LEDs til casemodding folket(leds4all.dk)

Case-modding d.  27. oktober. 2006, skrevet af Assassin
Vist: 2674 gange.

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2006 14:56:16
Svar/Indlæg:
1081/37
Jeg ville høre om der egentligt var nogen som var interreseret i en dansk side, som kan skaffe alle farver/bølgelænger(incl. pink), lysstyrker og størrelser inden for LEDs, laser osv. med salg til private?

Fordi havde tænkt lidt på at lave en da jeg har nogle gode forbindelser til stortset hele verden, når det gælder optokomponenter mm. så kunne det jo være at andre også var interreseret i et mere farverigt udvalg

Det kom sig af at jeg selv er igang med et lille casemodding projekt, og blev faktisk overrasket over hvor lidt udvalg der er når det gælder salg til private og faktisk også firmaer herhjemme, man kan selv købe de normale og meget udbredte lyseblå dioder med en bølgelængde på 470nm, men selv ville jeg hellere have noget ala, kongeblå med en bølgelængde på de 430nm da jeg synes den er meget pænere og anderledes, så nu har jeg så taget nogle hjem indtil videre, nogle mindre lysstærke med større spredning(nederen at have en hdd lampe der lyser som en projektør) til feks power og hdd indikation, i 3mm og 5mm størrelser, derudover er jeg ved at få nogle 5mm på 430-435nm med en lysstyrke på 18000-25000mcd ved en spredning på 15grader, til at oplyse mit reservoir og resten af kabinettet.

Men kom endeligt med jeres respons hvis der er nogen som er interreseret i ideén.

mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2006 15:01:48
Svar/Indlæg:
3588/418
Det kunne da være cool.
Står ikke selv og mangler sådanne ting, men tror da bestemt at med det rigtige udvalg og med de rigtige priser, kunne blive en succes.

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2006 15:17:52
Svar/Indlæg:
6052/189
Kunne da være fedt nok.

Specielt hvis du kunne skaffe ikke så kendte farver.

Lilla fx :e

Jeg synes sgu det er en mægtig ide.

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2006 15:18:49
Svar/Indlæg:
1776/116
Lyder da ret interessant.. Kommer dog meget an på priserne, for de er flere udenlandske diodeshops med billige priser og porto.

Har selv købt en stak til 2,- stykket(ecolight.dk)(~8000mcd), men de lyser ikke helt så kraftigt som man kunne ønske. Kunne være fedt med en side med stort udvalg og okay priser.

Micccim

Overclocker
Tilføjet:
27-10-2006 17:05:23
Svar/Indlæg:
119/5
Findes der ikke en dansk side med lys i forvejen? ( gider ikke lige google efter lige nu)

|Ash

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2006 17:07:16
Svar/Indlæg:
2694/107
jo, de hedderwww.dioder.dk og www.ecolight.dk

/Ash

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2006 17:18:13
Svar/Indlæg:
1081/37
Jeg har tænkt det lidt som en side hvor der er få dioder på lager(til at starte med, har begrænset plads, og desuden er der utroligt mange typer farver og størrelser, så det ville ikke være økonomisk muligt for mig pt at lager føre alle), men derimod en side hvor man kan skrive sit ønske om bølgelængde/farve, størrelse/type, lysstyrke, spredning, formål mm. til mig og få hjemtaget efter sit ønske, altså nærmest formidling om hvad der er muligt og feks inden for en vis pris.

Kan self altid tage nogle store partier hjem af sådanne dioder som er skam produceret langt ind i helvede og koster 10øre i indkøb som der feks er på ecolights.dk, men det kan man finde så mange steder til billige penge i begrænset kvalitet, tror mere jeg har tænkt mig en side hvor man kan tage specielle dioder hjem, som man har meget svært ved at skaffe på normal vis eller som alm privat person

djk

Superbruger
Tilføjet:
28-10-2006 02:14:31
Svar/Indlæg:
586/212
syntes det Lyder enormt fedt, jeg er nemlig ikke så skrap i det der med at finde de passende modstande, kunne være fedt hvis det kunne blive forholdsvis nemt at finde det man skal bruge til ens belysning.

måske en flash hvor man kan opsætte sin belysning dynamisk og så kan den selv finde modstande

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2006 02:33:02
Svar/Indlæg:
1081/37
Hehe har rodet lidt med flash engang for langt tid siden men så meget haj er jeg heller ikke til det, men klart man kan da altid smide nogle udregnings eksempler så svært er det heller ikke det med ohms lov:)

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2006 08:43:49
Svar/Indlæg:
3943/44
#7 det var da spild af mandens tid, og ressourcer på min computer, at bruge flash til den regneopgave svarer jo til at lige 2+2 sammen på en supercomputer (okay flash er ingen supercomputer, faktisk er det noget juks)

Flash bruger man til smarte effekter osv.

