Ghost image fra PATA/IDE HD til SATA HD?

Software d.  25. oktober. 2006, skrevet af Kays
Vist: 326 gange.

Kays

Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2006 15:38:35
Svar/Indlæg:
406/600
Skal have byttet PATA HD'n i min shuttle ud, med en ny og størrere/hurtigere HD. Fx. en WD raptor disk.
Derfor er der lavet et ghost image af C-drevet på den PATA HD der sidder i.
Kan jeg sætte en SATA HD i, og ghoste imaget fra PATA HD'n til den? eller vil der mangle de SATA drivere, der normalt installeres ved installationen af WinXP?

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2006 16:15:27
Svar/Indlæg:
3214/18
Det kræver ikke nogen installation af drivere etc. Har selv for nylig udført selvsamme "operation" helt uden problemer. ;)

[edit] Det er så faktisk løgn, nu når jeg tænker mig om! :D

Kopieringen af de forskellige partitioner/diske kører uden problemer. Men hvis du regner med at skifte din primære Windows partition ud på denne måde, så skal der mere til. Jeg har ikke selv fået kigget nærmere på problemet, så kan desværre ikke lige sige hvad.

Det jeg selv gjorde var, at kopiere min c-partition fra min gamle PATA-disk til en ny partition på SATA-disken, hvorefter jeg fjernede PATA-disken. Jeg håbede så, at den ville boote som den plejer, men bare på den nye disk. Dette var desværre ikke tilfældet. Men som sagt, så har jeg ikke kigget nærmere på problemet. Men mon ikke en anden bruger herfra har svaret? Steen f.eks.? ;)

steen

Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2006 16:17:56
Svar/Indlæg:
2870/65
Støtter #1 på den.

Har prøvet det et hav af gange. Gik fint.

Hvis du er i tvivl om driverne, så kan du jo installere driverne til sata controlleren, så skulle der ikke bliver nogle problemer.

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2006 16:20:09
Svar/Indlæg:
1906/25
Hvis du sætter sata'en i før du ghoster, så indlæses driverne til SATA'en. Husk evt. at enable sata i bios etc.

Dermed kommer driverne også med over på imaget.

Moze15

Superbruger
Tilføjet:
25-10-2006 16:55:51
Svar/Indlæg:
1235/80
det bedste vile være at du gik ind på din compter med en live-cd hvorefter du tog et image af hele din harddisk, dermed for du(tror jeg) også de skjulte boot sektore med... derefter kan du på samme måde ligge imaget ind i din sata disk..

Kays

Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2006 18:55:13
Svar/Indlæg:
406/600
Takker for svarene ;)

Tror jeg når tidspunktet kommer vil prøve en SATA disk.
Sætte den i Shuttlen sammen med den PATA disk, der sidder i nu. Installere driverne til SATA disken indefra WinXP og derefter lave nyt ghost image af C-Drevet på PATA disken. Hvorefter Ghost imaget, der burde indeholde sata driverne ghostes over på SATA disken som nyt C-Drev.

:00