Hvordan ville verden se ud, uden Microsoft?

Om siden d.  24. oktober. 2006, skrevet af bodyman
Vist: 830 gange.

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2006 12:33:03
Svar/Indlæg:
2333/391
Hejsa,

Bare en tanke, hvis Microsoft i morgen sagde, vi gider ikke mere? vi lukker biksen, og vi er onde så vi sender en update ud der lige ødelægger jeres styresystem, hvilket nok aldrig sker! men tænkt engang tanken?

Hvor ville vi nørder så stå? skulle vi alle så over til at køre PS3 hvis vi skulle spille? hmmm... alle server miljøer over på linux?

Like it or not, but Microsoft har os ved bollerne :00

Suk

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2006 12:52:38
Svar/Indlæg:
6052/189
Verden ville være væk !

Stroyern

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2006 12:54:01
Svar/Indlæg:
167/7
0#

Hmm...en sjov lille hypotese som jeg da også har tænkt lidt over 🙂
Mac/OS er jo en åbenlys mulighed, dog er denne jo bygget på en Unix kerne.
Der er jo også Solaris, men som igen også er bygget på Unix.

Linux ville da være en mulighed, helt sikkert. Suse distro'n ligner xp en smule, dog er kernen jo igen noget helt andet.
Men hvis MS besluttede sig for at dreje nøglen(Hvilket aldrig kommer til at ske) Ville spil producenterne jo for alvor begynde at udvikle til Linux. Et af Linux' største problemer lige nu, er efter min mening at der ikke rigtigt er nogen som gider at bruge energi på at udvikle til det da der er så få mennesker som bruger det(meget forståligt).

/mvh

steen

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2006 13:50:35
Svar/Indlæg:
2870/65
Vi kunne også risikere at IBM igen forsøgte at "bage" videre på OS2.....scary thought :00

Linux distroer ville vælte op af jorden alle vegne....Sun har snakket om et OS baseret på Java.....things that make you say...hmmm.

Det er ikke lige til at forudse hvad der ville ske på det marked.

Men een ting er sikkert: Rigtigt mange firmaer måtte dreje nøglen om. Samfundet som vi kender det i dag ville gå i stå indtil en løsning var fundet.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
24-10-2006 13:52:45
Svar/Indlæg:
15982/637
Så ville vi leve et sundere liv, flere aktiviter i fritiden end PC'er.

Der ville gå noget tid og så ville der komme noget andet.

Zalam

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2006 14:07:15
Svar/Indlæg:
1015/85
tror google ville gøre deres snak til realitet med et operativ system.

Men ellers ville linux nok være løsningen.

sko

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2006 14:08:40
Svar/Indlæg:
1954/464
hmm..rent samfundsøkonomisk ville man nok have et lille problem...

der kommer sikkert noget andet til vores computere...men det største problem ville være rent samfundsøkonomisk...

et krak fra microsoft ville lægge de meste af it verdenen ned...

Moze15

Superbruger
Tilføjet:
24-10-2006 16:49:19
Svar/Indlæg:
1235/80
er google ikke ved at udvikle deres styresystem????
tænk dig lidt om:
online officepakke
online lagerplads
online kalender
etc etc..

googles hensigt har aldrig været at lave et os der kunne være på din computer men derimod har de haft gang i udviklingen så du kun skulle bruge din computer som et gateway - dermed maksimere mulighederne for dig som bruger til at dine data ved hånden over hele verdenen uden at du behøber at skulle have din computer med dig over alt..

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2006 17:33:18
Svar/Indlæg:
4089/252
Hvis MS beslutter sig for at stoppe alt, tror jeg det mindste problem er folks små maskiner derhjemme.

Der hvor jeg arbejder (IT) ville vi være pænt kede af hvis MS tager en sådan beslutning. Alle vores servere kører med enten Server 2000 eller Server 2003, og så MSSql hehe.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
24-10-2006 20:23:38
Svar/Indlæg:
4033/364
well der findes masser af alternativer.. men folk tør ikke tage springet.. og steder hvor ms ikke har overherredømmet så funkler det alligevel (f.eks. Symbian og java på mobilen - linux på routere og NAS mm.. )

google OS bliver formodentlig en Linux distribution, da det er lidt for nemt at lave noget der..

palle

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2006 20:48:06
Svar/Indlæg:
2307/37
OS X til Intel er da en fortrinelig mulighed. Det fungerer jo fint på pc'er...

djk

Superbruger
Tilføjet:
24-10-2006 21:34:28
Svar/Indlæg:
586/212
1. ville nok ikke hente den update... :00
2. jeg ville holde på alt hvad jeg har af xp cd'er. lave 3 sikkerheds kopier, så jeg altid kan formatere og geninstalere xp og servere.

verden behøves ikke at lukke ned, bare fordi at de lukker firmaet. man kan jo stadig godt bruge deres programmer...

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
24-10-2006 22:15:20
Svar/Indlæg:
15982/637
Ej come one... verden har sgu da eksisteret i 50/60erne uden MS og verden gik da ikke al lave... MS er ikke verdens støttepille...

