Var vel ikke helt uforventet.
Der er et par ting der altid har undret mig:
1) Hvorfor spilindustrien ikke lægger pres på Microsoft om at udgive DirectX til Windows XP, for det kan umuligt være i spilindustriens interesse at de bliver nødt til at afskære hele den XP brugende del af befolkningen hvis de vil bruge de nyeste teknologier. Jeg er sikker på at selv Microsoft ville bøje sig hvis de blev udsat for et stort nok præs for sådan som jeg har forstået det er der ingen teknisk begrundelse for at DirectX 10 kun kan fungere på Vista.
2) Hvorfor spilindustrien ikke laver et fælles koordineret skift over på OpenGL platformen. Har altid undret mig hvordan spilindustrien kan leve med at give så meget kontrol over deres produkter til et andet firma. Hvis de alle sammen gik over til OpenGL ville de have en platform der dels i praksis ville gøre deres kompatible med langt de fleste styresystemer derude (det geniale ved OpenGL er jo at det er en åben standard så alle kan med en hvis arbejdsindsats implementere OpenGL på deres platform. Dette er ikke tilfældet med DirectX) og dels ville det give dem en platform de selv havde fuld kontrol over og selv kunne styre udviklingen af. Jeg ved dog ikke om OpenGL er mindre avanceret end DirectX, men ID sofware og UT serien er ikke ud til at have nogle problemer med at bruge det. Hvis OpenGL virkelig er teknisk mindreværdigt ville det være uendeligt let for spilindustrien, hvis de lavede en samlet indsatsstyrke, at få løftet den op på et mere avanceret niveau.