5V Diode i seriel..

Case-modding d.  16. november. 2006, skrevet af DKwesth
Vist: 1098 gange.

DKwesth
 
Superbruger
Tilføjet:
16-11-2006 22:13:53
Svar/Indlæg:
147/16
Har købt disse dioder..http://www.studiedata.dk/produ...
Og vil høre om man kan sette dem i serie uden brug af modstan, og andet sjov. :00 Det vil spare mig for nogle meter ledning,til 2,- pr meter. :e Og en masse arbejde.

orchid5
 
Superbruger
Tilføjet:
17-11-2006 00:32:39
Svar/Indlæg:
73/8
Dit link virker kun hvis man registrerer sig.
Hvor mange ampere er dioderne specificeret til og hvad skal du bruge dem til? Er det lysdioder der bare skal sidde og se fancy ud?



Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2006 07:55:40
Svar/Indlæg:
6052/189
du SKAL have noget modstand foran.

regnestykket virker ret simpelt hvis man ikke har 100% styr på ohms lov.


du skal begrænse amperene dioden tager ( ja.. forestil dig den bruger for mange hvis du bare fodrer den med fx 1.4v ( som ville være den rigtige til fx en grøn diode ).. så bruger den for mange ampere og brænder af. så der skal en modstand foran.


jeg har ikke styr på hvor stor modstanden skal være hvis du sætter dioderne i seriel.



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2006 08:04:09
Svar/Indlæg:
1081/37
http://www.leds4all.dk/modstan...

Så kan du selv regne på det, men lyder mærkeligt at den skulle være på 5volt, muligvis hvis den har en indbygget modstand, men hvis du sætter dem i serie og til 12V skal du alligevel bruge en modstand. Men self hvis den har indbygget modstand til 5V kan du også bare sætte dem parallel til 5V.



Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2006 08:06:52
Svar/Indlæg:
6052/189
jeg tror ikke dioden er på 5v.

tror bare det er hans forsyning.

usb leverer fx 5v på de 2 yderste pins. ( max 500mA ).



foo
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2006 08:08:37
Svar/Indlæg:
1685/240
#0 / #2 jeg siger også altid at der skal modstand foran, de er så billige at det simpelthen er for dumt t lade være...

Men men men... i teorien så kan man faktisk godt sætte nok dioder op indtil de rammer forsyningsspændingen, omend det er meget dumt, og ikke er noget jeg hverken vil anbefale eller noget man ser i praksis (stortset)...

ALTID en formodstand - det er det sikreste og det smarteste, og de er så billige at det er sumt at lade være...

www.el-supply.dk



Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2006 08:28:03
Svar/Indlæg:
6052/189
jeg har før forsøgt at sætte dioder i seriel for at ramme forsyningsspændingen.

over en længere periode ka man se dioderne tage skade. de mister lysstyrken. den falder ligeså langsomt. ligesom hvis du sætter en enkelt diode til 5v.. så dør den også i løbet af et par sekunder.

jeg bruger altid formodstand.. netop fordi man ikke bruger den til at ramme forsyningsspændingen, men fordi man begrænser amperene.



foo
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2006 09:23:06
Svar/Indlæg:
1685/240
#6 - ja det er faktisk også det jeg vil frem til... At en diode på 5V så dør med det samme er rimelig forståeligt, da du ligger 5V henover en diode på 1,5-2V... Så skal det gå galt :)



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2006 09:25:44
Svar/Indlæg:
4120/115
#0
Til 2kr./stk, så ville jeg da mene at du kan få dioder der er 10x så kraftige til den pris...


Med hensyn til formodstanden, så sidder den der kun til at regulere spændingen! (og ohms lov er igen beviset) Ved det har været diskuteret før, men modstanden kan ikke alene regulere strømmen igennem dioden, og er derfor afhængig af denne for at lande på det rigtige spændingsfald, og dermed strømmen også... Så lige meget hvor meget folk betror sig til en formodstand så sidder denne der kun for at regulere spændingen ned på et passende niveau 😉

Et andet lille hint, hvis du planlægger at sætte flere dioder op, så ville det bedste faktisk være at lave en decideret spændingsforsyning som passede til diodernes optimale spænding, og så ellers sætte alle dioderne i parallel. På den måde, så undgår du "juletræs" kæde problemet, hvis ét led går i stykker, så er der intet der virker, men hvis der endelig skulle være en diode der dør... jamen så ville resten af dioderne køre viddere, og strømmen i hver diode vil stadig være konstant!

Hvis man lavede en strømregulering (hvilket modstanden fungere som) så ville resten af dioderne overtage den overskydende strøm fra den døde diode, og dermed overbelaste resten, og med tiden vil problemet eskalerer, jo flere og flere dioder der dør!



Jointer
 
Overclocker
Tilføjet:
17-11-2006 10:04:59
Svar/Indlæg:
15/4
Konstruer en strømforsyning med strømbegrænser og sæt så mange dioder i serie at udgangstransistoren i strømforsyningen har et par volt at arbejde med.
At sæte dioderne i paralelt vil kræve mere strøm og da spændingen formentlig kommer fra 12V forsyningen i computerens PSU, vil der alligevel skulle reguleres på spændingen, hvilket vil resultere i et unødvendig effektforbrug og deraf varmeafsættelse i reguleringen.



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2006 10:16:08
Svar/Indlæg:
4120/115
#9
Det er tildels rigtig det du siger, men hvis man kigger på den samlede effekt, så vil den være den samme!
Forskellen ligger i, at en spændings regulering, den regulerer til f.eks. 2,5v. og så trækker man f.eks. 200mA. (ca. 10 dioder) = 0,5watt

Eller omvendt sætte dem i seriel og strømbegrænse dem til 20mA. Og hvis der så ligger sig 2,5v. over hver diode, så ender spændingen på 25v. = 0,5watt

Så effekten bliver den samme!

Og så ville jeg da hellere undgå den omtalte jultræskæde problem, og så lave spændingsregulering i stedetfor... Desuden så kan du ikke presse spændingen højere op end forsynings spændingen med en strøm begrænser, så man hænger lidt ved 12v. grænsen i en pc... (evt. 24v. hvis man tager -12v - 12v.)



Jointer
 
Overclocker
Tilføjet:
17-11-2006 13:22:15
Svar/Indlæg:
15/4
#9
Det er helt forkert hvad du påstår der.
Du glemmer at regulatoren i tilfældet med parallel koblingen, skal have 12-2,5 volt over sig og derved afsætter du en del effekt i regulatoren.
Når du kører dioderne i serie vil spændingsfaldet over regulatoren kun være et par volt og derved vil der blive afsat væsentligt mindre effekt regulatoren.
Effekten efsat i dioderne vil være den samme.

At det så senere kommer frem at det er en "5V" diode med indbygget formodstand ændre en del på de forslag som er kommet, men det ændre ikke på at det er uhensigtsmæssigt at koble standard dioder i parallel når der bruges strøm fra computerens PSU.



DKwesth
 
Superbruger
Tilføjet:
17-11-2006 14:05:29
Svar/Indlæg:
147/16
Jeg takker for alle de svar. Tak.. :e Jeg tror jeg holder mig til #11. Foreslag, om at bruge noget mere dyrt ledning :00 Det skal bare bruges til at lyse noget acryl/plexi op. I får nok det færdige resultat at se en gang med tiden. Den har jeg ikke nok af i øjeblikket :(