12årig udvikler ny browser

Litteratur d.  09. november. 2006, skrevet af foo
Vist: 670 gange.

foo

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2006 13:45:02
Svar/Indlæg:
1685/240
Kommentar til nyhed på: http://www.overclocking.dk/new...
cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2006 13:51:35
Svar/Indlæg:
3532/303
Det er altså fornuftigt gjort af en 12 årig... Mon ikke han har job for fremtiden :o

Jenner

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2006 14:16:07
Svar/Indlæg:
2267/261
Han kunne blive den nye Bill Gates ? ;) Så kunne det være han kunne gøre det bedre :)

jmose

Moderator
Tilføjet:
09-11-2006 14:54:24
Svar/Indlæg:
3863/538
DAMN!!

Det må sgu prøves!!

(12 år? :o )

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
09-11-2006 14:58:38
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg tror ikke den knægt skal bekymre sig om ansættelses muligheder i fremtiden.

MJENSEN

Superbruger
Tilføjet:
09-11-2006 15:00:18
Svar/Indlæg:
1233/50
ret imponerende

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2006 15:38:04
Svar/Indlæg:
538/20
holy shit! Hvis bare man havde de evner i en alder af 12 år (eller nu :D)

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
09-11-2006 15:49:22
Svar/Indlæg:
14079/622
Er du gal en nørd mand :e..

Det er jo sindsygt imponerende, at han kan skrive C++ i den alder, især på det niveau - mange på hans alder kan ikke engang formulere sig ordentligt på deres eget sprog :o..
Jeg skal helt sikkert prøve den, når den engang kommer ud :D

Kim

Superbruger
Tilføjet:
09-11-2006 16:53:51
Svar/Indlæg:
772/50
nice :o.. det er da vildt :D.. den nye generation er skræmmende :P en af mine venners lillesøster roder også med PHP mega skræmmende :S, der var engang en der spurgte mig om en PC til hans 9 årige datter som der var casemodded :S w00t?! den alder :P.. syns vores knægte er en gang CS/wow spillende unger :P

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2006 18:13:43
Svar/Indlæg:
2353/24
Hvis det er sandt er det utroligt, men i mine øjne er dette næsten for godt/ekstremt til at være sandt... og så er det det også i de fleste tilfælde.

en 12årig sol helt alene skriver en browser, med de samme features som dem som de "helt store" i branchen har - og de har mange folk til at skrive koden.
eller sagt på en anden måde: en 12årig laver måske 100 mands arbejde!

men igen, hvis det er sandt, så tager jeg hatten af og bukker dybt!

IPconfig

Overclocker
Tilføjet:
09-11-2006 18:30:15
Svar/Indlæg:
84/13

lige en rettelse til dit indlæg... det er ikke skrevet i C++ men C#

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2006 18:34:30
Svar/Indlæg:
1287/32
Har han virkeligt skrevet alt fra bunden og lavet den avanceret nok til at kunne vise andet end googles hovedside (Er ikke lige den mest krævende side) besidder han utvivlsomt nogle dybt imponerende evner. Det store problem er bare at ingen nogen sinde vil få glæde af dem hvis han fortsætter sin nuværende strategi. Han er en god illustration på det store problem med proprietært software. Hver gang man vil lave et proprietært projekt må man starte helt fra bunden og udvikle alt på nyt selvom deler af programmet er lavet før. Derfor kræver er proprietært software projekt mange flere ressourcer for at kunne opnå det samme som et Open Source projekt. Når man ser mange store firmaer investere store summer i Open Source i øjeblikket er det fordi de har indset denne fordel.
Det er fulstændigt umuligt at han, som alene person, vil kunne holde sin software på samme niveau som andre tilsvarende produkter. Firefox vil være en mere avanceret browser end "Aurora", Open Office (Ja nok også AbiWord) vil være en mere avanceret teksteditor end hans. På den måde vil alt han software forblive inferiørt. Havde han sluppet kildekoden til programmerne kunne dele af det genbruges i andre projekter, men siden han har valgt at lukke programmet fulstændigt er alt det arbejde han gør nu spildt. Hans tid havde været meget bedre brugt på at forbedre et eksisterende Open Source projekt. I det lange løb vil han nok også få meget mere "street credit" på den måde

