VIA EPIA.

Bundkort / CPU d.  30. oktober. 2006, skrevet af Juvic
Vist: 359 gange.

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
30-10-2006 21:21:27
Svar/Indlæg:
603/79
Hey folks !

Jeg har anbefalet min far at købe VIA EPIA bundkorts serien. Idet hans nuværende mail/web server er en relativ kraftig maskine = larmene og strømslugende..

Så vidt jeg kan se, så kan en løsning med VIA EPIA sagtens klare skærene... Samtidig med at der er garenteret et SUPER lavt strømforburg for et helt system (oftest 16-30W)

Samtidig har jeg en mor, der surfer, sender mail og ser(!) og printer billeder.. En ligende løsning burde da også være tilstrækkeligt !

Har I nogle erfaring med VIA EPIA modellerne...

PROS and CONS ?

Mvh
Joakim

Chucara

Overclocker
Tilføjet:
30-10-2006 21:32:53
Svar/Indlæg:
28/5
Jeg har en VIA EPIA SP13000, som jeg bruger som HTPC. Jeg er ufatteligt glad for den - især dens evner til at spille DivX uden at bruge mere end 3% CPU.

Dog er CPU'en let at trække i bund med andre opgaver, men som arbejds PC er den sikkert fin.

Pros:
- Man kan lave et lækkert case, hvis man er lidt kreativ - www.mini-tix.com
- Rimelig hastighed ift. størrelsen
- Størrelsen
- Larmer ikke
- Strømforbrug

Cons:
- Ufatteligt irriterende at jeg skal reboote hver gang den starter op, da den fryser når den leder efter IDE diske (jeg har ingen). Kan højst sandsynligt fixes med en BIOS update, men det er kun et gæt.
- Lidt langsom ift. hvad man kan få for pengene i en almindelig box.

Alt i alt ville jeg sige go for it, hvis man er den strømsparende type. Men man kan få mere power for pengene i en større formfactor.

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
30-10-2006 21:44:27
Svar/Indlæg:
603/79
Det har jo aldrig været brandet som RAW POWER MACHINES.. Så den er jeg klar over :D

Dog ville jeg ikke have gættet på de var gode til HTPC'ere... Kan de trække en TV-tuner og alt det som et sådant "center" skal ?

Din htpc køre med 1.3Ghz eller hvad? Mht. navnet Sp13000.

Til Word, Outlook, IE osv. er den vel fin nok...

Og til en linux basseret web server, tror du ikke også det ville være fint?

Jeg er dog meget i tvivl ang. hvilken model der er bedst ? C3 CPU'erne er de ældre ikke ?

Findes der nogle af VIA NANO-ITX bundkort med dual LAN ?

Så vidt jeg kan se er VIA's C7 ret ny, men findes den i DK ?

Har du egentlig erfraing med den meget inponerende picoPSU, som får fra 60W og op til 120W?

Joakim

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
30-10-2006 22:29:03
Svar/Indlæg:
14079/622
VIA's C7 er faktisk en rigtig hæderlig processor.. ærgeligt den umiddelbart ikke er til at finde i DK, men det er der råd for;)

http://www.mini-itx.com/store/...

Sådan en fætter er i hvert fald rigelig hurtig til HTPC og Surf brug. Der er integreret VGA, LAN og MPEG2-dekoder - og så er 12000G'eren endda 100% lydløs :)

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
31-10-2006 06:55:04
Svar/Indlæg:
603/79
Hold da K**** Det er da ret billigt... Under 1000kr for EN12000G'eren.

Lidt vildt den benytter DDR2 ram er det ikke?

Har I evt. links til nogle ordentlige tests, synes kun at kunne finde crappy "reviews" !

Joakim

Chucara

Overclocker
Tilføjet:
31-10-2006 15:13:29
Svar/Indlæg:
28/5
Lige for at svare på dit spørgmål, så kører jeg pt. med en SP13000 med et haupauge PVR150 kort i. Den er en anelse sløv ved live playback, med da jeg alligevel ser TV på mit.. ja TV - så er det intet problem. Den optager i glimragende kvalitet, og kan som sagt spille DivX uden at svede pga. decoderen i UniChrome Pro grafikkortet, der er onboard).

Jeg kører:
Ubuntu
Apache
PHP
MySql
Ktorrent
MythTV
VNC (Remote Desktop)
FreeNX

Samtidigt fra den uden at der er problemer - naturligvis har jeg ikke 1000 samtidige connections på web serveren.

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
31-10-2006 19:40:44
Svar/Indlæg:
603/79
Jamen det lyder da ganske potent.. Det er jo ca. det samme som min far skal køre... Altså en linux klient, web (med databaser) og mail.

Havde slet ikke troet at den ville være god til medie center også...!

Så længe den kan optage tv - til senere brug - og evt. også gøre brug af en tv-tuners TimeShift funktion. Så kan den jo sagtens også se film og billeder + andre gængse HTPC ting.

Hvor mange Watt bruger dit sys samlet?
Hvilken ram og harddisk, kabinet og psu bruger du ?

Har du hørt om picoPSU ? den er godt nok - på pairet - inponerende !

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
31-10-2006 19:49:21
Svar/Indlæg:
603/79
Kan I fortælle mig hvorfor den - EN12000EG - http://www.mini-tft.de/xtc-neu...
er dyrer end EG15000EG http://www.mini-tft.de/xtc-neu...

Så vidt jeg kan se har 15000EG en hurtigere CPU men det er stadig C7'eren. Dog er den aktivt kølet - men det kan da ikke gøre den billigere?

Gennem VIA's hp ser det ud som om, de er meget ens:
http://www.via.com.tw/en/produ...

Chucara

Overclocker
Tilføjet:
31-10-2006 19:57:21
Svar/Indlæg:
28/5
Jeg kender desværre ikke så meget til de nye modeller.

Som sagt så halter den lidt til live tv og dermed også timeshift - men det er dog forholdsvist minimalt, og jeg kunne forestille mig at en hurtigere CPU ville løse problemet.

Jeg bruger dette kabinet: http://www.mini-itx.com/store/...

Det er med en 60W strømforsyning. Du skal dog have fat i et andet kabel (ikke særligt dyrt) hvis du køber fra england.

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
02-11-2006 17:18:57
Svar/Indlæg:
603/79

Har du nogen ide om hvor mange watt dit sys kastre fra sig? Sådan idel kontra burn osv.

Synes IMO det er inponerende at et helt sys kan fungere under 60W. Det er jo hvad en mid-end cpu alene smider væk.. !!