Nu er der jo mange ting som kan påvirke ens netværk, switchen i sig selv, computerne der er forbundet, kabler og valget af dem.
Spørgsmålet er om du vil ofre et sted mellem 3500 og 10.000 kroner på en switch, kabler fra de billige patchkabler til dyre fiberkabler hvor du kan overføre data med en hastighed på op til 50-55 MB/s.
Jeg ville da lige overveje den investering og behovet for at kunne overføre data lidt hurtigere.
Den teoretiske hastighed for Gigabitnet er jo ca. 125 MB/s men det er jo kun i helt specielle tilfælde at man kan ramme det, og så vil det kun være i peak.
Jeg bruger en Longshine 8 ports gigabitswitch og den står i ca. 500 kr. jeg kan overføre data med en peak på 40-42 GB/s og i mange tilfælde en kontinuerlig hastighed liggende på ca. 35 GB/s hvilket jeg syntes er helt fint.
Jeg lavede et regnestykke på et tidspunkt hvor jeg også var interesseret i at bygge gigabit netværk i mit hus, men da jeg endte på ca. 10.000 kr. for en managed switch og ca. 60 meter fiberkabel faldt lysten ligesom.