Anzelz

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2006 23:09:59
Svar/Indlæg:
2343/272
Så er alle argumenter mod en konsol der koster en fjerdedel af en ækvivalent computer væk:P

mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2006 23:12:56
Svar/Indlæg:
3588/418
Sjov tanke.
Kontrafaktisk tanke.
Hvis Microsoft ikke var der så...

...ville Bill Gates nok ikke være så rig.
...computeren var vok ikke blevet opfundet eller ihvertfald ikke nået så langt :p
...havde hwt nok ikke fandtes
...havde jeg nok ikke skrevet det her svar. :x

Hehe... Cool :e

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2006 01:42:11
Svar/Indlæg:
4018/217
Jeg prøver lidt at tænke lidt videre...
Tænk nu hvis alle computere gik ned.
Ved godt at samfundet kørte fint i 50/60´erne men dengang blev alting ikke styret af en computer.
I dag bliver alt styret af en computer!
Alt vil gå ned. Kraftværker, varmeværker, tv, radio, telefoner, mobiltelefoner, fly, tog, ordensmagten kunne ikke kordinere sine styrker, det offentlige (ville være godt hvis skattevæsenet gik ned ;), trafiklys, tankstationer, butikker, alarmsysstemer, fødevaretransport, og så lige vores computere...
Alt det der gør et samfund til vil gå ned og dem der har haft historie ved godt hvad det vil føre med sig!
Så skal man også lige tænke på at de fleste ting som strøm og varme ikke vil komme op og køre med det samme fordi at det vil tage meget lang tid at få det bygget om så det kan køre uden en computer...
Bare en tanke til :i

Allanz

Overclocker
Tilføjet:
25-10-2006 05:47:52
Svar/Indlæg:
23/7
Mcdonaldization !! x(

Jeg har et tvist. Tænk hvis Windows ME var det eneste styre system i verden... :x

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
25-10-2006 08:02:33
Svar/Indlæg:
751/42
Hvis Microsoft ikke fandtes, så ville alle steder være som på Bahamas, vinteren ville ikke eksistere og alle mennesker ville være glade. Global opvarmning var ikke noget problem, vi havde kureret kræft, og vi ville køre i biler drevet af brint og have kontrolleret fusionsenergi i kraftværker.

...og nu tilbage til virkeligheden...

Det er pissemørkt udenfor, det har været lortevejr den sidste uge, og der er de sædvanlige klager over global opvarmning!

Neurobrain

Superbruger
Tilføjet:
25-10-2006 10:27:49
Svar/Indlæg:
389/13

Det er tydeligt, at du ikke har arbejdet med OS/2 ;)

Det var mange gange bedre/stabilt end Windows

Stroyern

Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2006 10:38:10
Svar/Indlæg:
167/7
18#

/Agree

/mvh

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2006 11:25:13
Svar/Indlæg:
1814/48
På nuværende tidspunkt, hvor Microsoft styrer størstedelen af alle computere, ville et stop være katastrofalt for mange. Det med en patch der sletter alt tvivler jeg dog på, da jeg så personligt melder mig til de millioner(hvis ikke flere) der vil sagsøge MS for at have ødelagt min computer.
Hvis det endeligt skulle ske vil jeg være sikker på at du ville se nogle af verdens store kapitalfonde begynde at opkøbe firmaer der laver konkurrerende produkter, til Microsofts, ansætte Microsoft folk, og overtage scenen. Jeg gætter på at det ville tage to år før vi ville have noget der svarer til XP og kun lidt længere før Vista lignende løsninger ville dukke op.

Til tanken om at verden ville se meget anderledes ud uden Microsofts eksistens tvivler jeg. Størstedelen af Microsofts produkter er kraftigt inspireret af konkurrerende produkter og deres første operativsystem MS DOS blev jo købt færdigt fra en ikke MS programmør.
Ser man på Internet Explorer 7 ser man også kraftig inspiration fra Opera og Firefox browserne(bl.a. tabbed browsing).
Måske ville en verden hvor MS aldrig havde eksisteret have givet plads til flere producenter, men det er lige så sandsynligt at der blot ville være et andet navn på et Microsoft lignende firma.

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2006 11:38:46
Svar/Indlæg:
3640/1231
Jeg er ret sikker på at nogle meget store spiller på IT markedet, ville sætte gang i et nyt OS, i håb om at kunne opnå den samme monopol og indtjening.

Og jeg er ret sikker på at Google ville løbe med sejren :P

Og jeg tror stadig på at Google udvikler nyt OS i denne tid. Det kan godt være der går nogle år før det er klart, men de har potentiale til at bryde MS monopol, meget bedre end Linux nogensinde har haft!

Men end verden hvor MS lukkede og stoppede al udvikling og opdatering ville være meget skræmmende :x

MullE2

Superbruger
Tilføjet:
25-10-2006 13:05:32
Svar/Indlæg:
541/22
Tror slet ikke det vil blive så slemt som i alle tror...

