Part four, The final mainframe and all results.
Ja efter en masse snak frem og tilbage, med kaffe og kage endda, fandt jeg ud af at bundkortet laver en masse mærkværdige ting når man overclocker det, og ikke mindst taber ydelse ved FSB mellem 425 og 440/450, hvis man altså holder sig til maximal multi. Fandt også ud af at sænker man multi taber man også ydelse, så hvis man nu sænker multi ned til 8 (i mit tilfælde) for at få en ordentlig overclock så skal man over FSB 465+. hvilket jeg ikke kan endnu. Så efter nogle tests fandt jeg ud af at det bedste i øjeblikket ville være at sætte den til 411 x 9, så får jeg de 3.7 Ghz.
Så prøvede jeg at clocke rammene over DDRII 1058 men igen laver bundkortet nogle sjove ting. Jeg mener ikke sjove som i "tag i cirkus og grin af en klovn"... "hov hov, man må ikke grine af klovnen man skal grine med klovnen"... huh? Hvor kom det fra...? Nårh, videre til sagen. Ja, sjove som i... FOR HELVEDE DA, SÅ FAT NOGET!! Men som jeg har læst andre steder, har jeg oplevet det. Når du sætter den på "unlinket" er den alligevel ikke helt unlinked. Den har bare meget finere devider forhold, og det er ikke lige alle devider forhold som funker som de skal ved en hver FSB. Så det hele var en stor bunke rod som skulle sorteres og ordnes. Jeg fandt aldrig et forhold der virkede ordentlig over de DDRII 1058 så ingen yderligere overclock på rammene. snøft!
På dette tidspunkt havde jeg rodet så meget med kortet at jeg faktisk havde leget med alt og fundet max orthos og memtest stabil OC med nuværende køling og BIOS P21. Og det ser sådan ud...
FSB: 415,33 Mhz. (QDR 1645 Mhz.)
Multi: x9
CPU: 3738 Mhz.
RAM: 529 Mhz. (DDRII 1058 ) 5-4-4-13 2T, 3-22-8-5-3,9
Vcore: 1.63750v.
VFSB: 1.30v.
DRAM: 2.125v.
Og som i nok ved havde jeg sendt mine kort til RMA, og jeg fik dem godt nok byttet.... til ÉN 7950GT 512 MB GDDR3... "VGRKHAVFGRE#¤%&@#@¤%$£!!!" udbrød jeg da jeg åbnede pakken... "HVAD FANDEN TÆNKER DE PÅ!?" Så jeg skyndte mig at skrive en mail til dem hvori jeg skrev at jeg forlangte at få 2 kort fuldstændige magen til dem jeg sendte til RMA. Og jeg fik så at vide at der var sket en fejl og at jeg skulle sende kortet tilbage. "JUHUUUUUU.... Nu kan jeg bruge endnu en 50'er på at sende en pakke" tænkte jeg "Det SKAL de kompensere for!!". Jeg tænkte på at skrive det til dem men nåede det aldrig. Jeg kom hjem fredag nat/lørdag morgen og troede helt ærligt at jeg havde et økse i hovedet... det viste sig at være min brændert der var på vej til at fordufte og det sidste jeg husker er en anmeldt pakke seddel og synen af mine puder.
Vågner op lørdag eftermiddag og prøver at finde mit hovede, for det føles som om det er revet af. "Damn hvor var det en vild aften" tænkte jeg og kiggede på min anmeldt pakke seddel (aner ikke hvad det hedder helt præcist). "DO'H!!, nu skal jeg vente til mandag" og mærkelig nok stod der at pakken var fra midtdata, så kom jeg i tanke om at de ejer Express delivery. Nårh, sunday come, sunday go and then it's monday and i'm at the postal services. Jeg hopper ind med glæde, for var inde i banken lige inden og de har endelig fattet at jeg gerne vil have Visa/Dankort samt kredit og netbank. Jeg smider seddelen på bordet og endda underskrevet inden jeg afleverede det, jeg var godt nok forberedt den her gang. Fik udleveret en stor pakke og regnede med at mine kort helt klart lå i den. Og der lå sørme også 2 stk. GFX'er i den. Men ikke mine innoVISION 3D GeForce 7900GT 256 MB GDDR3 PCI-E, Nej... der lå 2 stk. LEADTEK WinFast PX7950GT TDH 512 MB GDDR3 PCI-E. Min første tanke var "hmmm... hvad skal jeg nu sige til de købere der var til mine 7900GT'er...?". Jeg var virkelig træt af at skulle fortælle folk jeg havde en aftale med, at jeg var nødt til at bryde aftalen, hader sådan noget for jeg ved hvor skuffende det er.
UNDSKYLD Kasper. Næste gang jeg sælger noget som du gerne vil have får du gratis porto.
Men så gik det op for mig, nu hvor jeg har fået kredit har jeg fået lidt luft i budgettet og kan beholde kortene og komme afsted på snowboard ferie alligevel (læg mærke til der blev sagt snowboard ferie og ikke skiferie :e).
Så der er ekstra gode nyheder drenge... Så skal der benchmarkes og OC'es på GFX'er... i liiiiiike... :e
!!**OBS OBS OBS**!! Jeg opdater denne tråd løbende med resultater så der vil være nye og ændrede benchmark resultater. Resultaterne vil være af hvert kort og begge kort sammen @ stock og OC.
OC resultater ind til videre...
FSB: 415,33 Mhz. (QDR 1645 Mhz.)
Multi: x9
CPU: 3738 Mhz.
RAM: 529 Mhz. (DDRII 1058 ) 5-4-4-13 2T, 3-22-8-5-3,9
Vcore: 1.63750v.
VFSB: 1.30v.
DRAM: 2.125v.
Benchmarks indtil videre...
Super Pi 1M @ 13,593 sek.
To be continued in the following posts...