Nyt bundkort og CPU.

Bundkort / CPU d.  22. november. 2006, skrevet af HaWk^
Vist: 345 gange.

HaWk^

Superbruger
Tilføjet:
22-11-2006 20:51:48
Svar/Indlæg:
49/27
Hey

Skal ud og have mig et nyt bundkort, har et par krav:

Skal være med Pci-express, og skal være socket 939, eller måske en anden socket? Hva anbefaler i? Skal bare være AMD, så jeg tilfreds.

Ellers ville det være super hvis det også kunne tag ATA-100 diske, men dette er ikke et krav.

Skal også have en dertilhørende CPU, skal bare være AMD, ellers har i frit valg. :P

Vil max ofre 2500-3000 på det.

Håber i kan hjælpe.

gratuk

Overclocker
Tilføjet:
22-11-2006 21:33:47
Svar/Indlæg:
50/16
jeg kigger lige med, skal også selv snart opgradere :00

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2006 21:48:39
Svar/Indlæg:
1814/48
Hvis det skal være AMD, så bør du nok glemme socket 939, da den snart er historie, men heldigvis er efterfølgeren AM2 ikke så meget dyrere.

Er du interesseret i SLi eller Crossfire, eller er det ligegyldigt og planlægger du at skulle overclocke?

HaWk^

Superbruger
Tilføjet:
22-11-2006 22:29:09
Svar/Indlæg:
49/27
Kasseren = Skal ik køre SLi/Crossfire og skal ik overclocke. :)

Men tar AM2 så, kan du anbefale en godt bundkort med den socket og en cpu?

allan_84

Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2006 22:48:29
Svar/Indlæg:
765/82
hvis du vil ofre 2500-3000kr på CPU og bundkort alene så der gode muligheder..

bundkort: Asus M2N-E, 570 ultra chipset, socket AM2
ca. pris for en der på lager ved en butik 740kr (PRC-data)
http://www.edbpriser.dk/Produc...

CPU: AMD Athlon 64 X2 4200+, 2.2 GHz, socket AM2
ca. pris for en der på lager i en butik 1450kr (PRC-data)

det er 2190kr (pris ved PRC-data da de har dem på lager og det er plus porto!)

ud over det så skal du vel have en køler til et par hundrede kr så vi der oppe..

men du må gerne lige fortælle lidt om hvad du skal bruge den til, spille/OC/internet osv, for hvis det bare er til lidt skrive og internet så det overkill det jeg forslår..

----edit
ja som #5 siger så kommer det også lidt an på ram, for AM2 bruger DDR2 og hvis det er ældre amd du skifter fra så er det jo DDR1 du har nu, der kommer yderliger udgifter der til jo.

(er din profil op to date med hvad du har af hardware nu i din maskine??

en anden mulighed kunne jo være at købe brugt, der jo mange der lige har opgraderet til core 2 duo osv, så der mange amd Athlon 64 socket 939 maskiner tilsalg rundt omkring.

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2006 22:50:46
Svar/Indlæg:
1814/48
Det eneste problem er at AM2 = DDR2 ram, hvis du vil genbruge dine gamle ram stænger bør du nok holde dig til socket 939, selvom at det ikke er ret fremtidssikret.

Forskellen i ydelse på forskellige AM2 bundkort, og socket 939 bundkort for den sags skyld, er meget lille, grundet at ram controlleren er indbygget i CPUen, så umiddelbart ville jeg nok lave en liste over ting jeg ønsker og så tjekke edbpriser efter et ok mærke til en ok pris. Evt. kan du søge efter AM2 bundkort her på siden, det skulle give en del hits.
Personligt er jeg glad for mit MSI K9A Platinium, men det er mere købt fordi jeg ved at jeg ikke får råd til en ny computer de næste 3 år og at jeg derfor ønskede et kort der kunne klare løbende opgraderinger. AM2 har AMD lovet vil passe med processorer til AM3(der er efterfølgeren). DDR2 ram bliver vel kun billigere og hurtigere med tiden. Da det er et Crossfire kort er der plads til endnu et grafikkort, så jeg kan bruge det nuværende som et boost eller til at udregne fysik(hvis det slår igennem). Kort sagt et der er billig at holde up to date.

Men det er dine penge og dit valg!

HaWk^

Superbruger
Tilføjet:
22-11-2006 23:01:56
Svar/Indlæg:
49/27
allan_84 > Ser meget lækkert ud, og prisen er da rimelig, men vil helst have en cpu i box version, dvs en med køler.

Hva angår ældre hardware så opgraderer jeg det hele, dvs. jeg også vil købe DDR2 ram.

Maskinen skal bruges til gaming. :)

allan_84

Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2006 23:09:11
Svar/Indlæg:
765/82
#6 så det den her i box...

hvis du vil opgradere det hele, så kig efter de her mærker (dem jeg selv går efter)
ASUS -> bundkort og nvidia-grafikkort
Sapphire -> ATI-grafikkort
Western digital -> Harddiske
corsair -> ram
Enermax -> strømforsyning

HaWk^

Superbruger
Tilføjet:
22-11-2006 23:22:38
Svar/Indlæg:
49/27
Allan > Takker, men det bundkort du anbefalede ser ik ud til folk er særlig tilfredse med det, så ved ik om du har et andet du kan anbefale eller der ik den store forskel på dem alle?

Men understøtter alle dem hvor der står Ata-133 også Ata-100? :)

allan_84

Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2006 23:40:13
Svar/Indlæg:
765/82
dem folk er glade for er bundkort i 1400kr og dyre.... men læs fx den her test:
http://www.tomshardware.com/20...

jeg personligt er overtilfreds med ASUS.
det med at folk ikke er så tilfredse med det kort er vel også noget med OC at gøre, jeg tror ikk det noget super clocking bundkort, men til prisen så tror jeg det er ok.

men du skal gøre op med dig selv om du vil overclock eller ej, hvad du gerne vil have af ting som bundkortet skal kunne ud over det sædvanlige.

HaWk^

Superbruger
Tilføjet:
23-11-2006 08:00:26
Svar/Indlæg:
49/27
allan > Skal slet ik OC, aner slet ik hvordan man gør. :D