Et af menneskets vigtigste egenskaber er at tilpasse sig. Hvis alt der havde med microsoft at gøre bare forsvandt. Ville alle utroligt hurtigt installere nye os's :P. Tror ikke der ville gå meget mere end en måned før at 50% af verden kørte igen, uden problemer.
Efter et år ville man kun kunne mærke at den krise var der. På at der vil være lidt færre software virksomhedder, tilgengæld vil dem der er være større. Da de overlevet springet til nye filformater osv.

Det helt store problem med at windows ville forsvindem, vil være det data tab der er. Folks straffeatest osv.

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2006 14:41:00
Svar/Indlæg:
2333/391
Hvad med os der så køre Intels nye 965 chipset? det understøtter kun NTFS right? eller tager jeg fejl ?

Måske spam, adware og virus ville forsvinde??

Men jeg der er nok nogen som ville "købe" i hvert fald give mange penge for en tidliger MS programør hvis det skete hehe..

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2006 15:14:43
Svar/Indlæg:
2732/41
23#

Da NTFS så småt bliver udskiftet skal du ikke regne med det passer ;)

Hvis Microsoft ikke havde været der i starten-midten af 90`erne og udbredt Windows ville det have været et andet firma, f. eks Sun` Solaris, Apple` MacOS, IBM` OS/2 og SGI havde vidst også gang i den del. Virus vil selfølgelig stadig være her, De vil bare blive skrevet til en anden platform end Windows.

Men jeg tror nu ikke der ville komme det store kaos hvis Microsoft lukkede imorgen, Der er jo stadig en del der sværger til Windows NT og bruger det aktivt selvom det er mere end 10 år gammelt. Man ville bare begynde at gå over til BSD eller Linux.

OEA

Superbruger
Tilføjet:
25-10-2006 15:39:47
Svar/Indlæg:
1711/30
#24 Year og som du nævner skal der ikke gå lang tid før mange skifter til BSD/Linux.

Men det kommer nok aldrig til at ske.

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
26-10-2006 09:21:21
Svar/Indlæg:
751/42
Min version af windows xp har virket ganske udemærket uden MS eksistens efter den blev lavet. Jeg kører dog med SP1, men det er den eneste opdatering jeg har til min installation (streamlined win xp m. sp1). Jeg benytter ikke opdateringer fra MS, jeg installerer windows, mine drivers, mine programmer og mine spil, og så kører jeg indtil jeg igen formatterer (pga. virus oftests, men der er år imellem formatteringer).

Hvis MS krakkede i morgen, så var jeg ligeglad, fordi mine ting virker nu, og vil nok virke om laaang tid stadigvæk. Der vil blive lavet nye drivere til at understøtte nye spil, og det er sådan set det vigtigste for mig. Alle de små windows opdateringer bruger jeg ikke til noget.

Så er spørgsmålet bare om WHQL certificering af drivere er noget man går op i :)

-Uffe

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2006 20:11:56
Svar/Indlæg:
4018/217
Jeg tror ikke at der er mange der vil mærke hvis m$ lukkede i morgen lige med det samme. Men det med at alle windows gik ned ville se anderledes ud! Prøv at kigge på mit andet svar #15...
Næsten alt køre med noget fra m$ lige nu! også kraftværkerne og hvad ville vi gøre uden strøm?
Vil sige at næsten alt det jeg allerede har nævnt køre igenem et program hvor m$ har haft en finger med...

Neurobrain

Superbruger
Tilføjet:
26-10-2006 22:50:53
Svar/Indlæg:
389/13
Det er egentlig meget at sjovt at MS har fået det "dårlige" ry som det store altædende firma.

Faktisk er der et meget større IT firma, som har 10 gange flere ansatte og som årligt tager suværent de fleste patenter (12 år i træk). Set på omsætning ligger dette firma nr 1 og MS kun nr 48...

Sjov tanke ikke?

Gæt firmaet (Den er let)

Kimj

Overclocker
Tilføjet:
26-10-2006 23:14:06
Svar/Indlæg:
13/7
mon ik dert sker en dag???.... hvem kan ikke huske beta vhs og video 2000.. idag har vi dvd ;)

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
27-10-2006 12:06:10
Svar/Indlæg:
751/42

IBM ?

_-Q-_

Overclocker
Tilføjet:
27-10-2006 23:18:17
Svar/Indlæg:
171/9
Gid det dog var virkelighed. Det ville nok være hårdt lige i starten. Men så kunne det være at der kom skred i tingene. MS har hvilet på laurbærene i 7år. Og jeg tror desværre at Vista kommer til at lide af alvorlige børnesygdomme.

Os som er lidt gamle kan huske hvordan IBM havde monopol, og hvor stor en hæmsko det var for udviklingen. Men så kom AMD jo heldigvis på banen.

Der findes så mange unge kloge hoveder i verden, at der nok kun gik et par måneder inden der fantes et OS der fik windows til at blegne.

Neurobrain

Superbruger
Tilføjet:
27-10-2006 23:21:39
Svar/Indlæg:
389/13

Yes sir!

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2006 23:26:41
Svar/Indlæg:
1814/48
#31 Du mener vel Intel ;) Jeg tror ikke at det var IBMs planer der blev spoleret af AMD...