DDR vs. DDR2

Overclocking d.  05. november. 2006, skrevet af Hessi
Vist: 537 gange.

Hessi

Elitebruger
Tilføjet:
05-11-2006 22:59:05
Svar/Indlæg:
1972/260
Hej

Jeg kom til at tænkte på hvad forskellen er på DDR og DDR2

Mange siger at DDR er hurtigere end DDR2 ved samme clock freqvens, hvorfor?

Jeg tror jeg ved at når ram køre 200 Mhz så svare det til DDR400, men svare det osse til DDR2 400? eller bliver det DDR2 800.

F.eks.

DDR400 køre reelt 100 Mhz.
100 * 2^2 = 400

DDR2 400 må så køre 50 Mhz reelt?
50 * 2^3 = 400

Er det rigtig forstået eller er det fuldstændig langt fra rigtigt?

_-Q-_

Overclocker
Tilføjet:
05-11-2006 23:48:59
Svar/Indlæg:
171/9
Stop en halv!

DDR = 1. generation af dobbelt data ramtypen.

DDR2 = 2. generation af dobbelt data ramtypen

Hessi

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2006 01:02:01
Svar/Indlæg:
1972/260
#1 - Tror jeg ved hvad du mener.

DDR = Double Data Rate
DDR2 = Double Double Data Rate

Lyder mærkeligt men sådan er det åbenbart.

Har lige læst at DDR2/DDR-II overføre dubble så meget data som DDR.

Når CPU'en ønsker at hente eller skrive data fra rammene går det gennem bussen og til Memory controlleren og derfra gennem data bufferen til RAM og samme vej tilbage. Tiden det tager hedder clock cycles.

Når bussen har kørt 1 clock cycle så har bufferen kørt 2 clock cycles ved DDR2/DDR-II, og siden memory controlleren henter/skriver 2 bit data pr. clock cycle, bliver det til i alt 4 bit data.

Når bussen har kørt 1 clock cycle så har bufferen kørt 1 clock cycle ved DDR/DDR-I, og siden memory controlleren henter/skriver 2 bit data pr. clock cycle, bliver det til i alt 2 bit data.

Derfor dubble så meget data ved DDR2/DDR-II end ved DDR/DDR-I

Det kan generelt siges at DDR tecknologi kan hente og/eller skrive 2 bit data pr. clock cycle.

Altså...

DDR2/DDR-II

1 bus clock cycle = 2 buffer clock cycle
1 buffer clock cycle = 2 bit data

Hele cyclen ser sådan ud

CPU til Memory Controller = ½ bus clock cycle. (hent eller skriv data fra eller på RAM)

Memory Controller til RAM og tilbage til Memory Controller = 1 buffer clock cycle (skriv eller hent 2 bit data på/fra RAM og returnere).

Memory Controller til RAM og tilbage til Memory Controller = 1 buffer clock cycle (skriv eller hent 2 bit data på/fra RAM og returnere).

Memory Controller tilbage til CPU = ½ bus clock cycle (returnere 4 bit data eller returnere "er skrevet" )

DDR/DDR-I

1 bus clock cycle = 1 buffer clock cycle
1 buffer clock cycle = 2 bit data

Hele cyclen ser sådan ud

CPU til Memory Controller = ½ bus clock cycle. (hent eller skriv data fra eller på RAM)

Memory Controller tilbage til CPU = ½ bus clock cycle (returnere 2 bit data eller returnere "er skrevet" )

Jeg håber det var til at fatte for det er sådan jeg har forstået det. Mon det er rigtigt? :e

_-Q-_

Overclocker
Tilføjet:
06-11-2006 02:59:24
Svar/Indlæg:
171/9
Stop nu.

DDR og DDR2 er begge double data rate.
DDR2 er bare en anden standard. De er ikke nødvendigvis hurtigere eller bedre.

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2006 05:49:08
Svar/Indlæg:
5410/123
DDR er hurtigere end DDR2...

red_martians

Moderator
Tilføjet:
06-11-2006 07:53:04
Svar/Indlæg:
7881/1165
Kort forklaret... DDR2 er blot en videre-udvikling af DDR. Forskellen er at DDR2, kan tåle en højere frekvens, og kan tåle at blive varmere før den bliver ustabil. For at DDR2 kan opnå de højere frekvenser er de nød til at have højere timings = dårligere responstider.