Til regne opgaver hvor man ikke vil genloade siden hele tiden, ville javascript være ganske fint.

Det er lige nøjaktigt den tanke du har der, der gør at nettet er spammet med flash bras, hvor det slet ikke er nødvendigt.

#8 du kunne da evt. starte med at skaffe nogen hjem på bestilling, du behøver vel sådan set ingen hjemmeside eller noget.

Har du nogen ide om hvad de koster? det svinger jo nok en del, Jeg sidder lige nu med en ide om noget gult/orange, og de skal være kraftige.
Men det er bare en ide, skal have nyt kabinet og vindue i det først.

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2006 01:40:17
Svar/Indlæg:
1081/37
#9 må svare med at jeg nok kan skaffe alt i alle bølgelængder(self også både gule og orange dioder) også i meget kraftige lysstyrker, som holder de data de er opgivet til da jeg bestiller direkte hos kendte kvalitets producenter producenter, hvilket vil sige at de overholder de data de er opgivet til inkl. at de somregel også er opgivet til en leve tid på over 100000timer, og ikke nogle som er produceret på samlebånd uden for renrum osv. det vil sige kun dioder som er produceret til OEM brug. Jeg er i fuld gang med at undersøge mulighederne og priser osv. men vil sige efter skøn at man nok skal regne med omkring de 20kr for en diode, måske mere for meget specielle, meget lysstærke og sjældne bølgelængder, men igen det er kun skøn og det skal undersøges nærmere her i den næste tid, lige nu er jeg ved at få lavet en simpel side om hvad der kan tilbydes og så er jeg ved at finde ud af hvad jeg skal bestille hjem af af forskellige bøgelængder til lager, så sætter faktisk pris på dit spørgsmål om gule og orange dioder.

Så skriv endeligt hvad folk ønsker af farver, så vil jeg se på muligheden for at bygge et lager op af forskellige slags og farver, indtil videre har jeg som sagt bestilt nogle hjem i kongeblå(hvilket man sjældent ser nogle steder herhjemme og som jeg selv synes er en fed farve) men har også overvejet som jeg skal bestille nogle pink dioder og nogle meget kraftige hvide på omkring de 30000mcd hjem, men jeg vil gerne høre hvad folket ønsker til deres forskellige projekter.

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2006 11:35:46
Svar/Indlæg:
1776/116
Jeg tror du skal passe på med at gå for meget op i 100% kvalitet og specialvarer, for de færreste har mod på at betale 20,- for en diode.

Ikke sagt at jeg syntes det bliver et dårligt foretagene, men det bliver nok lidt svært at finde kunderne, vil jeg tro.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2006 11:50:40
Svar/Indlæg:
4112/53
#10 Kongeblå er helt klart en fed farve, men hvis dem du får hjem bliver på flere Cd, så er idén med den mørkeblå ikke så velegnet mere IMO, da det er en af de største ulemper ved de dioder der er nu, at de jo giver et lys tilsvarende en 500W projektør (overdrevet) med en blå nyance, og så er min interesse ligesom forsvundet.

Nu skriver du i #0 at du vil have en lav spredningsvinkel til reservoir's, hvorfor?
Jeg kan forstå det med CollPlex o.l. men til drivebay reservoirs, der er en stor spredningsvinkel da pændere, så man ikke få de der kraftige lys zoner. Just my 50 cents.

Når du alligevel vil gå igang med at sælge dioderne, vil du så også lave "færdige kits", som man bare skal samle (eller allerede er samlet), og så montere dem hvor man nu vil?

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2006 13:17:31
Svar/Indlæg:
1081/37
#11 Ja men du ved dioder er ikke billige, kunne sagtens som mange andre hive noget skod hjem og skrive at de yder dobbelt så meget osv, hvilket jeg synes er noget pis, desuden er meningen at hive dioder hjem som ikke lyser 470nm som produceret masseproduceret i kina, og som alle sælger herhjemme, meningen er at hive noget hjem du ikke kan få herhjemme og så stiger priserne lidt da det ikke bliver masse produceret i samme grad mm, og somregel kun bliver produceret til OEM brug men vil da klart kigge på noget mængde rabat.

#12 Fordi at der hvis du skal have nogle meget kraftige dioder, så bliver de somregel kun produceret med en meget lille spredningsvinkel pga, de er produceret til, men så kan man bare file toppen af huset flad så får man en meget større spredningsvinkel kunne jeg evt også tilbude.

Ideen er også både at hive hjem i mindre kraftige versioner med større spredning som egner sig bedre til indikation og så meget kraftige dioder til belysnings.

