ganske normal analog signal, det er der de forskellige TV bliver adskilt fra hinanden, alle LCD/plasma ser lækre ud med en DVD eller et DVBT signal på, undlad at hæng i om der er en DVBT tuner, dan den alligevel i 90% af tildfældene ikke kan bruges, man ender somregel med en Set Top Boks, når det kommer til stykket.





Weiglin
 
Overclocker
Tilføjet:
07-11-2006 20:08:57
Svar/Indlæg:
8/3
Jeg vil sige du skal opveje hvad du vil bruge skærmen til?
Skal du bruge den en del til PC, HTPC osv. så vil jeg anbefale en LCD da der kan opstå indbrændingsproblemer med Plasma.
Hvis du derimod vil bruge skærmen til alm. fjernsyn, DVD og evt. konsol så vil jeg anbefale et Plasma.
Jeg har selv et 42" Panasonic PV60 Plasma fjernsyn. Der er ikke mange andre TV der overgår denne skærm i billedekvalitet med hensyn til alm. fjernsyn, DVD og konsol.
Som sagt tidligere i denne tråd så har begge teknologier både fordele og ulemper. Men tag dog ud i butikkerne og kig for at finde ud af hvad der falder i din smag og hvad pengepungen har råd til.

Mvh. Weiglin



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2006 20:42:40
Svar/Indlæg:
4120/115
#1
Ang. farvekorrektheden, så er det måske en anelse overdrevet... Self. på de super billige modeller er det jo nok tilfældet, men ellers så er det helt klart største problem med LCD jo sort nuancerne, men størstedelen af det resterende farve spektrum holder sig nu på måtten 😉
Og hvis man nu tager sit nyindkøbte lcd tv, og skruer lidt ned for lystyrken, eller endnu bedre en ISF kalibrering, så kan man få sort nuancerne til at være rigtig fine! (100% sort er self. næsten en umulighed...)

#7
Mit gamle 28" panasonic crt fjernsyn, det brugte da mere strøm end mit nuværende 32" lcd, med ambiligt og hele svineriet (som endda kan slukkes... 😉 )


Jeg har valgt LCD, og på ingen måder fortrudt (måske størrelsen, men det kan man jo betale sig fra 😉 ) Men de ting der var vigtige for mig, det var bla. levetiden (ved godt man nu påstår at de er nogenlunde lige lange, men LCD kan stadig fornyes med et nyt backlight, hvor hele panelet er udtjent på et plasma). Desuden så var der strømforbruget, og så bliver man jo sindsyg af at kigge på det plasma flimmer!!!
I mine øjne er billedet også meget skarpere på LCD. Specs'ene taler jo nok for at plasma har den højeste kontrast, men pixel størrelse kan være både mindre og have mindre pixel-mesh på LCD, så når alt kommer til alt, så ser billedet noget skarpere ud på LCD!

Men også en lille finurlighed. Plasma panelerne er faktisk helt grå, så de fornemme sortnuancer er kun opnået ved at placere en tonet glasplade over panelet, og det medføre bla. også at der skal skrues ekstra meget op for lysstyrken, for at opnå naturlig lysstyrke på den anden side, så det medføre igen, et højt strømforbrug, og øget slid.



TeamdB
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2006 23:02:52
Svar/Indlæg:
511/123
Plasma lider desværre under nogle fordomme fra tidligere generationer. LCD har gjort det samme, men disse er efterhånden kommet forbi det dårlige rygte.
Plasma teknologien er kommet så langt, så alfaview, som vi her inde har rost for deres LCD TV, faktisk satser på plasma teknologi.





TheBroker
 
Superbruger
Tilføjet:
15-11-2006 12:08:33
Svar/Indlæg:
118/23

Nu er alfaview ikke noget jeg med stolthed vil signalere som et godt TV..

Men fakta er at LCD vs Plasma er lidt en religionskrig, nogle mener noget og andre mener noget andet, nogle har ikke fulgt med, men holder endnu hårdnakket på deres påstande..

Om du skal have et LCD eller Plasma afhænger lidt af dine krav og dit brug...

LCD har prismæssige fordele når man kikker på specs.. og de giver også rigtig gode billeder..
Vælg LCD under 40"

Plasma er mere naturtro i farver og har et meget klarer billede, men ikke hvis man ikke vil give en merpris et godt plasma tv koster..
Vælg Plasma over 40", men hold dig fra dem med dårlig opløsning

I det hele taget så gå efter 1920x1080, så er du godt med..

Iøvrigt er der kun en der kan afgøre hvad der giver et godt billede i dine øjne.. det er dig selv.. du skal ALDRIG købe sådan noget uden at have brugt noget tid på at se billedet fra foskellige kilder..

Lidt ligesom at købe højtalere uden at høre dem... DOH..

Forbrugere stil krav ;)