Onboard lyd vs. lydkort?

Bundkort / CPU d.  17. november. 2006, skrevet af mbm
Vist: 372 gange.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2006 13:15:48
Svar/Indlæg:
3746/627
Hvordan er onboard lyd i forhold til eks. et SB Live 5.1 kort?
Her tænker på lydkvalitet og cpu belastning.
Har læst onboard belaster cpuén?

Mit Asus P5B Deluxe har noget der hedder SoundMAX.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
17-11-2006 13:53:11
Svar/Indlæg:
15982/637
Et dedikeret lydkort med sin egen lydprocessor er altid bedst.
Et SB Live 5.1 kort er stadig mange onboard løsninger overlegen selv om det er en chip tilbage fra 2000.
Mange onboard løsninger er via, c-media, realtek og de er ok til normalt brug, men man skal ikke forvente noget fænomenalt af dem. Den bedste onboard løsning var nVidia's Soundstorm der var helt fænomenalt og kunne konkurrere med de bedste Audigy kort, men pga. for høje omkostninger med Soundstorm droppet og findes kun på ganske få nForce 2 Ultra-400 bundkort.

Yderligere er det værd at huske at man med et onboard lydkort kan opnå lidt flere FPS end med et dedikeret PCI lydkort som SB Live og Audigy, men det er fordi at disse kort renderer lyden meget mere korrekt i forhold til posistion og effekter, noget som onboard løsningen slet kan.

Derfor er det ofte mig en lille torn i øjet at se folk med high-end systemer med siddende med onboard sound og nogle vilde højttalere... det spiller simpelthen ikke sammen.

Jeg kan huske dengang jeg gik fra AC97 onboard lyd til SB Live 5.1 og er du tosset hvor var der forskel da jeg smækkede NFS: Porsche igang, motorerne brølede afsted som løver - det var slet ikke den spinkle diskant som mit onboard lydkort tidligere havde forsynet mig med.

Lyden er ofte stærkt undervurderet i PC systmer - men det betyder altså meget i spil, også hvis du lige vil have "the edge", hør fjenden selv om du ikke kan se ham, men gpa surround og EAX kan du positionere ham helt præcist i et virtuelt univers så du er klar når han dukker op.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2006 14:02:30
Svar/Indlæg:
3746/627
OK jeg troede det var omvendt mht FPS.
At det var cpuén det klarede onboard lyd, og ved pci lydkort, at det så var den seperate lydprocessor der tog sig af det.

Har et SB Live 5.1 liggende, men hvis man kigger lidt på creatives site, så er der ikke nogle driver-opdateringer og der vil heller ikke komme nogle.
Nu tænker jeg lidt frem på Vista også. Kan et SB Live 5.1 klare sig der? Eller bør man investere et et nyt X-Fi eller hvad?

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2006 14:08:46
Svar/Indlæg:
3746/627
HAr lige fundet denne test. Går ud fra Realtek er onboard?
Der er jo kæmpe forskel i FPS, men det er da til SB X-fi´s fordel,
så onboard må da bruge mere maskinkraft.

http://techreport.com/reviews/...

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
17-11-2006 14:14:27
Svar/Indlæg:
15982/637
#2: Det er det også. Lydprocessoren bruges på PCI kortet men det arbejder langt mere præcis end det onboard, det samme ville være hvis et GFX "sprang over hvor gærdet er lavest" mht den grafiske afvikling, dvs at billedkvaliteten lider, mens at her er det lyd kvaliteten.
Jo lavere kvalitet des flere FPS
Jo mere kvalitet des færre FPS
Altså dvs at hvis du med et onboard AC97 lydchip får 43FPS i et spil mens du med en Audigy får 40FPS, så er det altså fordi at lydprocessoren udfører et langt mere kompliceret stykke arbejde for at rendere lyden så korrekt som muligt ! - altså det er afhængigt af den ønskede lydkvalitet.
Men igen det andet kan også vise sig, nemlig det at hvis onboard lyden skal lave så præcis en gengivelse af lyd så kræver det en stor del CPU ressourcer, og her kan PCI-lydkortet så trumfe igennem pga. sin egen lydprocessor og lavere en langt højere minimums FPS værdi.

Så det er lidt forskelligt fra sitiuation til situation (spil tilspil)

Men ikke alt arbejde udføres udelukkende af lydprocessoren, signal mv skal igennem PCI og CPU bearbejder det. Men en høj grad at arbejdet laves a lydkortet.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
17-11-2006 14:21:08
Svar/Indlæg:
15982/637
#3: Ja i den test kan du se hvordan Audigy 2 og X-Fi trumfer igennem iforhold til onboard kortene.