Det med kit har jeg ikke lige tænkt på, men kunne godt være jeg kunne lave noget med at der bliver solgt med valgfrie modstande(alt efter om man vil tilslutte 5 eller 12v) krympeflex og muligvis også små holdere og evt samlet.

tornberg

Superbruger
Tilføjet:
30-10-2006 22:49:16
Svar/Indlæg:
480/124
#0 Fed ide.

Ville være en fordel med en lille guide i det du skriver med mcd mm. på din kommende hjemmeside.
Det med kvali vare til en lidt højre pris kan jeg ikke se det helt store problem. Man får jo hvad man betaler for.

Levere og montere selv senge til over 100.000kr stykket i hverdagen og der er virkelige forskel på ikea og kvali.
Et lidt skævt eksempel, men der er en grund til at en vare har den pris den har.
100.000kr vs. 1.500kr

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2006 20:32:56
Svar/Indlæg:
1081/37
Jeg har ændret prinsippet lidt, det bliver nok primært en oplysningsside om alt imellem himmel og jord med dioder også guides osv, men der kommer også en side hvor jeg sælger ud af hvad jeg har liggende af dioder, modstande, ledning, holdere og krympeflex, og det bliver vist et ok stort udbud(har skaffet til gode priser), grunden er at det ikke kan betale sig at blive registreret som selvstændig osv, så det bliver en form for en hoppy virksomhed hvor jeg ikke som sådan skal tjene vildt på det, andet end til udgifterne til siden osv.

Men er i fuld gang med at lave den og regner med at der går max et par uger før den er færdig. den bliver i starten i en meget simpel html form, men det gør den også lettere at navigere rundt på.

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2006 22:04:09
Svar/Indlæg:
1776/116
#13 - Jeg er udemærket klar over at kvalitet koster, og jeg ved godt at hvis man skal have "the-real-deal" skal man af med knaster(sårn, relativt)

Men problemet er at finde en kundekreds der både kan indse det, men vigtigst - acceptere det.
De færreste vil give 10x så meget for en diode, "bare" fordi den lyser kraftigere, og overholder de angivne specifikationer.

Lyder så som en meget god idé i #15 du har.
Ved ikke hvor hjemmesideerfaren du er, men bruger selv et Wordpress system(google det) til blog, og det er nemt at sætte op, og masser af themes at vælge imellem. Dog er det måske ikke specielt godt til guides og hobbysalg.

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2006 23:46:31
Svar/Indlæg:
3385/80
I tyskland findes en genial side: www.dotlight.de
De forhandler utrolig mange, og til virkelig gode priser.

Men du er nødt til at smide nogle specs på bordet, og nogle priser - for hvis det er dyrere end dotlight, så har det ihvertfald ikke min interesse.

Alco

Superbruger
Tilføjet:
01-11-2006 16:39:13
Svar/Indlæg:
322/30
Hvad med sådan noget som Bulgin kontakter, er det noget du kan klare?

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2006 16:36:45
Svar/Indlæg:
1081/37
nej har ikke lige nogen liggende og de er somregel også lidt halvpepret, sådan nogle kontakter er jo somregel lavet til udstyr der skal modstå hærværk osv.

Alco

Superbruger
Tilføjet:
02-11-2006 16:40:03
Svar/Indlæg:
322/30
Ja de er dælme dyre.. Har fundet dem ved Farnell.com, men de forlanger sku lige 580 kr incl. moms og fragt for 2 stk.

BTW. Fed idé du har fået dig der.. Synes også de dioder vi kan få herhjemme for tiden er lidt kedelige..

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2006 11:40:59
Svar/Indlæg:
4018/217
Jeg syntes det er en fed ide men jeg plejer at købe det igennem ELFA og der har de næsten alt hvad jeg behøver...

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
16-11-2006 17:10:08
Svar/Indlæg:
1081/37
Så blev siden færdig, rimelig enkel men fokuserede mere på indholdet, udover dioder og tilbehør jeg lige har på lager, kommer der også guides, og har allerede lavet nogle små kredsløb, feks diodetester mm. til elektronik nørderne, og man kan se hvordan man finder værdien af formodstande osv:)

www.leds4all.dk

tjek den ud og skriv din mening.

Bam4k

Superbruger
Tilføjet:
16-11-2006 17:22:40
Svar/Indlæg:
685/107
Var det ikke lidt nemmere hvis du brugte en cms butik. Jeg har ufndet nogle ganske udemærket på nettet. Du kan bare smide en pm til mig hvis det er interessant. Jeg skal bare lige hjem og have geninstalleret windows derhjemme så jeg kan finde navnet på dem.

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
16-11-2006 21:13:32
Svar/Indlæg:
3385/80
Ikke specielt pæn side - du skulle overveje webyen.dk ;)

Ej, bare den er funktionel, så er det vel fint nok.

|Ash

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2006 13:29:05
Svar/Indlæg:
2694/107
http://www.oscommerce.com/
Den vil muligvis være en ide?

/Ash