slange størelse

Vandkøling d.  29. november. 2006, skrevet af Sehstedt
Vist: 432 gange.

Sehstedt

Superbruger
Tilføjet:
29-11-2006 11:19:20
Svar/Indlæg:
120/23
tænkte lidt på slangestørelse, hvor stor betydning har det at slangerne bliver større?
hvad er forskellen på 1/8" og 1/2", kunne forstille mig at man kan opnå et større tryk ud på selve kølehoved, men nogen der ved præcist hvad det giver?

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2006 11:35:35
Svar/Indlæg:
10398/435
uden at vide det store om emnet...

Små slanger = større tryk, mere restriktion, hurtigere flow, men mindre l/t.

Stor slanger = det modsatte.

Det kommer vel lidt an på pumpen og systemet som jeg ser det.

Lille slange skal vel bruges ved systemer hvor der er stor længde på slangen, stor højde forskel, eller til pumper med dårlig løftehøjde.

Stor slange, tja det modsatte.

Dette er skåret meget groft ud og self handler det om balance.

Kan også være jeg er helt gal på den da det bare er antagelser :e

btw, ved små/store menes 8 vs 12mm

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2006 11:52:14
Svar/Indlæg:
4112/53
#1 Det er ikke helt korrekt.

Lille slange (ø6mm ID og under): Kræver stor hastighed, for at få samme flow, hvilket medfører stor modstand.

Store slanger (Over ø6mm [1/4"] ID): Har et stort tværsnit, så der skal ikke så stor en hastighed til, for at flytte en given mængde, som med den lille/tynde slange, hvilket betyder der er mindrer modstand/tryktab i detykkeslanger.

Dette betyder så, at hvis man har lange slanger, så er det en dårlig idé at bruge tynde slanger (Under ID 6-8mm), mens det er for bøvlet at trække de store tykke slanger rundt om hjørner m.m. på den snævre plads der er i de fleste kabinetter.

Har man det hele indvendigt i kabi (ligegyldigt om det er en lille shuttle, eller et Mozart kabi), så skal man overveje, hvad man reelt har behov for. Jeg selv kørte naivt med 12mm slanger i hele systemet, til trods for, at mine 1/4" studse og div. albuer/T-/y-stykker havde en indre diameter på knap 8mm, stadigvæk i troen om, at 12m på denne måde, var bedre flow messigt end 10mm OD (8mmID) push in, hvor der kan holdes et 8mm gennemgående tværsnit, også i 1/4" fittings.
Det har jeg så senere hen fundet ud af, slet ikke er tilfældet, og efter ejg er gået over til 10mm Push in på mit GFX system, så har jeg faktisk fået lavere temperaturer i mit GFX system, samtidigt med at det er nemmere at trække slangerne rundt i kabi, og der er blevet mere plads i mit kabi.

så man skal i sidste ende vælge et kompromis, som harmonerer med ens pumpe(r), hvor meget slange der kommer til at være i ens system/loop, og hvilke behov der er ved kølehovederne.

Der ud over, så er der ikke meget formål med at have 12mm slanger, hvis ens radiator kun har en lysning på 3mm (EVO), grundet det er en "seriel radiator".
Det er med slanger/studse/radiatorer, som med kæder: Det er det svageste led der sætter berænsningerne, hvad enten det er ens pumpe, radi eller slanger, så er der altid en begrænsning.

Sehstedt

Superbruger
Tilføjet:
29-11-2006 12:05:02
Svar/Indlæg:
120/23
Ja det var lige netop det jeg tænkte da jeg skrev det, at det kan godt være at man har en stor slange, men der kan da ikke komme mere igennem end hvad der kan slippe igennem studserne

Beach

Superbruger
Tilføjet:
01-12-2006 04:36:33
Svar/Indlæg:
112/15
Man skal så også lige huske at ligge ind at har man et T eller Y -stykke (i beggen ender af et subsystem) i ens setup kan det være en fordel at alt andet kører med en stor slangestørrelse da man så kan føde begge linier af opdelingen med rigeligt væske. Man det kræver self. at resten af systemet er bygget op omkring de store størrelser og at pumpen kan følge med 8)