Temp. styring til blæser

Luftkøling d.  15. november. 2006, skrevet af TheBroker
Vist: 874 gange.

TheBroker

Superbruger
Tilføjet:
15-11-2006 13:45:48
Svar/Indlæg:
118/23
Hej

kan man få en simpel variabel temp styret enhed som variere blæserens spænding efter temp.?

Jeg forestiller mig noget med en enhed med et 12v input, et potentiometer til at kalibere den aktuelle blæseren rpm ved given reference temp. og så en føler som derefter regulere efter temp.

.. eller noget i den stil.. ;)

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2006 14:00:48
Svar/Indlæg:
3214/18
Du kan bruge programmet SpeedFan, hvis dit bundkort er understøttet af det...

TheBroker

Superbruger
Tilføjet:
15-11-2006 14:10:20
Svar/Indlæg:
118/23

Det var selvfølgelig en mulighed, men onboard fan control output kan vist ikke trække 10 120mm blæsere.. :(

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2006 14:29:52
Svar/Indlæg:
3532/303
#2 Hvad du vil bruge 10 120 mm til er udover min forstand. Medmindre dit kabinet fylder 10 m3 har du ikke brug for mere end 3-4 stykker placeret fornuftigt :)

TheBroker

Superbruger
Tilføjet:
15-11-2006 14:34:05
Svar/Indlæg:
118/23
hehe.. 10 var også i overkanten..

jeg har skaffet mig et cm stacker som der kommer 12 harddiske i, der skal bruges en 4-5 kølere..

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2006 14:45:07
Svar/Indlæg:
3214/18
De fleste bundkort har vel to blæser-tilslutninger udover CPU og muligvis NB/SB. Der burde du sagtens kunne tilslutte to blæsere pr. tilslutning, hvis du vælger nogle low-noise, som heller ikke trækker de store ampere.

Normaltvis er sådan en blæser-tilslutning lavet til 1.5A, hvilket svarer til 18W. NoiseBlocker og Papst's lownoise 120mm blæsere bruger typisk mellem 1 og 2W. Så kan du selv regne ud, hvor mange du kan tilslutte. ;) :P

TheBroker

Superbruger
Tilføjet:
15-11-2006 16:25:45
Svar/Indlæg:
118/23
ok, jeg læste ellers max 150mAh i en eller anden manual..

Men uanset hvad, så har jeg brug for sådan en extern styring :)

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2006 18:28:39
Svar/Indlæg:
3214/18
Så er det nok noget som dette du skal kigge efter:
http://hwt.dk/test_show.asp?id...

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2006 20:14:25
Svar/Indlæg:
4112/53
Køb nogle temperaturstyrede blæsere, eller også køb en fancontroller med temperatur sensorer, til formålet.

Den #7 linker til er ganske god og alsidig, men du kan "kun" tilslutte 4 blæsere til standardversionen (mener det er 10 eller 15W pr kanal, så den kan trække mange pr kanal), så hvis du vil have flere blæsere tilsluttet samme kanal, så er det ikke noget problem.
Vil du have individuel regulering af hver enkelt blæser, så skal du købe udvidelsesmoduler.
emperatur sensorerne der følger med TBAN'en, det er de digitale, og de er meget store og klodsede, men du kan købe et udvidelsesmodul, som gør det muligt at tilslutte analoge sensorer, og med alle disse udvidelsesmoduler render det hurtigt op.

En Aquaero 3 vil også kunne klare opgaven, men den har samme fejl som TBAN'en, hvilket de fleste blæserstyringer har samme problem med.

Sunbeam har lavet Theta 101 blæserstyringen, og den har 8 kanaler, både sensor og blæser, hvilket jo passer godt til dig. Der er dog to ulemper: 1) Den kan ikke købes i DK, men du kan få fat i den i Sverige 2) blæserkanalerne er "låst fast" til én bestemt temp. sensor.

Hvis du ikke har købt blæserne endnu, så kan du jo "bare" købe nogle der er temperaturstyrede, men de har den "ulempe" at de måler på temp. på den luft de flytter, og derfor ikke er så gode til indsugningen i fronten, men bedre til udsugning af luft fra kabinettet.

Har du finanserne i orden, og har planer om vandkøling på et senere tidspunkt, så er en Aquacomputer Aquaero et godt alternativ.
Den kan godt nok kun have 4 blæsere på hoved controlleren, men du kan købe en multiswitch ekstra, og så kan du tilslutte 6 lys dioder, samt 8 ekstra ting, lige fra kathode rør (skal have konverter på) til blæsere, der trækker op til 10W pr kanal, og 40W totalt. For at tilslutte til multiswitchen, skal du klippe stikkene af ledningerne, da der er skrue tilslutning i stil med dem i kabelmuffer.
Eneste anke ved aquaeroen er prisen.