Jeg har personligt svært ved at tro på at han overhovedet har udviklet browseren selv fra bunden. Har han gjort det kan den på nuværende tidspunkt kun have implementeret et meget begrænset featureset. Man kunne tilmed mistænke ham for blot at have integreret IE activeX conrollen i sit program. Samme som fx Avant gør). Er dette ikke tilfældet er jeg ret sikker på, at kildekoden til hans programmer ville afsløre en hel del kode enten kopieret fra Open Source programmer. (Ulovligt med mindre de er BSD-licensierede) eller reimplementeret ud fra kildekode fra fx Firefox. Prøv at sammenlign med andre browserprojekter... fx www.dillo.org De har været i gang i 6 år nu og mangler stadig at implementere helt basale features. (Skal dog siges de også har et overhead med hele tiden at skulle optimere deres kode) En fuldt funktionel browser er et forholdsvist komplekst stykke software. Det kan umuligt udvikles af en enkeltperson i løbet af en kort periode. Specielt når man ser det i forhold til hvor mange andre ting han også har lavet.

Hans påstand om, at det vil blive verdens hurtigste browser er også usand af den simple grund at han har skrevet det i C#(.NET). Han har altså brugt et høj-niveau sprog der aldrig vil blive ligeså hurtigt som rent C++/C/asm. Den vil derfor ikke være i stand til at tage titlen som verdens hurtigste browser fra opera et stykke tid endnu.
http://en.wikipedia.org/wiki/H...

Jeg tror personligt der er tale om en ny Babya http://en.wikipedia.org/wiki/B... . Desværre.

foo

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2006 18:34:51
Svar/Indlæg:
1685/240
#9 - der er nogle billeder på knægtens HP hvor han står og trykker hænder med nogle M$ gutter til noget konference el lign... Så jeg tror faktisk ikke det er helt hen i skoven...

Men ja ingen tvivl om at knægten da må have et kæmpe talent - vender man den om så er det heller ikke mere sindssygt end de børn der gennemfører en Harvard uddannelse som 14-16årige som vi også har set nogen gøre...

Kristian

Superbruger
Tilføjet:
09-11-2006 21:10:55
Svar/Indlæg:
605/29
og jeg som er stolt over at lige have afsluttet udd. som godschauffør og kranfører.... :00

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2006 21:39:53
Svar/Indlæg:
2175/186
Bestemt imponerende hvis det som #11 siger ikke er et ActiveX. :)

Men #11, browseren kan skam sagtens være den hurtigste med .Net. Hvis den ikke har så mange funktioner, så er det jo muligt. Og noget helt andet er, hvad er høj-niveau sprog? delte meninger, C++ er jo også et høj niveau sprog i forhold til andre. Til managed code vs. native code: En for løkke i .Net er præcis ligeså hurtig som en for løkke i C++. Koden skal dog først komplileres først.

chrown

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2006 23:04:49
Svar/Indlæg:
258/28
HVIS det passer er jeg yderst imponeret! Og hvis det passer så må der da være et eller andet med drengens hjerne (måske meget autistisk ?:( ). Det er da de færreste 12-årige der bare sådan lige uden videre kan lave en browser. Det bør en almindelig 12-årig hjerne ikke kunne (i hvertfald ikke sådan som gennemsnittet). Med mindre det selvfølgelig er et yderst simpel browser baseret på andres kildekoder. (Det ville være spændende at se koden)

Min pointe er at det virker yderst usandsynligt at en 12-årig dreng kan lave noget som Microsoft og Mozilla bruger mange mennesker og meget tid på at udvikle.

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2006 23:54:21
Svar/Indlæg:
1548/24
#14 .Net er et JIT sprog og vil uanset hvordan du vender og drejer det være langsommere end fx C++! Det er managed og med en (ellers dejlig) garbage collector, der kun tjener det formål at forøge produktiviteten på (en lille) bekostning af hastighed under udførelse. (og selv om koden er blevet kompileret af JIT-compileren, og køres igen, så er den ikke ligeså hurtig som C++, det kræver en noget længere teknisk forklaring, så det må være en anden god gang).

