Sidste hjælp før der fyldes vand på

Vandkøling d.  29. oktober. 2006, skrevet af SPaulsen
Vist: 559 gange.

SPaulsen

Overclocker
Tilføjet:
29-10-2006 12:55:12
Svar/Indlæg:
19/16
Så blev jeg endelig færdig med at samle min første spand.
Jeg har lagt billederne under min profil.

Jeg ved godt det er et skod kabinet men regner også med at ændre det på et tidspunkt.

Vil bare lige være sikker på jeg ikke dummer mig nu det er første gang jeg skal prøve at fylde vand på.

Har tænkt mig at gøre følgende:

Fylde reservoiret helt op og skrue låget på.
Sætte strømstikket fra pumpen til en anden maskine og håbe på den kan pumpe det rundt.
Stoppe pumpen for at genfylde reservoir til der ikke er mere luft i systemet.
Går ud fra at reservoiret skal være fyldt helt op til sidst.

Har evt tænkt på at sætte lidt køkkenrul rundt om studserne i tilfælde af de skulle være utætte. Jeg har ikke mulighed for at tage kølehovederne af bundkortet da de er sat fast.

Når det så kører slukke for pumpen og installerer de sidste komponenter.

Vil gerne lige høre jeres kommentarer til dette.

Carpe^Diem

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2006 13:06:52
Svar/Indlæg:
1155/43
Super lækker vandkøling :) Der er vist blevet brændt et par tudser af der !

Med det lille reservoir kommer du til at fylde på mange gange. Istedet for at starte hele systemet, kan jeg anbefale at du nøjes med kun at sætte pumpen til, uden noget andet. Så brænder der heller ikke noget af hvis der mod forventning skulle være en læk.

Glæder mig til at høre nærmere.. Hvor har du forresten købt det forskellige ?

sesam

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2006 13:09:16
Svar/Indlæg:
2516/381
Det er lige sådan det skal gøres,,

Lad det gerne køre i et lille døgns tid, kun med pumpen, før du sætter strøm på resten af systemet..

Når du er færdig behøver reservoiret ikke at være fyldt helt op, men næsten...

Men shit... Hvis det er din første vandspand... så er jeg da helt flov over min..

Du har da ikke sparet på noget som helt.. Og hardware,,, ikke dårligt... tror da lige jeg smider en vote ;)

Og som #1,,, hvor har du købt de forskellige dele?

SPaulsen

Overclocker
Tilføjet:
29-10-2006 13:15:14
Svar/Indlæg:
19/16
Ja har også tænkt på kun at starte pumpen, jeg har jo heller ikke sat strømforsyning, CPU og diverse i endnu.

Håber meget på det er tæt, der er brugt push in med o-ringe overalt så er meget spændt, det er jo rimeligt skod hvis det er utæt.

Jeg har købt bundkortet med kølehoveder monteret hos tyske mips resten hos vcore, shg og midtdata.

sesam

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2006 13:15:49
Svar/Indlæg:
2516/381
Nå ja.. glemte jeg helt...

Du kan altid gå ind på
http://www.h2okoeling.dk/?site...
Og læse mere... En rigtig god hjemmeside. med mange gode guider

don

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2006 13:16:41
Svar/Indlæg:
1380/8
hvis du har givet dig god tid til at montere tinge og slangeren sider godt fast så er det vel bare at sætte strøm til pumpen og så som du selv er inde på så brug noget køkkenrul i tilfældet af en studs er utæt.De råd som #1/2 har givet er godt råd som er vær at følge

SPaulsen

Overclocker
Tilføjet:
29-10-2006 13:18:02
Svar/Indlæg:
19/16
Mit største problem var at jeg blev nød til at sætte grafikkortet i slot 2, så det kommer vel kun til at køre med halv båndbredde?
Jeg er ikke helt sikker. Der var bare ikke plads i slot 1 pga kølehovedet til southbridgen.

SPaulsen

Overclocker
Tilføjet:
29-10-2006 13:23:00
Svar/Indlæg:
19/16
Hov glemte lige at spørge, hvor meget vand vil i tro der skal på sådan en spand? Jeg har købt noget blåt stads fra Zalman 500 ml (ZM-G200) der skal blandes med 2 l deminiraleseret vand. Men det er vel dumt at blande så meget.

sesam

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2006 13:24:39
Svar/Indlæg:
2516/381

Det er hvis ikke noget problem..

http://www.asus.com/products4....

Kan læse her at dit bundkort har 2x pci-e x16

Kan ikke lige se det ud fra dine billeder.. men kølehovedet har slagerne siddende i toppen,, kunne det måske vendes om, så de sidder i bund..?? ville det give plads så deu kunne bruge den øverste?

don

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2006 13:28:43
Svar/Indlæg:
1380/8
du skal nok forvente lidt over 1L så hvis du blander 1.½L så skulle der være nok vand.

sesam

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2006 13:33:04
Svar/Indlæg:
2516/381
Lige en ting til dine blæsere på din radiator..

Når det hele er sat sammen er det jo ikke bare at skille ad igen..

