#5
her er lidt fact:
Trafiksituationen omkring Linå er blevet forværret med næsten 30% siden motorvejen mellem Århus og Låsby blev åbnet. A15 (det hedder resten af vejen mellem Låsby og Silkeborg) var i forvejen stærkt trafikkeret.. så motorvejen er et must. Jeg ønsker selv motorvejen kommer.
stigningen i trafikken har betydet at nogle af de huse som ligger tættest på A15 er begyndt at slå revner.
Den bedste placering af motorvejen vil klart være at føre den henover gudenådalen (resendalløsningen), så man undgår at at dele silkeborg i en A og B del - dvs. de rige bor inden for motorvejen og de fattige udenfor. Hvis man placere motorvejen gennem Silkeborg by, ville det være nødvendigt at ødelægge store dele af byens industrikvarter.
Uanset om man vælger at lægge motorvejen ad "ringvejslinien" eller "resendallinien" ville man være nødt til at føre den gennem noget af fredet natur (både nordskoven og gudenådalen er EU habititets område). Hvis man vælger den linie som Fogh har besluttet, vil man være nødt til at rydde store dele af Nordskoven, for at have plads til rundkørsel (mellem nuværende Silkeborgvej og Århusvej), samt til/frakørselsmuligheder.
Ved resendallinien vil man føre motorvejen udover gudenådalen vha. en bro.
Som en lokal politiker en gang sagde "hvad nytter det at gudenådalen er et flot naturområde, når du kun kan komme derud i kano (og så kan du kun se sivene i søbredden)? Lad os dog få bygget den motorvej, så der er endnu flere som kan nyde den skønne natur!"
Endnu et par minusser ved ringvejslinien.
du kommer kun til at må køre 90km/t igennem silkeborg, kalder vi det for en motorvej?
Den kommer til at koster over 1 mia. ekstra pga ekspropotioner af ejendomme.
Den ødelægger hele silkeborg.
Umiddelbart vil ringvejsløsningen komme til at gå ca 600meter i luftlinie fra hvor jeg bor, men det er ikke det at jeg har noget imod (jeg vil alligevel ikke kunne komme til at høre den, da der er en bakketop imellem + at jeg stadigvæk bor lidt højere end motorvejens placering.
Til dem som bor i silkeborgområdet, kommer Fogh til SilkeborgHallerne den 7 dec. for at forklare hvorfor han valgte den løsning, selvom alle eksperter stemmer for resendallinien.