Hvis man skal være helt firkantet så er low-level ASM og alt andet high-level, men man kan så diskutere om noget er mere eller mindre high-level. IMO ser jeg sådan her på det, lowest-level first:

ASM -> C -> C++ -> C#

Hvor jo mere low-level, jo mere speed kan du hive ud hvis du ellers er dygtig :)

On-topic: uanset hvad, så har jeg et eller andet sted også svært ved at tro knægten har skrevet en browser 100% selv. Dertil er et sådan stykke software alt for kompliceret, men man skal aldrig sige aldrig! Der er hørt om vidunder børn før, så hvis han viser mig koden, så vil jeg tage påstanden op til genovervejelse :)

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
10-11-2006 08:09:03
Svar/Indlæg:
751/42
#3 Nu skal jeg lige vide .... snakker du om drengen eller browseren???? Fy for den x(

:e :r

Cyber-Frog

Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2006 08:49:59
Svar/Indlæg:
830/15
Stakkels dreng, ingen piger til ham før han bliver millionær :00

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2006 08:51:05
Svar/Indlæg:
2175/186
#16 som jeg siger, komplikationen er det som ikke eksistere ved C++, men den komplikerede kode kan være ligeså god som ved C++, og endda bedre hvis det er en uerfaren C++ mand vs. uerfaren .Net mand.
Men jeg ved skam godt hvad en JIT er 😉

Dette ændrer dog ikke på, at verdens hurtigste browser KAN blive lavet i .Net, men en hurtigere kan laves i C++.

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2006 10:10:44
Svar/Indlæg:
1548/24
#19 Jeg sad faktisk lige og tænkte på her til morgen at det som med alt andet kommer an på kvaliteten af koden :e dog vil der være overheadet ved GC'en, men tror ikke at det betyder så voldsomt meget i en browser, på det punkt har Microsoft faktisk lavet noget ganske fornuftigt :00

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2006 11:24:41
Svar/Indlæg:
4120/115
Hvaaa... er det ikke bare et af de eksempler der ligger i div. visuelle programmerings programmer, og så har han bare lagt nogle controls på? 😉

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2006 12:25:09
Svar/Indlæg:
1287/32
#15 Det sjove er jo faktisk, at de største genier igennem tiderne langt de fleste gange har stærkt autistiske træk eller er deciderede autister. Den enorme koncentration hvor man kan lukke sig inde i dagevis og arbejde konstant koncentreret om et meget specifikt problem er noget kun autister kan klare. De mangler til gengel alt der bare minder om sociale skills.

Det ser desværre ud som han har fjernet linket hvor man kan signe op som betatester på sin side. Kunne ellers virkelig godt have tænkt mig at tage et kik på sagerne.

Tænkte på en ting... Mon ikke han gør sig skyldig i adskillige tilfælde af brud på varemærkeloven. Dels bruger han Windows logoet på sine sider og dels er der adskillige ting der har kaldt sig aurora før... Inkl. et par softwarerelaterede firmaer. http://www.google.dk/search?q=... Desuden er aurora et varemærke der dukker op flere steder i us varemærkedatabasen. http://tess2.uspto.gov/bin/sho...
Kender intet til lovgivningen på disse områder. Bare en tanke jeg fik.

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2006 12:29:20
Svar/Indlæg:
2333/391
Google

404 NOT_FOUND

http://picasaweb.google.com/ma...

Hmmmm.... ???

Hamstren

Overclocker
Tilføjet:
10-11-2006 17:17:24
Svar/Indlæg:
541/48
#23 det er måske gået op for de højere magter at han er HELT galt på den med hensyn til lovgivningen.. ?:(

-Timberwolf-

Superbruger
Tilføjet:
10-11-2006 17:37:12
Svar/Indlæg:
421/13
Stakkels barn.. Får/har sikkert ikke mulighed for at "lege" som alle andre børn i hans alder..

Men gad vide om han laver "spaghetti" programmering eller om det er fuldt ud OOP?

jafingi

Overclocker
Tilføjet:
01-01-2007 16:22:15
Svar/Indlæg:
1/0
Må desværre sige at han ikke har bygget den helt selv.

Lige nu sidder jeg og skriver i browseren, og det er langt fra hvad jeg havde forventet.

Selve browseren bygger på IE modulet, som ligger standard i visual studio, altså den der fortolker siderne.
Det eneste han har lavet er f.eks. phishing filter, popup filter, tabsne, koden der kan sætte en om til siden osv. osv. altså IKKE fortolkeren.