Går ud fra at dine blæsere puster ud gennem radiatoren.. Der komme jo på et tidspunkt til at sætte en masse støv på din radiator af den grund..= dårligere køling.. Så kunne det måske være en god ide at sætte noget støvfilter hele vejen rundt i gitteret, så det ikke ville ske :i

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2006 13:53:59
Svar/Indlæg:
4112/53
Hvis du har skåret dine slanger 100% lige af, og trykket dem helt i bund i push-in fittingsne, så skuller der ingen utætheder være.
Men en klassisk fejl ved/med push in for førstegangs vandhunde, er at de ikke skubber slangerne langt nok ind, og ikke har fået skåret dem helt lige af.
Der ud over, så må der ikek være et "træk" i slangerne, da det gør at de ikke er tætte i push in fittings.

Du har gjort dig selv en lille bjørnetjeneste, ved at sætte pumpe + reservoir i bunden, da pumpen så skal overvinde både modtrykket i slangerne, plus løftehøjden til det øverste punkt, nu her når du starter op. Havde du placeret pumpe med reservoir i toppen, havde du muligvis kunne få vandet til at fylde det meste af systemet op vha. tyngdekraften, og du dermed ikke skulle fylde vand på så mange gange, før det hele var fyldt op.
Din radi sluger en del vand, og i kombination med alle de kølehoveder, så vil jeg vurdere dit system til at sluge i omegnen af 1,2 liter ±1dl, så #9's forslag om at blande dit væske op med en liter vand, så du har 1½ liter er ikke helt ved siden af. Er det ikke nok, så kan du altid "bare" spæde op med rent demineraliseret vand, det skal nok blive blandet op efter et par minutter alligevel.

Den nederste PCI-E 16x port er ganske rigtigt kun 8x elektrisk, og du vil derfor få en lidt ringere performance ud af dit 7950GX2 kort, men det bliver ikke alverden.
Vand på sydbroen, det er sq da overdrevet, men OK, hvis/når du kun har vand på dine ting inde i kabi, så er det egentligt fornuftigt nok.
Men hvad så med din harddisk? Er den også vandkølet? Raptor bliver nemlig MEGET varme, især hvis de ikke har et ordentligt airflow rundt om dem.
Og nu går jeg ud fra, at det er pga. støjsvaghed, at du har vand på det hele, så vil din raptor sikkert komemtil at blive en slem støjkilde når den arbejder!
SilentStar er en god harddisk køler til vandkøling, og den kvæler stort set alt støj der kommer fra harddisken, selv en Raptor (som jeg har i min silentstar) er blevet så godt som lydløs, og min lager hdd er mere støjende end min raptor.

SPaulsen

Overclocker
Tilføjet:
29-10-2006 18:28:54
Svar/Indlæg:
19/16
Takker for alle de gode råd.

#10 Lyder som en rigtig god idé med et støvfilter. Ved ikke om der findes noget specielt til at klippe ud, men det gør der vel?

#11 Jeg har skåret alle slanger med en slangeklipper og skubbet dem helt ind så håber det er godt nok.

# 11 grunden til at min pumpe og res står nederst er at radiatoren tager vandet ind for neden (fik det anbefalet sådan) så det var lettest at lave det sådan.

# 11 Det er godt nok skod med det grafikkort så, det går ikke. Tror jeg vil prøve at vende kølehovedet på southbridgen så.

Jeg er også lidt spændt på om min pumpe kan trække det hele, jeg har også temperaturmåler på både før og efter radiator, plus en trykmåler. Herudover skal jeg have sat min T-balancer op til at styre alle blæserne så de kun kører når det er nødvendigt.

Jeg har ikke vandkøling på min Raptor men det skal jeg da klart ha så.

Jam

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2006 18:56:53
Svar/Indlæg:
976/138
Først og fremmest: OMG

Det er fandme et nice vandkølings-starter kit. Elsker den montering af MORA, er den blæserholder fra watercool bare skruet fast i kabi eller?

Mht påfyldning af vand så behøver du ikke gøre det af så mange gange hvis du bare er hurtig. Du fylder bare res. op til kanten, tænder pumpen og så skal du ellers bare være klar til at blive ved med at hælde på. Bare sørg for at have nok vand klar så du ikke pludselig løber tør. Når systemet er ved at være godt fyldt så falder vandstanden i res. ikke så hurtigt mere og så skal du bare vente på at alt luften kommer ud af systemet. Det er nemmest hvis du har en til at hjælpe med at tænde pumpen mens du sidder klar med vandet. (husk evt. håndklæder). Din pumpe har jo intake i toppen så det burde ikke være noget problem... Bare den har nok at suge af...

Men lige for at slutte af... F*** et nice setup... ;)

OEA

Superbruger
Tilføjet:
29-10-2006 20:45:04
Svar/Indlæg:
1711/30
#0 Velkommen til og jeg tilslutter mig også og siger fedt setup du har fået "fat" i der. nu når du ikke har smidt cpu osv i endnu kan du jo tage tingene fra og teste dem uden for kabinetet og væk fra dit HW så hvis der skulle være en læk så sker der ikke så meget , dog har du vand på gfx så sørg dog for at slangerne osv er ekstra godt sat fast på gfx`et inden du laver test , og ja derefter er det "bare" at smide det i dit system og håbe på alt det snurre :)