DDR har ofte responstider på ned mod det halve af DDR2. Så kører de med samme frekvens vil DDR ofte være overlegen.

Angående hvor meget data de kan flytte ad gangen.. 2pakker af 32bit på grafikkort, og 2pakker af 64bit på bundkort.
Her er der ingen forskel på DDR, DDR2 DDR3 osv.

Hessi

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2006 08:51:11
Svar/Indlæg:
1972/260
For det første så har i stort set gentaget det samme som jeg har skrevet og fordi man ikke fatter det behøver man ikke skrive "stop nu". ;)

Alt hvad jeg har skrevet er noget stort set alle med forstand på det skriver. I kan jo selv prøve at google lidt efter det.

DDR2 er hurtigere end DDR hvis alt andet er lige. dvs. at en DDR400 3-3-3-8 er LANGSOMMERE end DDR2 400 3-3-3-8.

Fordi DDR2's data buffer er dobbelt så hurtigt som DDR's data buffer. Igen hvis alt andet er lige så vil DDR2 kunne prefetche 4 bit og DDR kun 2 bit inde for den samme tid. Derfor er dataoverførslen dobbel så meget inde for den samme tid og endnu engang skal jeg pointere hvis alt andet er lige.

Jeg ved godt DDR2 bygger videre på DDR skrev osse at der generelt kunne siges om DDR technologi at der kan skrives/hentes 2 bit pr. clock cycle.

Hessi

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2006 09:07:06
Svar/Indlæg:
1972/260
P.s. Det der med data pakke-størrelse er jeg ikke 100 % sikker. Men er det ikke 2 bit data pakke der bliver overført pr. clock cycle ved DDR og 4 bit pr. clock cycle ved DDR2?

Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2006 12:20:46
Svar/Indlæg:
1900/33
Som du siger bliver der per mhz overført dobbelt så meget data!
Hvis vi kigger på ram med en reel frekvens på 100mhz!

Effektiv frekvens
SD ram 100mhz
DDR 200mhz
DDRII 400mhz

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2006 15:57:25
Svar/Indlæg:
1713/31
Det er rigtigt at DDR-II faktisk 4-doubler båndbredden istedet for 2 gange som navnet antyder. Det var vidst originalt også ideen at én stang DDR-II skulle køre 128bit (ligesom 2stk DDR i dual channel konfiguration), men eftersom at DDR teknologien havde nogle begrænsninger ændrede man istedet for på arkitekturen som gør DDR2 4-doubler båndbredden, kører med højere cas timings og er 64bit ligesom DDR.
Fordelen ligger så i at DDR2 kan masseproduceres billigt som DDR2-800 hvor at DDR ram hurtigere end DDR400 var 1. sorteringschips fra dyre producenter som Corsair, Gskill og OCZ og det kan Intel ikke rigtig basere deres marked på da de nu engang sælger flest computere gennem Dell, HP osv.

Folk har længe disset DDR2 ram pga. den dumme overgangsface der var. Lige indtil lanceringen af Conroe har FSB'en på Intel's CPU'er været 200MHz (800QDR) hvilket rent båndbredde mæssigt svarer til DDR400 i dual channel. Intel valgte så stadig at køre 200MHz FSB ved skiftet til Socket 775 på deres Pentium 4/D CPU'er og derfor var DDR2 ikke en skid bedre end DDR da CPU'en allerede fik alt den båndbredde den skulle bruge med DDR ram og derved kom DDR rammens lavere timings til at spille ind.

Nu er det dog en helt anden snak da Conroe er kommet på markedet. DDR ram havde ikke stået distancen overfor masseproduktion af DDR533 moduler, men det gør DDR2 da de allerede er klar til at levere båndbredde nok til 400MHz FSB med DDR2-800 for mainstream markedet.

Man skal huske at båndbredden er meget vigtigere end cas timings, men det har bare været overset da der var en 3½ år lang periode hvor DDR400 gav CPU'erne alt den båndbredde de havde brug for.

KONKLUSION : Man skal op over 266MHz FSB før DDR2 begynder at rende fra DDR ram, men eftersom det er standard FSB'en på Conroe og man ofte kommer op omkring 370-450MHz ved overclocking er de for længst løbet fra DDR ram.
Man kan også sagtens købe DDR2 ram til en 200MHz FSB CPU da ydelses forskellen mellem DDR400 og DDR2-533 er SÅ marginal...