TheBroker

Superbruger
Tilføjet:
16-11-2006 08:34:26
Svar/Indlæg:
118/23

Den ser fed ud den fancontroller, men mine erfaringer med Pulse-Width-Modulation er meget dårlige.. enten hyler PWM modulet eller også gør blæseren, hvilket egentlig er logisk nok da den jo modtager små "stød"

Theta´en ser også fed ud..

Men det jeg egentlig bare har brug for er følgende:

Jeg har et kabinet med 6-12 diske i, serveren er en ren filserver, diskene er 320GB SATA2.
Så mit behov er egentlig bare en temp probe i midten af kabinettet som så styrer de blæsere der sidder og hiver luft ind over diskene og ud af kabinettet igen..

Og egentlig er det kun en midlertidig løsning, da den efter nogle mdr ryger ned i "server rummet" og så får de bare fuld kraft fremad..

Måske jeg bare skulle give dem 7v og så var den skid slået..

TheBroker

Superbruger
Tilføjet:
16-11-2006 08:35:21
Svar/Indlæg:
118/23

hov... og tak for jeres hjælp :)

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
16-11-2006 16:01:05
Svar/Indlæg:
4112/53
#9 Det er jo også en mulighed, at smiden ogle molex bæsere i, og så "bare" have dem tilsluttet 7V.

Er der ikke en fanckontroller i et rack du har købt?

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
16-11-2006 17:20:53
Svar/Indlæg:
1081/37
Kan da nok godt lokkes til at lave et diagram over en simpel analog temperatur styret blæserkontrol her i weekenden hvis det er?

TheBroker

Superbruger
Tilføjet:
16-11-2006 17:42:01
Svar/Indlæg:
118/23

#11, nej det er der ikke..
#12, ja.. havde godtnok selv tænkt om jeg virkelig selv skulle til at lodde det sammen...

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
16-11-2006 17:47:28
Svar/Indlæg:
1081/37
#13 jo det skulle ikke være så svært lige at bikse en sammen, skal kigge på det her i weekenden når jeg har tid

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2006 20:53:09
Svar/Indlæg:
1081/37
Sådan har lavet et simpelt kredsløb til at styre blæsere efter temperatur, du kan finde det på min side www.leds4all.dk under elektroniske kredsløb, kan godt være der er nogle rettelser da jeg ikke er helt ædru, men det kigger jeg lige på imorgen, laver nok også et PWM temperatur reguleret kredsløb men det bliver også først imorgen.

allan_84

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2006 21:19:42
Svar/Indlæg:
765/82
temp styret blæser... det må være vejen frem tror jeg.

det her er godt nok 80mm, men der må være nogle 120mm der ude tilsvarende jo. altså en blæser der har en ntc modstand på en ledning så målingen af temp. kan flyttes fra selve blæseren til hvor man vil måle jo. se billede.

http://www.antec.com/ec/produc... #

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2006 21:42:08
Svar/Indlæg:
1081/37
Har bare erfaring med at blæsere med indbygget temperatur styring ikke har særligt stor reguleringsområde, og så kan de også kun justere sig efter luft temperaturen som kan være meget forskellig fra CPU eller f.eks. vandtemperaturen, hvis du sætter NTC mostanden til at måle på f.eks. cpu'en vil blæseren hele tiden køre med næsten fuld hastighed fordi at cpu temperaturen er meget højere end selve luft temperaturen og blæser reguleringen i blæseren er ikke bygget til at måle i et så højt område.

TheBroker

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2006 08:13:11
Svar/Indlæg:
118/23

For søren Assassin.. fede diagrammer du der har fået lavet i din brandert.. hehe
- Kan du fremstille print også? og til hvilken pris?

Og jeg er helt enig i at de fans med påmonteret ntc ikke er super fede... de mangler bla. indstilling for hvilken reference temp. man ønsker..

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2006 15:02:28
Svar/Indlæg:
1081/37
Nej har ikke mulighed for at fremstille print lige pt, men du kan bare købe nogle hul print og det virker ganske fint, enten med øer eller baner, med øerne laver du bare forbindelser imellem de øer der er komponenter på og der skal være forbindelser, og ja dem med banerne laver du bare forbindelser og skærer baner over alt efter hvor der skal være forbindelser, jeg vil sige at de hul print med baner er bedst til dette formål da kredsløbene ikke er så indviklede igen:)

Edit: så lige der var en fejl med C1 i det første diagram, det er rettet nu.

Men tak for komplimanget, jeg er PT lige igang med at lave noget lysdiode indikation af om en blæser eller pumpe køre eller er stoppet, og et kredsløb der vil kunne sætte computeren i dvale og for en sikkerheds skyld lukke den ned hvis den er for langt tid om at gå i dvale, hvis en blæser eller pumpe går i stå eller temperaturen bliver for høj, det bliver en del mere pålideligt end et software styret sikkerheds program.