Blæserstyring med potmeter.

Vandkøling d.  09. november. 2006, skrevet af Jay
Vist: 754 gange.

Jay

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2006 21:40:28
Svar/Indlæg:
193/54
jeg er ved at lave et lille board hvor jeg tilslutter mine to blæsere og skal så have hæftet et potentiometer på..

boardet kan ses her : http://peecee.dk/?id=11414

men hvordan skal potentiometeret sidde så det virker, der er 3 pins på potentiometeret, men syntes ikke rigtig jeg kan få det til at virke

chrown

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2006 22:46:17
Svar/Indlæg:
258/28
Du kan ikke bare smide et almindeligt potmeter på. Måden du nedsætter hastigheden er ved at du brænder strømmen af andre stedet en blæseren. I dette tilfælde vil det bare blive potmeteret, og det kan det ikke lige klare uden videre.
I dette tilfælde vil jeg anbefale dig at kigge på http://www.dsel.dk/rheo.shtml
Den fungerer ved at transistoren (i dette tilfælde BD137 eller 2n2222) brænder det overskydende strøm af. Den kan også laves med småsignaltransistorer men så kan en slet ikke klare ret meget strøm.

Hvis du ikke har udstyr til fremstilling af print selv, kan du købe Veroboards som er færdiglavede printplader med lige printbaner der er forboret klar til montering.

Med veroboardet kommer det til at koste lidt over 30 kr. men hvis du selv kan fremstille noget så bliver det meget billigere.

Thhdk

Superbruger
Tilføjet:
09-11-2006 22:53:00
Svar/Indlæg:
30/2
Hvis du vil have mulighed for at justere hastigheden på dine blæsere skal potentiometeret monteres serielt således at strømmen vandrer fra 12volt gennem pin(1 eller 3), ud af pin2 gennem blæser(ne) og tilbage til null...:

12v <--> pin(1 eller 3) og pin2 <--> blæser <--> null

Altså: for at kunne justere spændingen skal du lade strømmen gå gennem den midterste pin, som er forbundet til dreje knappen.

Ønsker du derimod bare at sænke spændingen med den maximale modstand i pot-meteret skal du lade strømmen gå gennem pin1 til pin 3...

Held og lykke...

chrown

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2006 23:13:09
Svar/Indlæg:
258/28
Du skal bruge et potentiometer der kan klare mindst et par Watt (Rheostat hedder de) hvis du ikke skal lave den blæserregulering jeg foreslog som faktisk er en Rheostat. Hvis du bruger et almindeligt lille potentiometer til elektronik brænder du den højst sandsynligt af.

Jay

Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2006 07:26:42
Svar/Indlæg:
193/54
okay, så giver det mening jeg ikke kunne få skidtet til at at du som jeg mente det skulle

foo

Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2006 07:58:33
Svar/Indlæg:
1685/240
En blæser trækker en rimelig stor strøm (set i forhold til et potmeter) så du vil lynhurtigt brænde modstanden af da effekten der brændes af i den er for stor...

Brug evt. det diagram som #1 kommer med, og så brug en BD transistor... BC transistorer kan sjældent holde til ret meget over 300mA (i de fleste tilfælde) så de vil også brænde af da en blæser nemt trækker 500mA som minimum...

Ovenstående diagram, en BD transistor og så er du kørende :)

chrown

Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2006 12:19:23
Svar/Indlæg:
258/28
Du skal lige være sikker på at det er den rigtige type BD transistor. I dette tilfælde er det en BD137. Det er en NPN. Dvs. hvis du skal finde en erstatning så find en tilsvarende eller stærkere NPN transistor.

#5 En blæser trækker langt fra 500mA. Hvis du kigger på klistermærket på en almindelig PSU eller chipsetblæser står det oftest et sted mellem 0.09-0.15 A (altså mellem 90-150 mA).

foo

Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2006 14:30:24
Svar/Indlæg:
1685/240
#6 - ja selvfølgelig en NPN - tænkte jeg ikke lige på at nævne...

Mit estimat på 500mA var egentlig baseret på nogle gamle blæsere jeg har liggende, men det kan godt være at klistermærket var for udhvisket så der kun står 50... :) min fejl...