Et dedikeret lydkort med sin egen lydprocessor er altid bedst.
Et SB Live 5.1 kort er stadig mange onboard løsninger overlegen selv om det er en chip tilbage fra 2000.
Mange onboard løsninger er via, c-media, realtek og de er ok til normalt brug, men man skal ikke forvente noget fænomenalt af dem. Den bedste onboard løsning var nVidia's Soundstorm der var helt fænomenalt og kunne konkurrere med de bedste Audigy kort, men pga. for høje omkostninger med Soundstorm droppet og findes kun på ganske få nForce 2 Ultra-400 bundkort.
Yderligere er det værd at huske at man med et onboard lydkort kan opnå lidt flere FPS end med et dedikeret PCI lydkort som SB Live og Audigy, men det er fordi at disse kort renderer lyden meget mere korrekt i forhold til posistion og effekter, noget som onboard løsningen slet kan.
Derfor er det ofte mig en lille torn i øjet at se folk med high-end systemer med siddende med onboard sound og nogle vilde højttalere... det spiller simpelthen ikke sammen.
Jeg kan huske dengang jeg gik fra AC97 onboard lyd til SB Live 5.1 og er du tosset hvor var der forskel da jeg smækkede NFS: Porsche igang, motorerne brølede afsted som løver - det var slet ikke den spinkle diskant som mit onboard lydkort tidligere havde forsynet mig med.
Lyden er ofte stærkt undervurderet i PC systmer - men det betyder altså meget i spil, også hvis du lige vil have "the edge", hør fjenden selv om du ikke kan se ham, men gpa surround og EAX kan du positionere ham helt præcist i et virtuelt univers så du er klar når han dukker op.