Når jeg skriver at man kan oplevet et FPS fald i nogen ting iforhold onboard, så er det jo fordi at onboard simpelthen springer nogle effekter over som PCI-kortet tager med, så derfor bliver FPS lavere pga bedre kvalitet.
Men igen det er svært at påvise fordi at Audigy og X-Fi er forholdsvis hurtigere end SB Live 5.1 og derfor er faldet ikke så markant.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2006 14:21:52
Svar/Indlæg:
3746/627
Hvis du kigge på det link, så er det X-fi kortet der har de højeste FPS. Synes lidt det er det omvendte du skriver, men jeg misforstår nok?

Tror jeg vil købe et X-Fi kort, hvilken model bør man vælge;

Music:
http://edbpriser.dk/Products/L...

eller Gamer:
http://edbpriser.dk/Products/L...

Music ser jo noget mere potent ud!
Men prisen er den samme.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
17-11-2006 14:26:40
Svar/Indlæg:
15982/637
#6: Jo men igen vi taler snart om generationer til forskel i lydbranchen der. X-Fi er helt ny teknologi med det nyeste nye og derfor kan du ikke lave en fair sammenligning over for fx SB Live 5.1 - og de er også væsentlige hurtigere end onboard løsningerne.

Det er noget sværer at sammenligne lyd med resultater mv fordi nogen effekter understøttes af visse kort og andre ikke... det er langt fra sammenligneligt som med resultater fra en grafikkort test hvor begge kort ofte understøtter samme standard.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
17-11-2006 14:37:07
Svar/Indlæg:
15982/637
Nu har jeg lige kigge de tests igennem der og for mig virker det som om at de har sat kortene til at køre med samme effekt standard både for onboard og pci lydkortene.
Det er muligt at onboard lydkortene understøtter de samme effekter men resultatet er væsentligt dårligere pga. CPU forbruget til at rendere lyden - derfor ligger PCI kortene fremme !.

I andre spil er der automatisk HW genkendelse og derfor kan man ikke altid ændre de ønskede indstillinger som man vil og defor kan man komme til at se onboard kortene løbe lidt fra PCI løsningen da de simpelthen ikke understøtter alle effekterne i spillet.

Dvs at hvis de i testen havde sat onboard til fx max at køre EAX 2.0 mens X-Fi og Audigy 2 kører EAX 3.0HD så ville resultatet være anderledes.
Dvs at der er en masse faktorer man skal have med i lydkort tests.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2006 14:46:52
Svar/Indlæg:
3746/627
Men var slet ikke klar over at lyd kunne nedsætte Frames så meget i spil. Det er da helt vildt..

Spørsmålet er jo så hvis jeg køber et X-fi kort og spiller med EAX og 5.1 lyd contra mit SB Live i stereo men med nogle gode hørebøffer.
Hvis 5.1 og EAX stjæler ca. 10FPS så spiller jeg sku hellere i alm stereo med hørebøffer.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
17-11-2006 14:59:09
Svar/Indlæg:
15982/637
<I>Hvis 5.1 og EAX stjæler ca. 10FPS så spiller jeg sku hellere i alm stereo med hørebøffer</I>

Ja og det er min teori at derfor bruger folk onboard lyd fordi de simpelthen ikke vil miste ydelse pga god lyd.... og så er det jeg ikke fatter hvorfor de spiller med FSAA og AF og max kvalitet når det også sætter ydelsen ned.

Ville du acceptere at gå i biografen og se film og kun høre lyden i mono eller stereo !.
Det er jo netop derfor du får chancen til at opleve et helt nyt lyd univers, hvor du kan placere og høre objekter hvor de er i realtime surround mv.
Hvorfor er det så latterligt at det koster noget ydelse ?.
Lyden er så super stærkt undervurderet - men den kan give det fordelen i spil, du kan opdage fjende før han opdager dig og det bare ved at lytte ! og du kan endda placere dig iforhold til ham... det kan du sgu ikke med stereo lyd.

Men go ahead hvis du vil acceptere at bilmotorer lyder som blendere og pistoler mv lyder som knaldperler.

Jeg selv bruger Audigy 2ZS da det fint lever op til mit krav om lyd pt. Men jeg ville aldrig nogensinde bruge onboard lyd igen, med mindre det er til en kontor PC.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2006 15:07:10
Svar/Indlæg:
3746/627
Lad mig så vende det lidt om.
Vil da gerne købe et godt lydkort og så stadig kun have stereolyd hvis det kan give mig høre frames.

