Klar til OC af spand, er temp ok?

Overclocking d.  12. november. 2006, skrevet af SPaulsen
Vist: 435 gange.

SPaulsen

Overclocker
Tilføjet:
12-11-2006 20:44:25
Svar/Indlæg:
19/16
Så fik jeg endelig spanden til at køre.
Jeg vil ikke skrive om mit hardware, I kan jo læse min profil.
Og jeg gør lige opmærksom på det er første gang jeg har samlet pc med vand så er ikke en haj til det her.

Først og fremmest lidt temp til de der har spurgt.
Det er uden nogen OC, har sat AI overclocking til manual og CPU frec til 266.

Har sat vandpumpen på CPU fan og ifølge PC probe kører den 3970 rpm, ved ikke om det passer.

Vandtemp ca. 23-26 grader.
CPU temp ifølge PC probe 2, når den ikke er belastet, idle hedder det vist er 24-25 grader.

Motherboard (MB) ifølge PC probe 2, idle er 35-37 grader.

Grafikkort, ifølge Asus Smart doctor, idle er 39-42 grader.
Den viser ikke temp på grafikkort ram.

Jeg går ud fra det er ok temp. Det burde det være med den radiator på :e :e

Har kørt en SuperPi 1M test den siger 16s det er jo ikke noget særligt :x

Har også kørt en Prime 95 og fået følgende temp (load hedder det vel så):
CPU: 33-35
MB: 37-38
Vcore ifølge Pc probe er 1.29-1.30 V

Vil gerne høre hvad i siger til mine temperaturer.

Så med hensyn til OC. Jeg har jo aldrig prøvet det før men har læst en del og haft gavn af OC guiden.
Men jeg ku godt tænke mig at vide om i har et bud på hvad jeg skal stille på og hvor meget. Der er vel også en grænse for hvor varm hardwaren må blive.

Håber på lidt hjælp her

Janice

Superbruger
Tilføjet:
12-11-2006 20:56:47
Svar/Indlæg:
324/54
he he, min amd 64 3500+ oc´et til 2.5 ghz, er 31sek om en 1m i superpi!!! x( x( x(

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
12-11-2006 20:57:11
Svar/Indlæg:
5410/123
Ser fint ud. Maks 70 grader på cpu'en og chipsættet. Det er sikkert også maks for gfx.

http://www.ocguide.dk/

Hessi

Elitebruger
Tilføjet:
12-11-2006 21:04:07
Svar/Indlæg:
1972/260
Jeg synes temperaturene ser helt fine ud... Med hensyn til OC kan jeg nok ikke hjælpe dig meget.... Jeg skal selv til at begynde med conroe.

Men den generelle form for OC ser sådan ud... Man lemper timings på rammene og sætter devider til under 1:1 hvis muligt ellers 1:1. Så begynder man at hæve FSB indtil man rammer et max og derefter leger man med volt til CPU, RAM og evt. Chip set. Når man har ramt max. Ghz på CPU så kan man regne ud hvor maget FSB'en skal være på og hvor høj multiplieren skal være for at rammene kan køre med de ratede hastigheder.

1. eks. Hvis max Ghz er 3.6 og ens DDR2 er rated til DDR2 800 (PC2- 6400) så sætter man FSB på 400 Mhz og mulitplier på 9 det giver 3.6 Ghz. Ram devider sættes til 1:1 og det giver DDR2 800 og så kan man begynde at lege med timings.

2. eks. Hvis man så ønsker at OC sine ram osse så lemper man timings som sagt, og så begynder man at hæve FSB yderligere ved 1:1 devider. Derfor skal CPU multiplier sænkes. I dette tilfælde ville man sætte multiplier på 8 og hæve FSB'en ved 1:1 devider. Når man så begynder at rende ind i problemer kan man lege med volt til RAM og evt. Chip set. Når max. OC på ram er fundet kan man begynde at lege med timings.

Men husk altid at starte med at sætte din PCI-E freq. til 100 Mhz og PCI freq. til 33 Mhz.

Håber det hjalp lidt. :)

SPaulsen

Overclocker
Tilføjet:
12-11-2006 21:10:30
Svar/Indlæg:
19/16
#3 det lyder jo nemt nok :l

Men det er vel bare at prøve sig frem og se hvad der sker.

Hessi

Elitebruger
Tilføjet:
12-11-2006 21:11:54
Svar/Indlæg:
1972/260
Ja det er lige til.... og ja, prøv dig frem... det gjorde jeg første gang og se hvor jeg er nu.... :e

Lagmo

Superbruger
Tilføjet:
13-11-2006 15:47:00
Svar/Indlæg:
42/1
Vandkøling bliver sjældent varmere end ca. 50C ved fuld belastning, slet ikke med et vidunderligt overdrevet system som dit :i

Lyt til Hessi, der er udemærkede råd :)

Du kunne m.m. prøve at kigge på andres erfaringer med det board/ram du bruger. Det kan godt være en god hjælp til finde grænserne på systemet.
Her er lidt at starte på:
http://forums.extremeoverclock...
http://www.houseofhelp.com/for...
http://forums.techpowerup.com/
http://forums.vr-zone.com/

Der er helt sikkert også noget at hente hvis du tør voltmodde grafikkortet. Men det er mest kun hvis man SKAL have en rekord heh

SPaulsen

Overclocker
Tilføjet:
13-11-2006 21:22:33
Svar/Indlæg:
19/16
Tak for hjælpen.

Jeg har lavet mit først OC.
Men har en del problemer.

1. Hvor sætter man divider på rammene? (jeg har en menu der hedder dram write recovery time der står til 4 clocks, ved ikke om det er det.
2. I skriver man skal hæve fsb? Jeg kan ikke se hvor man kan gøre det. Jeg har hævet på CPU frequency, er lige nu på 370, er det det?
3. Hvor sætter jeg multiplier? Der er en menu under CPU settings der hedder Ratio cmos setting den står til 10 er det det?

Lige nu står min bios på følgende:

BIOS 1407
BIOS SETTINGS
JumperFree Configuration
AI Overclocking set to: MANUAL
CPU Frequency : 370
DRAMM Frequency :Auto
Performance Mode :Standard
PCI Express Frequency : 100Mhz
PCI Clock Sync Mode : 33.33Mhz
Memory Voltage : Auto
CPU Vcore Voltage : 1.575v (lyser blåt?)
FSB Termination V : Auto
MCH Chipset V : Auto
ICH Chipset V : Auto
--------------------------------------------------------
CPU Configuration
****Modify Ratio Support : Enabled
****Ratio CMOS Setting: 10
Microcode Update : Enabled
Max CPUID Value Limit : Disabled
Execute Disable Function : Disabled
Enhanced C1 Control : Disabled
CPU Internal Thermal Control : Auto
Virtualization Technology : Enabled
--------------------------------------------------------
*Advanced Chipset Settings
*Configure DRAM Timing By SPD : Disabled
*DRAM CAS Latency : 5
*DRAM RAS Precharge : 4
*DRAM RAS To CAS Delay : 4
*DRAM RAS Activate to Precharge Delay : 15
*DRAM Write Recovery Time :4
Hyper Path 3 : Auto
DRAM Throttling : Auto

Den kører stabilt med cpu temp på 39 grader og ca 50 grader når jeg kører en prime95

Håber på lidt hjælp her.