AMD/ATI multi-core i 2008 ?

Litteratur d.  26. oktober. 2006, skrevet af cornerrage
Vist: 691 gange.

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2006 08:47:45
Svar/Indlæg:
3532/303
Kommentar til nyhed på: http://www.overclocking.dk/new...
Stubkier

Superbruger
Tilføjet:
26-10-2006 09:21:22
Svar/Indlæg:
339/15
Er der et link til nyheden, hvor man evt. kan læse mere om det?

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2006 09:35:45
Svar/Indlæg:
3532/303
#1 Det var en Hovsa fra min side, undskyld til de 20 stykker der har læst nyheden, har opdateret med link :s

red_martians

Moderator
Tilføjet:
26-10-2006 12:19:58
Svar/Indlæg:
7881/1165
Jeg kan ikke forestille mig det til andet end en ovrtagelse af de integrerede grafikchip på chipsæt.
Måske vil det kunne spille sammen med et monster-grafikkort, men der er stadig et krav om udskiftelig hardware, og en CPU koster altså ikke 100kr endnu.
Så mon ikke at planen er, at presse northbridgen ind på processoren, ligesom man overvejer at gøre det med PCI-express, og har gjort med ram-controlleren.
Tror bare vi skal se det som fuld integrering af northbridge på CPU'en. :)

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2006 12:35:49
Svar/Indlæg:
1814/48
Så vidt jeg har læst mig til skal Fusion, i første omgang, være til de der bare vil have en billig computer der virker.

I USA har ATI og AMD længe været det foretrukne valg, når et HTPC system skulle sættes sammen, så mon ikke det er dette segment der først får glæde af Fusion? Hvis det er kan vi forvente en grafik der er kraftig nok til at køre Blue ray, hvilket vil sige minimum en tilsvarende Radeon x1600 :) Et andet logisk sted ville være bærbare, hvor især muligheden for at skrue ned for ydelsen på både grafik og processor bør kunne give nogle fordele.

Heldigvis virker det, ud fra artiklen på Toms Hardware, som at dette ikke bliver noget, der skal erstatte alle processorer med Fusionsprocessorer.

OEA

Superbruger
Tilføjet:
26-10-2006 19:19:51
Svar/Indlæg:
1711/30
#3 Præcis og pt ville jeg heller ikke kunne se det mht til køling det skal en god gang vand / eller noget kompressor til eks 2 x 1950 og så en cpu og hvis man vil have CF (hvis det bliver en mulighed) ja så skal man da starte med at købe det og ikke "opgradere" senere hen med en "Fusion" (kerne) da det nok bliver "dyrt" og spild af penge hvis man har en CPU på eks 2.2 ghz og integreret gfx og ville have et til med samme cpu hastighed, , jeg tror personligt også det er til bærbare osv til at starte med hvis det overhoveder bliver til noget , og ja det bliver måske Northbridgen de vil prøve at implenmentere

Og ja kravet om at kunne skifte HW , det<B>SKAL</B> man kunne ;).

Men bliver spændene at se om det bliver til noget, men jeg vil nok stadig være til en "alm" CPU hvor en CPU er en CPU og så kan man selv opgradere med fysik kort gfx osv.

Og hvad med OC ? , ville det gå ud over muligheden for OC , ja det er vel et godt spørgsmål , ihverfald med køling , og det skal forstås at , på en "alm" cpu idag kan man jo godt OC rimeligt på stock køler / luft , men det kan være at fusion kernen er så "presset" mht til varme osv at den ikke kan OC så højt på stock køler og luft.

EDIT /

red_martians

Moderator
Tilføjet:
26-10-2006 19:31:54
Svar/Indlæg:
7881/1165
#5: En CPU er desværre ikke baqre en CPU jo mindre RISC.
En moderne X86-cpu er af den avancerede type hvor man tilføre specielle egneskaber efter behov. SSE/MMX og AMD64 er bare et par af de nyere. Hvis man kan tilføre dem et Grafik-instruktionssæt så er vi godt på vej til bare at få endnu en lille del. CISC som de kaldes er den specialliserede processor. RISK er tilgengæld den simple type, der er optimeret til at udføre alle mulige handlinger så hurtig som det nu kan lade sig gøre.

Så desværre det er bare endnu en ting man vil til at proppe ned i kernen. :)

OEA

Superbruger
Tilføjet:
26-10-2006 21:39:17
Svar/Indlæg:
1711/30
#6 Jo tak :r , dejlig med nogle der nogle at skrive med , og ja det er det vel , men tror ikke det ville blive lavet med high end kort til at starte med

Og de andre instuktioner ja det er jo rigtig , men at kalde grafik/kort for en instruktion er sådan lidt 50/50.

Men man må vente og se hvad der sker , dog holder jeg på lige som dig at de laver noget ala ~ Northbridge implenmentering i Sillicium "kernen"

EDIT /