Det kunne være rart at se en rigtig gos test med omboard mod PCI kort i forskellige lydinstillinger hvad det brtyder for frames i forskellige spil.

Hypotetisk:

hvis 5.1 EAX stjæler 10FPS i f.eks. FEAR, så vil jeg hellere nøjes med stereo og så have 50fps fremfor 40fps

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
17-11-2006 15:11:50
Svar/Indlæg:
15982/637
#11: Fortsæt du med onboard lyd for hvad jeg læser ud af det er FPS din første prioritet og ikke et realistisk lydspekre der giver dig en bedre situationsfornemmelse i div. spil.
At købe et X-Fi og køre i EAX 1.0 mode og stero så får du samme resultat som ved onboard, dvs spild af penge.

Så mens du spiller online med 10FPS mere end mig, så kan du vædde med at jeg har hørt dig, og ved hvor du er, før du har set mig ! ;)

Get the picture
:i

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2006 15:14:06
Svar/Indlæg:
3746/627
Men hvis vi så igen ser på testen så yder X-Fi koret jo flere frames, men om det er i stereo eller 5.1 EAX ved jeg ikke.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
17-11-2006 15:20:16
Svar/Indlæg:
15982/637
#13: Du kan æde din hat på at det ikke er testet med stereo lyd og laveste effekter.

Sidst et lydkort producerer IKKE FPS, det bidrager simpelthen bare til vedligeholdelsen af en høj FPS (minimums fps) via aflastning af CPU'en, des mindre CPUen skal bekymre sig om lyden des mere kan der bruges på rendering/fysik mv i spil)! Derfor vil du se fx i Quake3 demo'er hvor der køres test uden lyd er der flere FPS end med lyd !.
Jeg tror du helt misforstår konceptet med et lydkort.
Det er lige som Aigea PhsyX kortet, Det aflaster også CPUen for udregning af fysikken således at der frigøres ressourcer til hurtigere afvikling af AI mv.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2006 11:25:03
Svar/Indlæg:
3746/627
Konceptet med et lydkort er vel at få noget lyd ud af pcén. 8)

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2006 12:05:55
Svar/Indlæg:
3943/44
Jeg bruger et usb Creative 24-bit til musik, selv om mit onboard realtek hd kommer tæt på så er der lidt mere dybde i creative kortet.
Men pga. manglede driver opdateringer, så har jeg problemer med lyden i battelfield2, og det er virkeligt vigtigt at man kan høre hvor lyden kommer fra.
Så til spil bruger jeg mit onboard.

Psym

Overclocker
Tilføjet:
20-11-2006 12:09:24
Svar/Indlæg:
663/58
mit ægte fatal1ty lyder så¨ekstremt godt i fps spil og mp3 og online radio plus dvder på mit 5.1 setup..kan ikke beskrives hvor godt det lyder =).

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2006 12:23:34
Svar/Indlæg:
3640/1231
Vil gerne være lidt med her :D

Hvad med f.eks. i en HTPC?
Hvor der er koblet en forstærker på, hvor lyden bliver transporteret via optisk kabel, og man ser en film i DTS.
Vil der "mangle" detaljer, og vil der være en stor forskel på et onboard og et PCI?

Jeg har altid kørt med onboard, og har været godt tilfreds. Men det var jeg også med VGA, indtil jeg prøvede DVI :00

Der sidder nu en Realtek ALC880, og jeg har kigget på et brugt Terratec Aureon Universe 7.1 - men gider ikke bruge pengene på "ingenting" :r

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2006 10:13:21
Svar/Indlæg:
3746/627
Har nu lige sat mit SB Live 5.1 digital i maskinen og prøvet at spille Far Cry i 5.1 lyd. Det var da godt nok ringe. Lyden var slet ikke præcis i de forskellige kanaler. Kunne ikke høre skud eller nogle præcise lydkilder overhovedet.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
21-11-2006 11:48:28
Svar/Indlæg:
15982/637
#19: 5.1 lyd og hvad mere ? Hardware acceleration A3D el. EAX 2.0 ?.
Sikker på du bruger Sound Blaster Live! - LiveDrvUni-Pack (English) SBLW-XPWEB-W4-US
http://files2.europe.creative.... (ENG).exe

Jeg har selv spillet Far Cry med det lydkort i 2004 uden problemer :)

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2006 12:15:50
Svar/Indlæg:
3746/627
Jeg havde valgt både hardware-acceleration og EAX.

Og ja jeg bruger en LiveDrvni-pack driver.

Vil lige prøve med nogle andre games. Ellers køber jeg sku nogle gode hørebøffer i stedet.