Køb af nye RAM

Diverse d.  24. oktober. 2006, skrevet af x3m
Vist: 252 gange.

x3m

Overclocker
Tilføjet:
24-10-2006 20:17:47
Svar/Indlæg:
5/1
Jeg står i den situation at de RAM jeg har i min comp. er nogle jeg har lånt og derfor skal jeg købe nogle nye. Jeg har kigget på lidt forskelligt men jeg er i tvivl om hvad der bedst kan betale sig og om jeg i det hele taget kan sætte "HyperX" i min comp. der står i manualen til mit motherboard at det kun kan klare 2.5V og "HyperX" kører med 2.6V, så det går ikke eller hvad?

Manualen til mit motherboard kan findes her http://www.fujitsu-siemens.co....

De RAM jeg har kig på og som ligger #1 på ønskelisten p.t. er her
http://www.edbpriser.dk/Produc... |Kingston HyperX 512 MB til 466,- (2.6V) (0.1 til eller fra... :P)

Nr. 2 på ønskelisten kan ses her og dem burde der så vidt jeg kan se, ikke være nogle probs med bortset fra at de er langsommere :(
http://www.edbpriser.dk/Produc... |Kingston ValueRAM 1 x 512 MB 438,- (2.5V) men cl2.5 :( 28,- forskel...

Det virker måske lidt dumt at gå op i om det er cl2.5 el cl2 men da jeg forsøger at tvinge hver eneste lille brøkdel af kraft ud af den her gamle spand så jeg kan køre CS:S bare en anelse bedre har det altså betydning for mig.

Desuden vil jeg gerne vide om jeg kan køre dual ram på mit motherboard ga-7vaxfs? jeg tænkte på dual 256, ville det kunne betale sig og kan man i det hele taget få dual ram i de spec's - 256mb DDR-SDRAM PC2700 cl2 (el 2.5) 333mhz 2.5v DIMM 184-pins?

Hvis jeg ikke kan bruge hyperX eller dual for den sags skyld, er der så et bedre køb til pengene end de standard "kedelige" valueRAM?

Nogle meninger eller forslag?

_-Q-_

Overclocker
Tilføjet:
24-10-2006 20:55:50
Svar/Indlæg:
171/9
Har kikket lidt i manualen til dit bundkort.

Det understøtter fsb200 = pc3200 ramblokke.

Hvis du særskilt kan sætter ramblokkene til en anden frq (MHz) end den CPU'en kører, synes jeg du skal vælge pc3200 ramblokke.

Du skal helt klart gå efter så lav en CL som muligt. Der er rimelig stor forskel på at køre CL2 og CL2.5. Jeg har den erfaring at det til et hvist punkt godt kan betale sig at klokke sin CPU ned for at kunne køre med en lavere CL-værdi. Computeren arbejder afligevel hurtigere.

Dertil vil jeg også sige at jeg ville vælge at købe 2x 256 frem for 2x 512 hvis 256-blokkene er hurtigere. Da det er sjældent at computeren er i stand til at udnytte den større ram-mængde. Så hellere have færre og hurtigere ram-blokke som bliver udnyttet optimalt.

OEA

Superbruger
Tilføjet:
24-10-2006 22:01:34
Svar/Indlæg:
1711/30
#0 Hvis du spiller CS:S ville jeg da gå efter 1 gb :i

x3m

Overclocker
Tilføjet:
24-10-2006 23:09:50
Svar/Indlæg:
5/1
[quote][i]Posted by _-Q-_[/i]
Det understøtter fsb200 = pc3200 ramblokke.

Hvis du særskilt kan sætter ramblokkene til en anden frq (MHz) end den CPU'en kører, synes jeg du skal vælge pc3200 ramblokke.
[/quote]

Jeg tog lige et kig på det i BIOS og det kan jeg godt, ALT for nice! undrer mig så at der står på side 5 i manualen til motherboardet at det kun kan køre med 1600/2100/2700.. Que?

