Jo ser du..
Jeg har mit mediacenter som sender et Digitalt SPDIF 5,1 signal til min NAD forstærker, som så decoder det..
Problemet er så at Windows kan ikke volumen regulere et SPDIF signal, da det er et througput signal, dvs. det går direkte fra kilden (f.eks.. DVD eller lign.) og ud gennem SPDIF udgangen ned til forstærkeren..
Hvori er problemet så?
Jo for at regulere lydstyrken skal jeg så skrue op og ned på min forstærker... dvs. jeg skal have fj.betj. til at ligge på bordet til den, bare for at kunne skrue op og ned..
Det er pisse træls, eftersom jeg i forvejen har en MCE fj. betj. til at ligge, som der er volumen knapper på..
Løsningen er så at mappe windows volume kontrol funktionen (som ingen funktion har via SPDIF), ud til en IR sender, som så sender et IR volume kontrol signal til min forstærker...
resultatet er så at jeg kan endelig kan smide min forstærker ind under sofaen..
Og ud over det også sætte den til at tænde for mit LCD TV samtidig med mediacenteret OG at det tænder på DVI indgangen...
ja.. det er måske et bekvemmeligheds problem af mindre karakter.. men det handler ligesåmeget om at få det til at kunne lade sig gøre, end den fysiske fordel... ;)