Acoustic Authority A-3640

Diverse d.  09. november. 2006, skrevet af foo
Vist: 3211 gange.

foo
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2006 18:05:55
Svar/Indlæg:
1685/240
Med HTPC'ens indtog og faldende priser er 5.1 og 7.1 sorround sæt efterhånden blevet standard - men 2.1 er ikke helt død endnu.

Link til litteratur: http://www.overclocking.dk/lit...
john_doe_dk
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2006 15:03:24
Svar/Indlæg:
303/32
Citat fra FOO: Jeg er umiddelbart ikke imponeret over THD for dette sæt. 10 % forvrængning

Jeg er ikke så meget inde i lyd ud over at brugen af det. hvad betyder THD og hvad er de 10 % mod den 1 % du gerne så ??

Takker



foo
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-11-2006 17:02:46
Svar/Indlæg:
1685/240
Jamen jeg skal da prøve og gøre mit bedste for at forklare det - det er ikke særlig nemt at forklare...

Hvis vi starter med at tage udgangspunkt i en transistor, som jo er selve forstærkeren i en aktiv højtaler - selvfølgelig flere af dem ;) - så har den en karakteristik der - groft sagt - består af to dele: en meget ulineær, og en tilnærmelsesvis linieær. Det er forholdet mellem strømmen og spændingen der er sådan. Der er naturligvis en flydende overgang mellem den mere lineære og meget ulineære del... På stående fod kan jeg ikke huske om den er eksponentiel, men jeg mener ikke den er...

Transistoren forstærker så det signal (ens lyd) man sender ind i den og her ønsker man at ligge på den lineære del af karakteristikken for at få en den (tilnærmelsesvise) samme forstærkning over hele sinusperioden (som lydsignalet består af)...

Jo mere lineær ens forstærkning er, jo mindre bliver ens forvrængning, og omvendt...
Alt dette kaldes for forstærkerens arbejdslinie, og er således sammenhængen mellem ind- og udsgangs-signal...

Forvrængningen opstår så i selve forstærkningen, hvis man ligger ens arbejdspunkt forkert. Der vi altid være en forvrængning, det kan ikke undgås da transistoren ikke er ideel lineær, men jo mere man flytter sig ned i det meget ulineære område, jo mere forvrængning opstår der...

Når man ligger på den ulineære del af forstærkeren opstår der det man kalder harmoniske frekvenser - det er frekvenser der er højere end selve grundfrekvensen (den man ønsker forstærket). Disse frekvenser vil have en lavere amplitude end grundfrekvensen, og jo højere man kommer op i frekvens, jo lavere bliver amplituden. Disse frekvenser er med til at "vride" lidt af den ægte sinus form ud af signalet.

Man kan således sige at forvrængningen er hvor "skæv" ens sinus der kommer ud af forstærkeren, er i forhold til det man sender ind i den...

Hvis vi så går over og taler energi et øjeblik, så vil selve grundfrekvensen have den største energi, første overliggende frekvens en lidt mindre energi, næste overliggende lidt mindre igen osv... Alle disse energier lagt sammen vil give en total effekt, og det er så (meget groft sagt) forholdet mellem den totale energi og energien i grundtonen. Der er selvfølgelig en større formel bag (som jeg med vilje ikke vil skrive da det er lidt irrelevant), men i korte hovedtræk er det hvad man måler.

Hvis hele denne lange smøre har givet lidt mening for dig, så giver det forhåbentlig også mening at en lavere THD er langt bedre end en høj... Gode Hi-Fi forstærkere kan således fås med THD helt ned til 0,1 %, og middelklasse ligger somregel et sted mellem 0,5-1 %...

Håber det var et brugbart svar, og ellers kan du prøve og se lidt omkring på nettet, brug google "THD", og se om du kan blive klogere der... Hvis du finder en skidegod en, så vil jeg gerne se den... :)

MvH



The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
23-11-2006 19:04:52
Svar/Indlæg:
4741/1690
Rigtig god og teknisk forklaring...

Generelt så kan man altså sige, at jo mere forvrængning - jo mere uren lyd (især i diskant området) - og at denne sætter ind tidligere, når man skruer op for volume.
Bare tænk på en billig transistor radio hvor det begynder at lyde grimt når du skruer højt op for lyden...

Gode Hi-Fi forstærkere fås med THD helt ned til 0,03 % (20- 25.000 Hz +/ 1-2 dB) og middelklasse ligger somregel et sted mellem 0,5-1 %...


The Boss



johnny
 
Overclocker
Tilføjet:
25-11-2006 17:32:41
Svar/Indlæg:
1/0
Hejsa

Jeg ved ikke om det er mig der er helt ude i skoven, men da jeg var på skole som elektronikmekaniker lærte jeg at f.eks 20 watts @ 4 ohm - 10% THD betyder at forstærkeren kan afgive 20 watt i 4 ohm ved er 10% THD, dette betyder ikke at den hele tiden har 10% THD, men derimod at den sikkert kun er på 7 Watt ved f.eks 0,1% THD

Som foo skriver så opstår der der mere effekt jo højere THD´en er, og 20 watt ser trods alt bedre ud på papiret end 7 watts @ 4 ohm - 0,1% THD :00

Det jeg alt i alt prøver på at sige er at dette HT sæt ikke forvrænger med 10% hele tiden men at det er den effekt den er blevet målt til ved 10% THD, der er altså en stor fejl i testen og den måde han giver point på :00

håber jeg fik det forklaret på en rimlig måde ellers må I jo spørge :e

Wayne



lerbech
 
Superbruger
Tilføjet:
26-11-2006 00:10:05
Svar/Indlæg:
186/28
jeg er begyndt på arbejdet med en grundlæggende artikelserie om elektronik og akustik. og jeg kan da godt komme ind på begreber som THD i højttalere og forstærkere



foo
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2006 10:09:05
Svar/Indlæg:
1685/240
#4 - ja korrekt... THD er afhængig af både effekt og frekvens - derfor opgives altid den frekvens hvor det er målt i specifikationerne - oftest er det 1kHz...

At det også har noget med hvor stor effekt man skubber gennem systemet, er også korrekt, men springet er slet ikke så stort som du nævner der - det er meget store forskelle der skal til for at opnå 10 % ved forskellige effekter, og det ændrer ikke på at en THD på 10 % højst sandsynligt er et biprodukt af en forstærker der ikke er optimalt designet...
Jeg mener bestemt ikke det er en fejl i hverken test eller pointgivning...



JRH__BTH
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2006 19:34:06
Svar/Indlæg:
227/19
Korrektur ellers flot arkitel ;)

Kunne godt savne mindre teknik og lidt mere "det betyder for dig kære læser".
THD her og der og procenter fra og til - er de værd at købe? Ellers skal jeg læser overskiften og hoppe til konklusionen for at jeg ikke skal blive mere forvirret :)

/Brian Hermansen