Harddisk problem -> BSOD

Diverse d.  30. oktober. 2006, skrevet af Stubkier
Vist: 609 gange.

Stubkier

Superbruger
Tilføjet:
30-10-2006 18:13:45
Svar/Indlæg:
339/15
Hej

Da harddisk relaterede problemer aldrig har været min stærke side, håber jeg lidt på at der er nogen som kan komme med et par gode hints til hvordan jeg løser følgende problem.

Har en WD1600 (160Gb PATA) som jeg bruger til lager disk (musik, film, dokumenter osv.)

Problemet er nu er hver eneste gang (9 ud af 10) jeg vil anvende noget af det data der er på disken kommer der er en mindre behagelig blå skærm frem, og computeren går ned kort derefter.

Harddisken er delt op i 4 partioner - og situationen er ens ved alle 4. Jeg kan godt få lov til at se hvad der på disken, altså klikke mig rundt i mappe strukturen, men hvis jeg vil åbne en fil går det galt.

Har prøvet at gennemsøge disken for fejl, hvilket også resultere i den pæne blå skærm.

Er der noget jeg kan prøve for at få min disk til at virke igen, eller er den tabt?

Resten af systemet:
DFI lanparty UT SLI-D
Amd 3200+ @ 2000Mhz
Corsair TWINX2048-4000PT
Maxtor DiamondMax 10 200 GB
WD1600 (160Gb Pata)
Cooler Master iGreen 600

Mvh Stubkier

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2006 20:12:42
Svar/Indlæg:
4657/53
Den er ved og dø. lav en backup fra en usb harddisk box den er ikke så følsom over for fejl. hvis der er nogle data du skal bruge.

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2006 21:15:34
Svar/Indlæg:
2958/84
hvis du kan få lov til at kopire alle filer på alle paritoner til dit system drev (C:\>) og gemme dem der og at du der fra kan åbne dem så gør det og vær helt sikker på at det virker.

Der efter sledt alle partioner på din WD160 opret kun en ny partion(D:\>) og flydt alle data fra C:\> tilbage til D:\> og chek at du stadig kan åbne dinne filer på din nye disk (WD160) før du sletter dem fra din systemdisk

Stubkier

Superbruger
Tilføjet:
30-10-2006 21:22:35
Svar/Indlæg:
339/15
Til #2 kan ikke få lov til at kopirer data fra den - så længe den sidder i min computer - men vil dog prøve at se om jeg kan slette alt indholdet, og oprette en ny partion.

Til #1 Har også bestilt en ny disk, men jeg vil da prøve at hive min data ud den vej. Det mest irreterende er dog al en musik der nu skla ligges ind igen.

Tak for jeres tips og råd, vil afprøve dem.

Mvh Stubkier

Stubkier

Superbruger
Tilføjet:
06-11-2006 17:36:38
Svar/Indlæg:
339/15
Oppe lige tråden, da der er nogle nye problemer :(

Først, tak for tippet med usb harddisk boksen - det virkede, og jeg har nu adgang til al min data.

Problemet er nu at min computer ikke længere vil boote op. Situationen er den at jeg har købt en ny harddisk til som erstatning til den gamle, efter at have monteret denne før jeg følgende meddelse:

"Disk boot failure, insert system disk and press enter""

Følgende er prøvet for at afhjælpe problemet:
1) Boote med kun en harddisk, den med styresystem
2) Boote med en hel ny harddisk
3) Skifte kablerne ud til harddiskene
4) Prøvet SATA andre porte på bundkortet.

Alle disse ting resultere i det samme:

"Disk boot failure, insert system disk and press enter"

Det hele virkede fint inden jeg satte den nye disk til, hvordan løser jeg dette problem?

Mvh Stubkier

steen

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2006 19:46:58
Svar/Indlæg:
2870/65
# 4 Har du prøvet at gå i bios og sætte den nye disk som den disk systemet skal boote fra? (kræver at du har installeret OS på den nye disk).

Mht. den gamle disk: Der 2 mulige scenarier. Enten er disken ved at dø helt, eller også har den bad sectors på de steder hvor OS har brug for vigtige filer.

Hvis det er det første der er problemet, kan du bare skifte disken (som du allerede har gjort).

Hvis der er bad sectors på disken, kan den muligvis få liv et stykke tid endnu, ved at bruge et program: HDD Regenerator, som reparerer bad sectors uden at beskadige data på disken.

HDD Regenerator tager lang tid at køre igennem (ca. 23 timer for 120 GB), men har reddet mine data mere end een gang.