Tips til vandkøling

Vandkøling d.  03. december. 2006, skrevet af TB
Vist: 1004 gange.

TB
TB

Elitebruger
Tilføjet:
03-12-2006 21:43:52
Svar/Indlæg:
767/51
Efter et længere stykke tid hvor jeg hverken har haft lysten eller tiden til at skrue i computeren er det ved at være tid igen. Jeg skal have en mere lydløs køling af min maskine.. Kører pt. med en swiftec køler med en justerbar 80mm blæser på, to 80mm bagerst i kabinettet, to i PSU'en og to forrest nederst i kabinettet, men alligevel er case temp i øjeblikket 42 grader :(

Jeg er derfor meget i tvivl om jeg skal placere radiatoren inde i kabinettet eller udenfor? Nederst foran er der ikke plads pga. harddiskene, men den kan formentlig være øverst i kabinettet - er det en rigtig skidt ide?

Kølesystemet er i første omgang et TT bigwater, orkede ikke at købe det hele løst denne gang, og i første omgang skal jeg have nogle erfaringer med det.

Den tidligere ejer har kørt med TT's eget vand, og ikke alene er kølehovederne (PSU + GPU) indvendigt svagt irrede - hvad er bedst at rense det med?

Derudover - hvis I har nogle gode tips til mig, så vil det være værdsat. (vil køre med destilleret vand + kølervæske + muligvis UV reactive)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
03-12-2006 23:40:03
Svar/Indlæg:
6624/113
Hvis du kan skille hovederne ad, er Heinz Tomatketchup faktisk noget af det bedste at rense af i. :e

Hvis ikke, så lav en blanding med listerine i - evt noget afkalkning til kaffemaskinen.

Placering af vandkøleren på så varmt et sted, er en dårlig ide. Du kan nok godt regne ud hvorfor, med den case temp. :D

Den skal sidde så koldt som muligt under alle omstændigheder.

TB

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2006 11:12:26
Svar/Indlæg:
767/51
Heps long tiome no sea - said the dead fish ;)

been there done that med ketchuppen, den hjalp ikke rigtigt.
Tror det er en god ide med en omgang afkalker, evetuelt kombineret med lidt listerine.

Jeg forsøger først med køleren uden for kabinettet, selvom jeg tror case tempsensoren sidder ved et hotspot. cpu temp idle er omkring de 30 grader og fuld load 47-48 - det ville ikke være muligt hvis casetempen vitterligt var så høj som måleren siger den er.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2006 13:57:18
Svar/Indlæg:
4112/53
På det bundkort du har i profilen, så sidder "case temp" føleren ved nordbroen (så vidt jeg husker).

En omgang Ketchup er god nok, til at fjerne ir med, det skal bare ligge en 12 timers tid, i en lufttæt beholder/forseglet pose, så skulle du kunne fjerne ir'et rimeligt nemt derefter.

Dem. vand + kølervæske + afspændingsmiddel til opvaskemaskinen er en god kocktail, osm jeg plejer at laver 80/20 med vand og kølervæsken, og så en spiseskefuld afspændingsmiddel pr litter blanding, så har man en god kølervæske IMO.
Det der UV væske, har det med at få slangerne til at ligne, at det er snot der løber inde i dem, og har også en tendæns til at mørne slangerne.

Jeg kører selv med radi i toppen af kabi, og det giver OK temperaturer, især taget i betragtning, at jeg har mit GFX +CPU kørende F@H, og radiatoren i bunden smider ca. 150-200W varme ind i kabi, som bliver hevet ud igennem radi i toppen og bagpå, som køler min CPU.

jrl

Superbruger
Tilføjet:
04-12-2006 14:49:00
Svar/Indlæg:
212/61
MHT til rengøring

Jeg er udd. mejerist og kan huske at jeg lærte at det mest effektive til rengøring af KOBBER var, og hold nu fast, kærnemælk og salt (NaCl). spørg ikke hvorfor men det virker suverent godt

blandingen skal vær 2-3 spiseske fulde salt til 2 dl kærnemælk

TB

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2006 15:15:51
Svar/Indlæg:
767/51
Så fik jeg smidt det på!

Kobberet blev renset ned med ketchup og troldeuld ;)
Indtil videre er det et prøve-setup, idet slangerne er blevet misfarvedee grønne. Mit setup skal være med klare/blå slanger - men det er sat op som et prøvesetup lige i øjeblikket. Desværre måtte den nederste ramme til HD'ere ud af kabinettet, og dermed også mit no-vibe beslag - det skal flyttes til det færdige setup.
Radiatoren er sat nederst i fronten, med blæseren imod fronten, så den hiver luft ind gennem radiatoren og ind i kabinettet. Der er skåret hul i chassis'et hvor blæseren passer i. Derudover har jeg skåret 80mm huller i chassis'et bagi så de t 80mm blæsere kan komme af med luften ordentligt. GPU køleblokken er ikke sat på endnu, men jeg kan høre at den golden orb jeg har på GPU'en er ved at være træt.. Så det skal lige smides på.

Jeg kører med ekstra reservoir til pumpen, det giver ekstra vandmængde og dermed en ekstra buffer.

Vandet er destilleret vand blandet med en 10-15% kølervæske, en af dem som ikke er tykkere end vand. I det færdige setup kommer der også blå UV react. i.

indtil nu er idle temp faldet til en ca. 26 grader (med 120mm blæseren på low) - ved endnu ikke hvad load temp er, men det finder jeg vel ud af. Der er dog en irriterende dym summelyd, men tror det er orb'en der brokker sig vel rigeligt.

TB

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2006 15:16:33
Svar/Indlæg:
767/51
..casetemp er iøvrigt faldet til 34 grader lige pt. men nordbroen er motherfucker varm.. der skal nok også vand på den med tiden.

TB

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2006 15:44:41
Svar/Indlæg:
767/51
Rettelse - den 80mm blæser jeg har i siden af kabinettet køler nordbroen ned temmelig effektivt.

Nu skal jeg bare lige hav bestilt 4 styks http://vcore.dk/shop/productin...

Nogle der ved hvordan de er i 120mm - er de for svage til radiatoren?

mr.don

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2006 15:50:43
Svar/Indlæg:
1762/36
Det kommer an på tykkelsen, mener at asetek engang lavede en test mellem en pro og extreme radiator hvor extreme bare er tykkrer viste det sig at pro var 0.5-1 grad bedre en extreme ved 7volt og lige gode ved 12v...
DVS. at til radiator skal ikke være for tyk hvis du har tænkt dig at køre med en tynd radiator = den blæser du har er fin.