Anyway.. jeg var ikke klar over at CL havde SÅ meget at sige...

[quote][i]Posted by _-Q-_[/i]
Dertil vil jeg også sige at jeg ville vælge at købe 2x 256 frem for 2x 512 hvis 256-blokkene er hurtigere. Da det er sjældent at computeren er i stand til at udnytte den større ram-mængde. Så hellere have færre og hurtigere ram-blokke som bliver udnyttet optimalt.
[/quote]

Du mener 2x256 frem for 1x512, right? altså.. flere hurtige ram-blokke i stedet for en stor og ikke "færre" som du har skrevet? ;)

Jeg været inde og snuse lidt rundt igen og fandt dem her http://www.edbpriser.dk/Produc...

det er godt nok næsten dobbelt pris... mere end jeg startede med at ville smide efter den her gamle spand, men hva' fan! bare jeg får noget for pengene, hvad siger du til det? har du et lidt billigere og lidt bedre alternativ? (jeg ville gerne holde mig omk. de 500,- hvis ikke det er for stort et kompromis for de 350,- hastighed er også vigtig!)

[quote][i]Posted by OEA[/i]
#0 Hvis du spiller CS:S ville jeg da gå efter 1 gb
[/quote]
Ja det er godt med dig! :P men jeg gider ikke ofre de ville penge på den her pc, den skal bare virke lidt endnu indtil jeg skal have ny, så skal kæresten overtage den, så jeg kan have min egen i fred! :)
kvinder og computere... :00

x3m

Overclocker
Tilføjet:
24-10-2006 23:10:22
Svar/Indlæg:
5/1
damn! quote virkede ikke :/

mgz

Overclocker
Tilføjet:
25-10-2006 00:17:09
Svar/Indlæg:
19/4
Jeg vil forslå en god ting. Inden du bestemmer dig om hvad for nogle ram du har i tankerne at købe. Så find 4-5 forskellige ram, begynd og læs en masse test om disse ham du har i tankerne. Når det er gjort ved du lidt mere om alle ram`ene.

Det er en god ting at læse en masse test, om det hardware men vil købe. Da man finder ud af om det er det man vil have.

Mange gange jeg når skal have nyt hardware, og begynder læse en masse test. Køber jeg tit noget af det, jeg slet ikke havde tænkt på i forvejen.

x3m

Overclocker
Tilføjet:
25-10-2006 01:13:02
Svar/Indlæg:
5/1
Hmm.. Jeg har ikke rigtig råd til at købe andet end det jeg skal bruge, og det jeg skal bruge er RAM! hurtige RAM! til en fornuftig pris... ;)

Men ja, læse en masse tests det har du ret i, dog er det vel begrænset hvor meget forskel der er på de forskellige mærker, eller hvad?

Det jeg forsøger at gøre her er sådan set også at få stillet skarpt på en eller to forskellige RAM og ligeledes at få bekræftet at jeg ikke køber et eller andet helt hen i skoven der enten ikke passer til mit motherboard eller er dybt godnat i pris/ydeevne, netop så jeg sliper for at sidde og læse tests om alle RAM fra nu af til jeg bliver gammel, meningen med et forum som dette er vel også at jeg kan få lidt hjælp til den slags så jeg ikke behøver at studere hardware fra a-z...

Se link - Internetforum :00
http://da.wikipedia.org/wiki/F...

x3m

Overclocker
Tilføjet:
25-10-2006 15:19:17
Svar/Indlæg:
5/1
Så kom den tråd ikke længere eller hvad...?

x3m

Overclocker
Tilføjet:
25-10-2006 23:55:03
Svar/Indlæg:
5/1
Til hvem det måtte vedkomme...

Jeg startede den samme tråd på Tom's hardware guide, sjovt nok går folk der inde mere ind for kvantitet frem for kvalitet...

Se tråden her.
http://forumz.tomshardware.com...